۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵

نماینده ولی فقیه در هرمزگان عنوان کرد؛

سیاست های کلان کشور باید به سمت توسعه مناطق بندری سوق یابد

سیاست های کلان کشور باید به سمت توسعه مناطق بندری سوق یابد

بندرعباس - نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان عنوان کرد: سیاست های کلان کشور باید به سمت توسعه مناطق بندری سوق یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت اسلام محمد عبادی زاده طی دیداری که هشتم فروردین ماه سال جاری با جمعی از مدیران حوزه دریایی و بندری استان صورت گرفت، اظهار داشت: نگاه متوازن و توجه ویژه به توسعه بنادر کوچک همراستا با توسعه بنادر بزرگ اقدامی قابل تقدیر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در هرمزگان به عنوان مهمترین استان ساحلی کشور است.

وی افزود: تقویت و توسعه بنادر کوچک می تواند ضمن رونق بخشی به معیشت بومیان منطقه زمینه آبادانی و عمران استان را در ابعاد مختلف فراهم کند.

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر موقعیت استراتژیک استان هرمزگان، بیان کرد: هرمزگان تنها استانی است که دو ظرفیت دریایی یعنی گستره آبی خلیج فارس و دریایی عمان را در سیطره خود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز چشم اندازهای توسعه ای را در سواحل بر اساس با نقشه راه دنبال می کند و احداث یک بندر بزرگ در سواحل مکران نشان دهنده برنامه ریزی دقیق این سازمان برای عمران و آبادی منطقه است.

حجت السلام عبادی زاده با استناد به کتب تاریخی بنادری که در شرق استان وجود داشته و به گواه تاریخ دارای رونق و مبادلات تجاری بوده است، خاطرنشان کرد: این بنادر به مرور زمان به ویژه درزمان اعمال سیاست های استعماری انگلستان با هدف ایجاد وابستگی به تدریج از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و به مرور زمان رونق خود را از دست دادند.

وی افزود: این بنادر به عنوان مناطق کد خورده تاریخی در گذشته فعال بوده و به طور حتم انتخاب آنها بدون دلیل نبوده است و خوشبختانه سازمان بنادر با درک درست از انتخاب های حساب شده گذشتگان و با توجه به نیازهای کنونی در جهت احیا این بنادر گام های مهمی برداشته و با مطالعه رونق بخشی مجدد را در دستورکار خود قرار داده است.

حجت السلام عبادی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به گزارش ارائه شده توسط مدیران حوزه دریایی وبندری استان اشاره کرد و گفت: در شرایط متاثر از تشدید تحریم ها و شیوع ویروس کرونا و همچنین تهدیدهایی که نبض اقتصاد کشور یعنی بنادر را نشانه رفته بود، تمامی تلاشگران حوزه دریایی و بندری با تصمیمات هوشمندانه و ریسک پذیری جسورانه در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اهتمام مجدانه ای داشته و مدیریت یعنی همین که در شرایطی که کارها به هم گره خورده بتوانیم با تصمیم جسورانه و اقدامی جهادی در روان سازی امور نقش آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین فضای امنیتی متاثر ازانتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی دیگر از مشکلاتی بود که عرصه را برای گسترش مبادلات تجارت و بازرگانی درسال گذشته تنگ کرد.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه در کنار تشدید تحریم ها و شیوع ویروس کرونا فضای ایجاد شده در پایان دولت پیشین آمریکا کار را برای فعالیت در تجارت دریابرد سخت کرده بود، اظهار داشت: بستر ایجاد شده از آینده مبهم حاکمیت در آمریکا وسیاست های دولت جدید در مواجه با ایران، رقبا وشرکای ما را پیرامون مراودات دچار تردید کرد؛ موضوعی که بیانگر پشت سر گذاشتن سالی سخت برای حوزه دریایی و بندری بود و با تصمیمات جسورانه وهوشمندانه مدیران این حوزه پشت سر گذاشته شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین با تاکید بر اینکه سیاست های کلان کشور باید به سمت توسعه و گسترش مناطق بندری هدایت شود، تصریح کرد: همان گونه که بیش از ۸۰ درصد شهرهای آباد دنیا در کنار بنادر و سواحل احداث شده و توسعه را در شهرهای بندری می بینیم، باید روزی شاهد آن باشیم که سیاستگذاران با هدف تمرکز زدایی از مرکز، توسعه کشور را در مناطق بندری مورد توجه قراردهند.

وی ادامه داد: مناطق ساحلی می تواند ظرفیت هایی را برای ما از حیث عمران، بهره وری وایجاد ارزش افزوده داشته باشد و از سوی دیگر توسعه دریامحور و اقتصاد دریاپایه را ایجاد کند که قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست.

گفتنی است، در این نشست صمیمانه مدیرکل بنادر ودریانوردی و معاونان و مدیران بنادر تابعه استان هرمزگان به ارائه گزارشاتی پیرامون طرح های توسعه ای در بنادر، گردشگری دریایی، زیرساخت های در حال احداث، فعالیت های صورت گرفته در قالب مسئولیت های اجتماعی و همچنین افق های ترسیم شده برای سال جاری و سالهای آینده پرداختند.

کد خبر 5177502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha