۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۱

گزارش میدانی مهر؛

مسافران در استان سمنان سرگردان شدند/ دردسر برای یک سفر اشتباه

مسافران در استان سمنان سرگردان شدند/ دردسر برای یک سفر اشتباه

شاهرود- با وجود تمام توصیه های ممنوعیت سفر در شرایط کرونایی باز هم گروهی از مسافران به استان سمنان سفر کرده و برای خود و مسئولان این استان دردسرهایی ایجاد کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: علی رغم تمام توصیه‌های مسئولان درباره کرونا بازهم عده‌ای از مسافران نوروزی، استان سمنان را برای عبور و رسیدن به استان‌های خراسان رضوی، گلستان و مازندران، اصفهان و یزد و تهران برگزیده‌اند حال آنکه با فقدان آمادگی استان برای پذیرایی از مسافران به دلیل شیوع کرونا، در این روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ در شهرستان‌های دیار قومس شاهد مسافرانی سرگردان و حیران هستیم.

در این گزارش قصد نداریم از کسانی که به سفر نوروزی در این شیوع کرونا پرداخته‌اند دفاع کنیم زیرا نخستین اشتباه از جانب این افراد رقم خورده است اما حال که گروهی از مسافران با توجهی به استان سمنان پای گذاشته‌اند و هم خود و هم مسئولان را در دردسر انداخته‌اند، می‌بایست چه کرد؟ در این بین گناه زن و بچه افرادی که با کم اطلاعی به سفر آمده و حالا در این شب‌های سرد استان سمنان سرگردان شده‌اند چیست؟ آیا بهتر نبود از ابتدا میراث فرهنگی هم به مانند استانداری از عدم پذیرش مسافران به صورت قطعی سخن به میان بیاورد نه اینکه آنان را تلویحاً حتی به سفر دعوت کند!

سرگردانی مسافران

شرایط کنونی این پرسش را پدید می‌آورد که آیا بهتر نبود مسئولان یک حرف را درباره مسافرت‌های نوروزی بزنند؟ از سوی دیگر مسافرت‌های نوروزی نکوهیده می‌شود اما حالا که یک هموطن علی رغم تمام توصیه‌ها به استان ما که خادم الرضا (ع) نیز محسوب می‌شود سفری کرده، آیا باید اینگونه حیران و گرفتار شود؟ البته این را نیز باید پذیرفت که دولت نیز در بین دوراهی مانده است از یک سو اگر به مسافران خدمات دهد، خیال گروهی از مردم راحت شده و با طیب خاطر به مسافرت می‌آیند و کرونا را شیوع می‌دهند از یک سو شرایط نابسامانی هم برای زن و بچه‌های این مسافران رخ داده است که باید دید چگونه مدیریت می‌شود.

استاندار سمنان در حالی بارها اعلام کرده که این استان به دلیل کرونا شرایط پذیرش مسافران را ندارد که مدیرکل میراث فرهنگی نه تنها از آمادگی زیرساخت‌های اسکان مسافران در استان خبر داده بلکه حتی از عدم افزایش بهای اسکان در استان و اجرای طرح سرکشی به هتل‌ها و مسافر خانه‌ها نیز صحبت می‌کند یعنی به واقع شرایط را برای مسافران نوروزی مهیا دیده است.

شرایط پدید آمده بین راه و شهرسازی، پلیس راه و میراث فرهنگی و از سوی دیگر استانداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود مصداق با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن است و در این بین مسافران نوروزی هستند که دچار سرگردانی شده‌اند. مسافرانی که البته خودشان باعث پدید آمدن چنین شرایطی شده‌اند.

تکلیف مشخص نیست

با وجود اینکه تمام مراجع اجرایی و فرهنگی و خدماتی و… در مذمت سفرها سخن فراوان گفتند اما ورود مسافران به استان سمنان ممنوع نشده است هرچند استانداری سمنان اعلام کرده که این استان شرایط پذیرش مسافران را ندارد لیکن از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی با اعلام آمادگی ظرفیت‌های گردشگری استان، تلویحاً از مسافران دعوت کرده تا در استان سمنان حضور یابند.

در این بین مسافران سرگردان هستند زیرا از یک سو کسی به آنها نگفته که به استان سمنان سفر نکنند و هیچ شهرستان نارنجی و قرمزی در این استان وجود ندارد اما از سوی دیگر ترددها در تمام استان از ساعت ۲۱ الی سه صبح ممنوع است در نتیجه مجبور هستند که در شهرستان‌های استان در این ساعات توقف کنند عجیب‌تر اما این است که اسکان موقت و چادر زدن نیز در شهرستان‌های استان ممنوع است!

شرایط وقتی بدتر می‌شود که امسال مدارس هم برای اسکان مسافران مهیا نشده و استان سمنان نهایتاً ظرفیت اسکان یک دهم حجم مسافران نوروزی را نیز در شهرهای اصلی هم مسیر با کریدور شرق به غرب ندارند در واقع مسافری که از تهران حرکت کرده و قرار است به مشهد برود شب‌ها و در ساعات ممنوعیت تردد در حقیقت باید سرگردان باشد. این شرایط سبب شده تا مسافران یا در ماشین‌هایشان بخوابند یا به هتل‌ها بروند که اگر شانس با آن‌ها یاری کند بتوانند یک اتاق پیدا کنند زیرا تمام اتاق‌های مهمان پذیرهای استان هم مملو از جمعیت هستند.

مهمان‌نوازی غیر رسمی

یک مسافر که اهل فریدن است در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: ما آمده‌ایم تا با خودروی خود به مشهد برویم و شب به شاهرود رسیدیم یک هتل بسیار گران در این شهر بود و مسافرخانه‌ها هم با چند پرس‌وجو فهمیدیم که همگی پر هستند، آمدیم اینجا که در چادر بخوابیم اما کارگر شهرداری که مسئول تمیز کردن میدان است به محضی که ما را دید در جایی که می‌خواستیم چادر بزنیم آب باز کرد.

سعید محمدی ایازمندی با بیان اینکه مجبور شدیم به سوی دیگری برویم (منظور مسافر میدان آزادی شاهرود است) که درست کنارش سرویس بهداشتی بود آنجا آنقدر بو می‌داد که نمی‌شد بمانیم ساعت از ۲۱ گذشته من جرأت نمی‌کنم از شهر شما خارج بشوم، گفت: ما هم می‌دانیم که نباید در نوروز سفر کرد اما من سه فرزند دارم که دیگر داشتند در خانه دیوانه می‌شدند مدام تنش و مدام اعصاب خرد، تا جایی که واقعاً خطرش را به جان خریدیم البته ما رعایت کامل را می‌کنیم.

وی افزود: شرایط را خودتان بسنجید یک مسافر قبل از ساعت ۲۱ باید به شهر برسد تا استراحت کند و ادامه سفر را فردا صبح داشته باشد وقتی به شهر برسد محدودیت است در پارک‌ها نمی‌گذارند چادر زد در نتیجه باید در ماشین خوابید تا ساعت سه صبح شود بتوانیم از شهر عبور کنیم آیا این رسم برخورد با زائر امام رضا (ع) است؟

کنار خیابان می‌ایستیم

یکی دیگر از مسافران که با وانت نیسانی عازم سفر مشهد است، می‌گوید: از اسد آباد می‌آییم آنجا هم مانند شاهرود سرد و زمستانی است و شما انتظار دارید در این هوای سرد بخوابیم آن هم در ماشین یا لبه خیابان‌های شهرتان؟ گفته شده اجازه چادر زدن نمی‌دهند ما اولاً جایی بلد نیستیم که برویم و چادر بزنیم از یک پلیس هم درباره آدرس آبشار پرسیدیم که گفت بسته است در نتیجه کنار خیابان ایستاده‌ایم تا محدودیت‌ها تمام شود.

مرتضی نیک نژاد اسدآبادی با بیان اینکه ما خودمان بچه سرما هستیم اما این انصاف است که زن و بچه من نتوانند یک چادر بزنند؟ من که چادرم را می‌زنم و هر کس هم بخواهد به من چیزی بگوید جوابش را می‌دهم اما این انصاف نیست که در شهر محدودیت‌ها را به گونه‌ای وضع کنند که نه مسافر بتواند برود نه بتواند بماند!

وی می‌افزاید: می‌گویند آبشار بسته است، آن یکی می‌گوید چادر نزنید، یکی دیگر می‌گوید محدودیت است یکی دیگر می‌گوید چرا آمدید! یک ساعت مهمان شهرتان هستیم هزار جور حرف شنیدیم در حالی که سال‌های قبل اینگونه نبود.

این مسافر در پاسخ به این سوال که اصلاً در شرایط کرونایی چرا به سفر آمده است، می‌گوید: حقیقت این است که فشار خانواده بود اما درست هم می‌گوئید از لحظه‌ای از استان خودمان پا را بیرون گذاشتیم فهمیدیم که چه اشتباهی کرده‌ایم ولی دیگر دیر شده بود و به یاری خدا آمدیم اما واقعاً پشیمان شدیم و به هیچکس توصیه نمی‌کنیم که به سفر در نوروز آن هم کرونایی بیاید.

پاسخ مسئولان

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان درباره شرایط کنونی می‌گوید: مبنای ما برای اعمال محدودیت رنگ‌بندی بوده و رنگ بندی جدید در روز ۲۵ اسفند ابلاغ و تا پایان تعطیلات این رنگ‌بندی تغییر نمی‌کند مگر اینکه شهر زرد و آبی به رنگ قرمز و زرد تغییر رنگ دهد که اعلام می‌شود و روند محدودیت‌ها تغییر می‌کند.

حبیب الله خجسته پور با بیان اینکه ۴۰ شهر در کشور قرمز هستند که به همشهریان توصیه می‌کنیم که به این شهرها سفر نکنند، ابراز کرد: حالت عکس هم وجود دارد که سفر از ۴۰ شهر قرمز به سایر نقاط مختلف کشور ممنوع است و پلیس راهور رصد خواهد کرد و پلاک‌های خودروهای در حال تردد در محورهای استان سمنان که مربوط به ۴۰ شهر قرمز هستند، اعمال قانون می‌شود مگر آنکه آن خودروها از فرمانداری‌ها برای تردد فقط به یک شهر کشور مجوز بگیرند.

وی افزود: هرکسی که آزمایش پی سی آر می‌دهد و تست آن مثبت شود تا دو هفته باید قرنطینه و شماره ملی این فرد در اپلیکیشن ثبت می‌شود و اجازه ورود این فرد به ادارات و… داده نخواهد شد.

حرف دوتای مسئولان

این در حالی است که استاندار سمنان نیز در روزهای قبل از عدم آمادگی استان در جذب مسافران خبر داده بود اما جالب‌تر اینکه مدیرکل میراث فرهنگی از آمادگی استان سمنان برای جذب مسافران صحبت می‌کرد. حتی در سایت میراث فرهنگی استان سمنان نیز خبری با همین تیتر درج شده و در آن آمده است: «جمال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: تأسیسات و مراکز گردشگری استان آماده استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.

مهدی جمال با بیان اینکه بر اساس بازدیدهای مشترک نظارتی انجام شده، تأسیسات گردشگری استان آماده خدمات‌رسانی و پذیرایی از مسافران نوروزی هستند، تاکید کرد: مسافران نوروزی نیز باید با انجام سفر هوشمند و مسئولانه، نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا توجه ویژه‌ای داشته باشند

وی از ممنوعیت استقرار چادر و گردشگری انفرادی در استان سمنان خبر داد و گفت: استقرار چادر و گردشگری انفرادی در شهرها ممنوع است و درخواست داریم شهرداری‌ها در این حوزه کمک‌رسان و یاری‌گر ما باشند.

تکلیف مسافران چه می‌شود؟

یک مسئول فضای سبز شهرداری در پاسخ به این سوال که آیا به شما دستوری برای ممانعت از استقرار و اسکان موقت مسافران داده شده است، می‌گوید: گفتند نمی‌شود چادر بزنند در چمن‌ها که اصلاً در محیط هم گفته‌اند نمی‌شود اما من چیزی به مسافران نمی‌گویم گناه دارند.

مشخص است که شرایط برای پاسخگویی این کارگر ساده شهرداری نیز فراهم نیست و وی حتی نام خود را نیز نمی‌گوید و حتی نمی‌گذارد عکسی گرفته شود. به هر حال با بی توجهی و یا هر چه بتوانیم نامش را بگذاریم، مسافران سردرگم، امروز مانده‌اند که چه کنند. قبل از محدودیت‌ها اگر به شهرها برسند باید تا صبح صبر کنند اگر بعد از آن برسند باید جریمه شوند.

از سوی دیگر تمام ظرفیت اسکان مسافران استان سمنان اعم از هتل و مهمان پذیر و… به سه هزار نفر نمی‌رسد این در حالی است که در یک روز با اینکه مسافران جاده‌ای به دلیل کرونا بسیار کم شده‌اند بیش از ۱۵ هزار نفر در استان سمنان تردد دارد که نیمی از آنها شب هنگام به این استان می‌رسند. آنانی که پول دارند در هتل‌ها هستند و آنانی که یا وضعیت پولی مناسب ندارند و یا جایی را بلد نیستند باید گوشه خیابان باشند.

نیاز به اخذ رویه واحد

در نهایت این خطر وجود دارد که برخی مسافران که با ناآگاهی به مسافرت در نوروز پرخطر ۱۴۰۰ پرداخته‌اند بدون استراحت به جاده زده و برای خود و خانواده‌هایشان مشکل ایجاد کنند یا حتی قید ماندن در شهرها را زده و در جاده‌ها استراحت کنند که از لحاظ امنیتی درست نیست. این شرایطی نیست که بتواند مهیای سفر یک خانواده در نوروز ۱۴۰۰ باشد لذا از هیچکس دعوت نمی‌شود تا نوروز را در استان سمنان باشد.

اینکه سفرهای نوروزی اصلاً نباید پیش می‌آید امری مشخص است و از آن مشخص‌تر این است که عمده کسانی که به مسافرت آمده‌اند اصلاً کرونا را باور نداشته و یا از رعایت یک ساله آن خسته شده‌اند و به قول خودشان می‌خواسته‌اند خستگی در بیاورند آن هم تفریحی که شاید به قیمت جان خودشان و یا عده‌ای دیگر از هموطنان‌مان تمام شود.

به نظر می‌رسد در استان سمنان می‌بایست رویه واحدی برای این مقوله اخذ می‌شد یعنی هم میراث فرهنگی هم پلیس و هم استانداری و… یک رویه واحد و آن هم مذمت سفر را در پیش می‌گرفتند و حتی اعلام هم می‌کردند که زیرساخت‌های گردشگری استان توانایی سرویس دهی را ندارند اما گویا میراث فرهنگی نه تنها از آمادگی تمام مراکز اسکان خبر داده بلکه تمام بوم گردی‌ها نیز باز هستند که این امر به واقعیت جامعه نمی‌خواهند.

کد خبر 5173674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      0 0
      واسه هر ماشین جریمه یک میلیون و 500 هزار بنویسید تا هوشیار باشند