۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد؛

۸۲ درصد مردم تونس حتی یک کتاب هم در طول سال مطالعه نکردند

۸۲ درصد مردم تونس حتی یک کتاب هم در طول سال مطالعه نکردند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در طول یکسال ۸۲ درصد مردم تونس حتی یک کتاب هم نخوانده‌اند. به نظر می‌رسد که تونسی‌ها ترجیح می‌دهند وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، نظرسنجی مؤسسه «امرود کونسالتینگ» در فاصله روزهای ۲ و ۶ آوریل جاری درباره مردم تونس و مطالعه کتاب شامل جامعه نمونه‌ای متشکل از هزار شخص که ۲۴ طبقه مختلف از مردم را نمایندگی می‌کنند، نشان داد که در مدت ۱۲ ماه گذشته، ۸۲ درصد از مردم تونس، حتی یک کتاب هم مطالعه نکردند و در مقابل، تنها ۱۸ درصد از مردم این کشور کتاب خواندند.

اما در پاسخ به این سؤال که آیا مردم تونس به غیر از قرآن کریم و مجلات و کتاب‌های درسی، کتاب دیگری را نیز در منزل دارند یا خیر، پاسخ ۳۱ درصد از پاسخگویان مثبت بود و در مقابل، ۶۹ درصد از آنان پاسخ منفی دادند.

این در حالی است که ایالت تونس، با ۴۲ درصد، دربردارنده بیشترین نسبت از شهروندانی است که در طول ۱۲ ماه گذشته حداقل یک کتاب خریداری کردند و پس از آن، ایالت آریانه با ۴۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد و در مقابل، ایالت زغوان با ۱۳ درصد پائین‌ترین نسبت را به خود اختصاص داده است و پیش از آن، ایالت سلیانه با ۱۵ درصد ذیل جدول را به خود اختصاص داده است.

درباره مطالعه کتب و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز فرایند بررسی دیدگاه‌هایی که در مؤسسه مذکور برای ماه آوریل صورت گرفته است که به طور خاص، شامل جوانان ۱۸ ساله و بالاتر می‌شود که به همه گروه‌های اجتماعی در شهرها و حومه‌ها تعلق دارند، مشخص شد که ۶۶ درصد از پاسخگویان در فیسبوک صفحه دارند و به صورت میانگین، هر روز ۲ ساعت و نیم را صرف آن می‌کنند و ۵۰ درصد از پاسخگویان نیز هر روز ۴۵ دقیقه وقت خود را در یوتیوب می‌گذارنند. بر اساس این لیست، اینستاگرام با ۲۲ درصد و میانگین زمانی یک ساعت و ۴۰ دقیقه و تویتر با ۲.۴ درصد و میانگین زمانی یک ساعت و ۲۴ دقیقه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، در حالی که سرانه مطالعه کتاب در هر روز از ۴ دقیقه فراتر نمی‌رود.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در تونس برای مهر ارسال کرده است.

کد خبر 5196328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha