۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳

معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی استان زنجان:

شفافیت مقدمه ای برای معرفی شایستگان و پاسخگویی مسئولان است

شفافیت مقدمه ای برای معرفی شایستگان و پاسخگویی مسئولان است

زنجان-معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: شفافیت مقدمه‌ای برای معرفی شایستگان از یک سو وپاسخگوکردن مسئولان از سوی دیگر است و باید در این زمینه فعالانه وارد عرصه شد.

احمد بیگدلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بحث شفافیت مقدمه‌ای برای معرفی شایستگان از یک سو و پاسخگو کردن مسئولان از سوی دیگر است و باید در این زمینه فعالانه وارد عرصه شد، گفت: شفافیت زمانی که ایجاد شود متعاقب شفافیت پرسش خواهیم داشت چالش و ایجاد سوال خواهیم داشت و ایجاد چالش و سوال خواهد بود که ایجاد سوال هم طبیعتاً منجر به در واقع مجاب کردن مسئول به پاسخگویی میشود.

وی با تاکید بر اینکه در فضای اداری کشور بخصوص در حوزه شورای شهر باید شفافیت وجود داشته باشد، افزود: زمانی که فضای ادارای و مدیریت شهری به سمت شفافیت پیش برود افرادی که با اهداف به غیر خدمت و با نیتی غیر از نیت اصلاح و بهبود وارد فضای شورای شهر می شوند، با عامل بازدارنده روبه رو می‌شوند و به فعالیت‌های مغایر با اهداف شورایی سوق پیدا نمی کنند چون تحت نظارت هستند.

بیگدلی گفت: وقتی شورای شهر در یک ویترین شهری قرار بگیرد و مخاطب به صورت کامل بتواند فعالیت‌های شورای شهر را رصد کند عملاً این فرد که در این مجموعه حضور دارد احساس می‌کند که در هر رفتار و حرکت و کنشی که انجام می‌دهد تحت نظارت یک مجموعه عام است که ناخودآگاه ایجاد بازدارندگی می‌کند و اجازه نمی‌دهد افراد دچار مشکلات نشوند.

این فعال فضای مجازی با تاکید بر اینکه بزرگترین حسن شفافیت و نظارت این است که افراد شایسته و اصلح انتخاب می‌شوند، گفت: زمانی ما می‌توانیم به طور کامل از این فساد جلوگیری کنیم که برای افراد و برای افراد درگیر کار که صرفاً این مبحث فقط برای شورای شهر نیست و بصورت عام نیز می‌توان گفت که یک نظارتی به صورت عام وجود داشته باشد که آن فرد هم نداند چه کسی نظارت می‌کند، این ناظر به صورت عام و مردمی است که در واقع به صورت جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی گروههای دانشجویی، اصحاب رسانه و کسانی که کارشان رصد جریان‌های مختلف است که دچار اشتباه نشوند.

بیگدلی با بیان اینکه چند مسئله در فضای شورای شهر وجود دارد که همواره به عنوان یک چالش اساسی در فضای کشور مطرح بوده است، افزود: یعنی از همان ابتدای تشکیل شورای شهر در اواسط دهه ۷۰ و اواخر دهه هفتاد این مشکل وجود داشته است.

وی ادامه داد: مشکل اول این بود که در انتخابات‌های شورای شهر، غالباً بحث بررسی نامزدهای انتخاباتی یک بررسی حداقلی بوده است و بعد از اینکه بحث و بررسی صلاحیت انجام شده و کاندیدا وارد مرحله انتخابات می‌شدند یک چالش اساسی با آنها داشتیم که غالباً اتفاقات مالی در فضای شورای شهر اتفاق می‌افتد.

معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: مجموعه‌هایی که درون مجموعه‌ها بیشترسر و کار داشته باشند با بحث‌های مالی و یا به زبان ساده‌تر مجموعه‌هایی که با پول بیشتر در ارتباط دارند همواره نگرانی از در واقع وقوع یکسری مشکلات اقتصادی و فسادهای اقتصادی وجود دارد که این مشکلات اقتصادی و فسادها زمانی می‌تواند مدیریت بشود و خودداری شود که ناظرین به صورت عام یا بصورت ناظرین تخصصی باشد.

بیگدلی با بیان اینکه این ناظرین بواسطه قوانین بازدارنده که وجود دارد بتوانند نظارت کامل بر عملکرد اعضای شورای شهر داشته باشند، افزود: نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که برای هر فردی و یا ارگانی یک ناظر تعیین شود، هیچ گونه تضمین قطعی در خصوص آن ناظر هم که دچار فساد نشود وجود دارد و این احتمال احتمال صفر نیست و قطعاً ممکن است درصدی پایین‌تر از فساد را در نظر نفر ناظر هم داشته باشیم.

خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» پویشی برای شفافیت، پاسخگویی و شایستگی راه انداخته و داوطلبان می‌توانند با ثبت نام در سایت  azmaa.net در این پویش شرکت کنند.

کد خبر 5214790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha