۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳

مهر گزارش می‌دهد؛

گرانی گوشت قرمز و ارزانی دام زنده/ باز هم پای دلالان در میان است

گرانی گوشت قرمز و ارزانی دام زنده/ باز هم پای دلالان در میان است

بجنورد- دامداران بجنوردی از قیمت پایین دام خود متضرر شده‌اند و این درحالی است که واسطه‌ها بیش از ۵۰ درصد از خرید و فروش دام سود می‌برند؛ به این ترتیب مردم و دامدار هردو در ضرر هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گاهی اوقات عامل برخی گرانی‌ها جوهای روانی و گاهی افزایش قیمت مواد اولیه است؛ گاهی بازار گرمی دلالان علت گرانی می‌شود و برخی زمان‌ها نیز عجله مردم؛ اما هر کدام از این عوامل باید در یک نقطه از مسیر تولید تا عرضه اثر بگذارد.

به عنوان مثال اگر بدون هیچ دلیلی و صرفاً به خاطر یک فاز روانی ایجاد شده در جامعه تقاضا از یک کالا افزایش یابد، تولیدکننده جنس در صورت انصاف نباید کالا خود را گران‌تر بفروشد. همچنین اگر زمانی مواد اولیه گران شود، واسطه حق افزایش درصد سود خود را ندارد.

اما نبود نظارت کافی بر مسیر تولید تا عرضه بسیاری از محصولات، باعث شده گاهی تولیدکننده به شدت ضرر کند و اکثر اوقات نیز مصرف کننده متضرر شود؛ در این بین آن‌هایی که همواره با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب زده‌اند دلالان و واسطه‌ها هستند؛ از همین رو است که بسیاری از اقشار کار تولیدی خود را رها کرده و وارد فاز واسطه‌گری می‌شوند. اقدامی که اگر جلوی آن گرفته نشود دیر یا زود اثر نامطلوب خود در بخش‌های مختلف اقتصادی را خواهد گذاشت.

این بار به سراغ تولید و پرورش دام، فروش، ذبح و عرضه آن در بجنورد رفتیم تا ببینیم علت گرانی آن چیست و آیا قیمت فعلی متناسب با میزان هزینه‌ها بوده یا خیر؟ ابتدا به بازار سطح شهر رفته و با خریداران گفتگو می‌کنیم. عموم افراد از عدم تناسب دخل و خرج زندگی خود با قیمت‌های بالا کالاها گلایه دارند.

گوشتی که گران است

یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: گوشت گوسفند اکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که تا چند ماه پیش حدود ۱۱۰ هزار تومان بود؛ در واقع بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد فقط و فقط طی دو یا سه ماه اخیر گران شده است.

وی افزود: وقتی یک نوع گوشت گران می‌شود طبیعتاً جای خود را در سبد کالا خانوار به گوشت دیگری می‌دهد؛ اما اکنون تمام گوشت‌های موجود در حال گران شدن هستند لذا مجبور به کاهش مصرف هستیم.

این شهروند با تاکید بر اینکه یک خانواده ۴ نفره برای یک ماه نیازمند حداقل ۲ تا ۳ کیلو گوشت گوسفند است، گفت: تنها هزینه گوشت قرمز بالای ۴۰۰ هزار تومان می‌شود که با توجه به دیگر هزینه‌ها و دخل و خرج‌ها توان خرید وجود ندارد.

خرید دام به صرفه است

اما یکی دیگر از شهروندان بجنوردی خرید گوشت از قصابی‌ها را به صرفه نمی‌داند و در گفتگو با مهر می‌گوید: گوشت قرمز را نباید از قصابی خرید بلکه باید مستقیم از دامدار گوسفند خرید و آن را ذبح کرد.

وی افزود: این طور علاوه بر ارزان‌تر شدن قیمت گوشت، از دیگر بخش‌های گوسفند مانند جگر و کله پاچه آن، که قیمت بسیار بالایی دارند می‌شود بهره برد.

این شهروند تاکید کرد: در صورتی که یک بره برای یک خانواده زیاد است می‌توانند دو یا سه خانواده دور هم جمع شده و به صورت شریکی گوسفندی را خریداری کنند.

وی در انتها گفت: طی دفعاتی که این برنامه را اجرا کرده‌ام حداقل قیمت گوشت ۳۰ درصد ارزان‌تر تمام شده است لذا خانواده‌های بجنوردی می‌توانند این مسیر را طی کنند.

گرانی گوشت قرمز و ارزانی دام زنده/  باز هم پای دلالان در میان است

با این گفته به سمت دامداران می‌رویم تا نظر آنان را جویا شویم؛ آیا دامداران نیز با فروش دام خود با قیمت‌های فعلی سود خوبی به دست می‌آورند؟

باز هم پای دلالان در میان است

رضا ریحانی، یکی از دامداران بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد هزینه‌های دام مربوط به خوراک آن است، اظهار کرد: طی یک سال اخیر قیمت خوراک دام تا ۳ برابر افزایش یافته است و از کیلویی ۲ هزار تومان به ۶ هزار تومان رسیده در حالی که قیمت خود دام نهایتاً ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: به دلیل اطلاع رسانی‌های نامناسب مردم قیمت دام و قیمت گوشت را به یک میزان می‌دانند در حالی که کاملاً متفاوت بوده و در این بین پای واسطه‌ها، دلالان و قصاب‌ها در میان است.

ریحانی تاکید کرد: دامداران تولیدکننده هستند اما هیچیک از قصابان تولیدکننده نیستند لذا باید در شرایط معمول ۱۰ درصد سود کنند در حالی که اکنون شرایط کاملاً متفاوت است.

این دامدار با اشاره به قیمت فعلی گوشت قرمز آن را عادلانه دانست و تصریح کرد: مشکل آنجا است که اکنون دامدار کاملاً با ضرر دام خود را می‌فروشد اما صنف واسطه از قبال همین دام ۵۰ درصد سود نصیبش می‌شود.

وی افزود: یک بره تقریباً ۵۰ درصد وزن خود را گوشت می‌دهد؛ همچنین قیمت بره زنده بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است لذا گوشت قرمز این دام کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در می‌آید اما قصاب آن را ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشد؛ البته در کنار آن کله پاچه، پوست، جگر و… گوسفند نیز ارزش مناسبی برای قصاب دارد که از آن هم سود خواهد برد.

قیمت دام زنده افزایش یابد / باید قیمت گوشت ثابت بماند

ریحانی با تاکید بر اینکه اگر قیمت گوسفند زنده تا ۷۰ هزار تومان افزایش یابد برخی از ضررهای دامداران حل خواهد شد، بیان داشت: البته این افزایش قیمت نباید منجر به افزایش قیمت نهایی گوشت شود زیرا اکنون واسطه‌ها بیش از حد نرمال سود می‌برند.

این دامدار بجنوردی ادامه داد: قشر دامدار یک مرجع امور صنفی و افراد تحصیل کرده ندارند زیرا عموماً روستایی هستند لذا تعیین کننده قیمت دام، دلالان میدان دام هستند و به این ترتیب برای دامدار به راحتی نرخ‌های پایین تعیین می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته دامدار برای تولید مثل، یک میش را ۳ میلیون تومان می‌خرید اما اکنون مجبور است همان میش به همراه بره را فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشد و این یعنی ضرر مطلق.

ریحانی بیان داشت: امروز اگر خانواده‌ها نیز مستقیم از دامدار گوسفند بخرند باز هم با قیمت دلال می‌خرند لذا دامدار همچنان متضرر است لذا می‌بایست قیمت دام زنده افزایش پیدا کند اما نباید قیمت گوشت مصرفی مردم افزوده شود.

پلاک‌کوبی که بیشتر نمایشی است

از سوی دیگر خشکسالی‌هایی که تاکنون اتفاق افتاد مسیر پرورش دام را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است و دامدار مجبور به خرید نهاده‌ها می‌شود. نهاده‌هایی که ضمن اجرای طرح پلاک‌کوبی همچنان شرایط نامطلوبی را دنبال می‌کند.

گرانی گوشت قرمز و ارزانی دام زنده/  باز هم پای دلالان در میان است

علی سلطانی، یکی دیگر از دامداران بجنوردی به خبرنگار مهر گفت: خوراک دام هر روز قیمت جدیدی دارد و هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نیست و از سوی دیگر قیمت داروها نیز به شدت نوسان داشته و گران می‌شود به طوری که گاهی درمان دام به صرفه نیست.

وی با اشاره به بارش‌های چند روز اخیر، گفت: بارش‌ها قطعاً بی تأثیر نیست اما دامدار را نجات نمی‌دهد زیرا گندم و جو که باید در ارتفاع ۵۰ سانتی محصول دهند اکنون در ارتفاع ۳۰ سانتی متری خوشه داده است و بارش فعلی تأثیری بر آن ندارد لذا قیمت نهاده‌ها تغییر خاصی نخواهد کرد.

سلطانی اضافه کرد: بارش‌ها تنفسی به دامداران داد اما همچنان مشکل اصلی پا بر جا است و ضرر گذشته جبران نخواهد شد.

این دامدار گفت: نرخ نهاده دولتی در حد خبر بوده و در بازار یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پلاک‌کوبی افزود: میزان نهاده اختصاصی به دام‌هایی که پلاک‌کوبی شده‌اند، کفاف خوراک ۵ روز دام را می‌دهد. همین سهمیه ۵ روز نیز به کسانی که زودتر صف بایستند و یا ارتباطاتی داشته باشند داده خواهد شد.

سلطانی در انتها گفت: نباید نرخ خوراک دولتی را مبنای محاسبه قیمت دام گذاشت زیرا عموم خوراک با نرخ آزاد تهیه می‌شود.

در چنین شرایطی وظیفه مسئولان نظارت بیشتر بر چرخه تولید تا توزیع گوشت است زیرا اکنون دامدار که وظیفه تولید را بر دوش دارد با ضرر مواجه شده و سود فعالیت به جیب واسطه‌ها می‌رود.

کد خبر 5205502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یاشار IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      13 9
      کدام دلال کدام واسطه اولا که گوسفند در میادین عرضه گوسفند به فروش می‌رسد و قیمت ان را هیچ کس تعیین نمیکند یعنی ن دلال و نه دامدار تنها با تقاضا قیمت مشخص میشود یعنی اگر تقاضا زیاد باشد قیمت هم بالا میرود ولی اکنون بخاطراینکه قیمت علوفه دامی به یکباره 3برابرشده و همچنین خشکسالی نبودن چراگاه باعث عرضه
    • یاشار IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      15 2
      وقتی که خشکسالی بشود یعنی علفی برای چراگوسفند نیست و باعث میشود دامدار علوفه بخرد و به دام ها بدهدوهمین امرباعث میشود عده ای سودجو علوفه دامی را گران کنندواندک کمکی هم ک دولت به دامدارمیکند ان راهم در بازارهای ازاد میبینبم یعنی علوفه های دولتی دربازارازادفروش میرسد شاید50درصدبه دست دامدار میرسد
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      15 1
      باید در قیمت گوشت قصابی ها نظارت بیشتری شود وقتی که در بازار دام بره کیلویی 50تومان باشه چرا قصاب 150تومان گوشتو میده اینجا دلالی وجود نداره بجزخودقصاب اصل نظارت صحیح هست ک نیست هم در عرضه علوفه هم عرضه گوشت
    • کیا IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      4 28
      گوسفنده زنده در روستا ها 70تومن میدون 61 تومن کجا دام ارزونه
      • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        5 0
        آره تو راست میگی 80 تومانه
      • هادی AE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        12 0
        سلام اگه شما میگین ۷۰ دامدار دامهایش رو میفروشند شما تشریف بیارید من به شما ۵۵ت میدم
      • مهران غراوی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        7 1
        بیا هر چند تا میخوای از 70 بگیر
      • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        6 0
        کجا 70چرا روغ میگی من دیروز فروختم 43
      • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        12 1
        دام روازما40تومان می خرند بعدخوراک روکیلوی 7000تومان مادام داران داریم به بدبختی گزرون می کنیم
      • علی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        7 1
        بیا من مرد نیستم اگه بت کیلویی ۵۰ تومان ندم
      • قادر BE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
        7 1
        داداش شما بیا شصت تومان دست تو میبوسم بگیر تبلیغات شوم
    • محمد IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      21 0
      خدا شاهده ما دام داریم بدبخت شدیم اینقد خوراک گرونه
    • ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      14 2
      من خیر سرم یک دامدارم اما از پارسال تمام سرمایه زندگیم از بین رفته همشم دادم برای خرج نگهداری دامهایم وهمش منتظر بهبود این وضع شده ام اینجوری پیش برود نه دیگر دامی برایم میماند ونه خونه زندگی نمیدونم کیا در اتحادیه دام کشور مسول هستن اما اینو خوب میدونم که هیچی نمیفهمن
    • سحر IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      20 1
      تو رو خدا یه کاری برای دامدارها بکنین بدبخت شدن همه ضرر کردن بیچاره شدیم
    • رضا IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      12 0
      من فقط به عنوان یک داام دار میگم تورو خدا به داد دامداران برسید که بیچاره شدیم
    • علی حسینی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      17 1
      باو امسال بارون نیومد هیچی نیست خوراک گرونه خب وقتی خوراک گرون باشه گوسفند و دام ارزون میشه دیگه دلال چیه دیه . اصلا به صورت گوسفند نگا نمیکنن طرف میشناسم گوسفندشو ۲ساله فروخته رفته. نمبتونه نگه داره. این لامصبو اگه صادر کنن خب این وضع پیش نمیاد دیگ. انقدر گوسفند هست که نگو. طرف دکتره گوسفند خریده
    • سلام IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      9 1
      سلام بیش از همه قصاب سود می برد و دولتی زعیف داریم همه چیز پارتی شده و نضارت وجود ندارد
    • امیر IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      5 1
      فقط نظارت بر قصابی ها گرون فروشی خراسان رضوی
    • حمید IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      7 1
      تمام مشکلات نظارت نداشتن به قصابیها وعدم نظارت به توزیع نهاد دامی که پول پلاک میگرن و نصف نهاده توزیع میکنن بقیه در بازار ازاد میفروشن ک متاسفانه هیچکس هم نظارت نمیکند
    • حمیدرضا IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      13 2
      سلام قیمت بره باید کیلویی 100تومان بشود ک برا دامداربصرفه، مثلایدونه میش را بایدبا روزی، 700گرم آذوغه کیلویی 6000تومن تغذیه کنی تا دوران آبستنی تمام بشه و یه دونه بره بدنیا بیاره همون بره را باید 5 تا 6 ماه با همون نسبت تغدیه کنی تا بشه یک بره 40 کیلویی ک با قیمت الان 2میلیون، کلا سر بسر میشه،
      • ععباد IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
        7 2
        تو خدا کمک کنید ما بدبخت شدیم هیچ چیز بجز گوسفند نداریم آنها را هم ارزون می خرند کمک کنید
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      9 5
      لطفا رسیدگی شود مسعولین بی خیال
    • محسن IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      8 1
      سلام من اگر سال 98 دام را میفروختم ۸تا پراید یا بیشتر میخریدم اما الان بروزی رسیدم که کل گوسفندانم زحمت 1۷ ساله ام رو بفروشم یک پراید بی ارزش نمکنند که الان باید برای اسباب بازی بچه ها مردم میخریدن لعنت بر عاملین این وضع لعنت خدا
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      8 1
      تواین اوضاع ‌تورم اقتصادگرونی.گوسفندازهرچیزی ک فکرکنی ارزونترازدوسال پیش شده بخداداریم همش ضررمیدیم امسالم ک خشکسالی داریم بیچاره میشیم.ازدولت محترم میخوایم فکری بحال ماهاکنن مرزکشوربازکنن گوسفندبره بیرون طوری ک گوشت قصابیاگرونترنشه ندن بمردم گرون.فقط همین دامدارامسال بیچاره شده دوساله ک ..
    • یاسر IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      13 0
      خدا پدرشنو در بیاره بدبختمون کردن
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      5 1
      کسی که خابیدرو میشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زدرو نه.کسایی که مسئولیتشون همایت از دامپرورن کجان
    • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      2 0
      سلام خسته نباشید.اقا من یه حیون دارم صنعتی نیستم سنتی دارم دام داری میکنم به خدا ۱۰۰راس حیون داریم که این حیوناباتوجه به این که بیابون هیچی نداره مجبوریم داخل استبل خرجشونو بدیم هرگوسفندی هزینه خرجشون ۳۵۰هزارتومن بالامیاد درماهش ازکجا بیاریم بدیم بهشون بخورن دولت هیچ هوای دام دارو نداره
    • دامدار IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      3 0
      دولت فقط کنسانتره میده اونم خیلی کم با هزار بدبختی کیلویی ۴۰۰۰ که ماهمونم نمیتونیم بخریم..کاه بی ارزش شده کیلویی ۴ هزار تومان آخه یک مسئول باسواد پیدا نمیشه حساب کنه که یک دام چقدر هزینه داره ...تو رو خدا یک کم وجدان داشته باشین مسئولین بی درد
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      2 0
      مملکت دست چنتا دلاله نهاده و وارد کننده گوشته عمدا این کارا میکنن
    • عارف IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      4 0
      من دامدار با سرمایه چندصد میلیونی به اندازه قصابی یا دلالی که با ۴۰ یا ۵۰ میلیون دلالی میکند درآمد ندارم و ضرر میدهم، و نتیجه این مشخص است که تولید را رها و به دلالی رو می آورم، لطفا مسئولان کشور کمی به فرمایشات رهبر گوش بدهند و از تولید پشتیبانی کنند.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      2 0
      گوسفند زنده ارزون علوفه گران داداشا هیچ فرق به حال شما دامدارها نمیکنه چون مردم قدرت خرید ندارن گوسفند زنده بشه ۸۰ گوشت کیلویی ۱۵۰ آخه مسئولین حقوق یک کارگر الان ۲۰۰ تومان هست بده گوشت یک روز کارشو بعد بره قرمه سبزی بخوره عمو از ریشه خراب کردن
    • AE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      1 1
      سلام. بنده خودم قصاب هستم. شما که نمبدونید چرا میگید قصاب سود زیاد میبره. هر یک راس بره ۶۰ هزار تومان هزینه کشتار و حمل داره و و در ضمن بره با دنبه اش شاید نصف وزن زنده اش گوشت بدهد و هر کیلو دنبه نهایتا ۷۰ هزار تومان به فروش میرسد و دقیقا پول پوست و کله پاچه و جگر بره میشود اختلاف نرخ گوشت تا دنبه
    • جعفر AE ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      5 0
      خواهشن فریاد دامدارو به گوش این مسئولین برسونین که دامدار با این قیمت دام زنده که شده۴۵تومن وقیمت جو کیلویی ۶تومنه که همه دارن ضرر میکنن هیچ نظارتی هم نیست حداقل بازار صادرات رو آزاد کنین
    • مانی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      7 0
      چون دامداران ما اکثرا روستایی هستند و اعتراضشون رو هیچ موقع رسانه ای نمیکنن این مشکل حالاحالاها حل نمیشه
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      3 0
      متاسفانه همه عوامل توی این مملکت دست به دست دادن تا دامدارو به زمین بزنن علوفه رشد صعودی دام زنده سقوط آزاد و این وسط دامدار ورشکسته و برعگس دلال جیب پر پول این روال معمول چندین ساله این مملکت بوده خداوند از باعث و بانیش نگذره
    • غدیر IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      1 0
      سلام ، در و تخته جوریم :مسئولینی که مسئولیت پذیر نیستند و مادامدارانی که خود به فکر چاره نیستیم وفقط راه زحمت بلدیم ودیوانه وار ادامه میدیم غافل از این که تواین مملکت هرکس زحمت میکشه و کار مفید انجام میده دربه در
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام شما ای دلال اگه داری قیمت همه چیز بالا می بری همین گندم ،علف ، وغیر و بالا می بری مگه این انسافه اگه خودت بودی قبول می کردی هر روز داری قیمت همه چیز و می بری بالا به غیر از دام زنده
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      سلام کاملا درسته،اگه اینطوری پیش بره،دامداران به شدت ضرر میکنند،همسر منم نز دیک ۳ساله گوسفند پرورش میده، حالاکه میخواد بفروشه خداروخوش نمیاد انقدر ضرر کنه
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      توروخدا به داد دامدارهابرسید
    • سلام IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 0
      گوسفند زنده کیلویی ۴۸ از دامدار میخرن دلالان محترم میفروشن ۶۰
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      مسئولین بنده یک دامدارم یک مرز نشین که شش ماه سال در مرز عراق سکونت داریم بیش از صد ها خانواریم و بیش از یک قرن است شغل اجدادیم است سیاست غلط مسئولین باعث شد اکثرا دامهای زنده و مولد دانه یک میلیون به خاطر گرانی خوراک و ارزانی دام زنده بفروشیم سالها بدون منت برایتان مرزبانی کردیم