۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۵:۵۸

معاون سازمان مالیاتی در گفتگو با مهر:

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

در حالی که وزیر راه و شهرسازی از معرفی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر می دهد، معاون حقوقی این سازمان گفت: تا کنون سامانه اسکان هیچ خروجی ای نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهلت دو ماهه ثبت نام مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان کشور چهارشنبه ۱۹ خرداد به اتمام رسید. این مهلت قانونی از ۱۹ فروردین آغاز شده بود و قرار بود که تا ۱۹ خرداد ماه به اتمام برسد.

با این حال این سامانه هنوز مسدود نشده و در حال فعالیت است.

احتمال تمدید ثبت اطلاعات خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید هنوز تصمیم قطعی درباره تمدید ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه اتخاذ نشده و قرار است شنبه در این خصوص تصمیم گیری شود.

چرا مردم از ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه اسکان استقبال نکردند؟

برخی شنیده‌های تأیید نشده حاکی است میزان استقبال خانوارها از ثبت وضعیت سکونتی و مالکیت خود در سامانه اسکان، بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده است؛ وزارت راه و شهرسازی نیز به هیچ عنوان حاضر به شفاف سازی نسبت به ورودی و خروجی سامانه ملی املاک و اسکان نیست.

از سوی دیگر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها از معرفی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی برای صدور برگه‌های جریمه مالیاتی خبر داده است.

موضوعی که تا کنون هیچیک از مقامات ارشد سازمان امور مالیاتی آن را تأیید نکرده اند.

معاون سازمان مالیاتی: تا به حال هیچ خروجی‌ای از سامانه شناسایی خانه‌های خالی به ما داده نشده است

محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره صدور برگه‌های مالیاتی برای مالکان واحدهای خالی از سکنه در پایان تیرماه امسال اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی در هر سال می‌تواند ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد؛ این ۱۲۰ روز تا پایان تیرماه به سر برسد؛ البته این ۱۲۰ روز می‌تواند هم به صورت متوالی در یک سال باشد و هم متناوب؛ البته واحدهایی که خالی هستند، معمولاً به صورت متوالی خالی می‌مانند.

وی ادامه داد: بنابراین تا پایان تیرماه امسال این ۱۲۰ روز مجوز قانونی برای خالی ماندن واحد مسکونی به اتمام می‌رسد؛ اما از اول مرداد دیگر هر روزی که خالی بماند، به عنوان واحد خالی از سکنه محسوب شده و مشمول جریمه مالیاتی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد؛ به موجب این قانون، ما خروجی‌ای که سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی به عنوان واحدهای خالی از سکنه ارائه می‌دهد، ملاک قرار می‌دهیم.

برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی دی ماه صادر می‌شود

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: می‌بایست این اطلاعات را که دریافت کردیم، به موجب قانون بودجه ۱۴۰۰، دی ماه برگه تشخیص این مدت که خالی بوده را برای مالک صادر کنیم.

وزارت راه هیچ لیستی از خانه‌های خالی به ما نداده است

وی در پاسخ به این سوال که از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، لیستی از سوی واحدهای خالی موجود در سامانه اسکان به سازمان امور مالیاتی ارائه شده یا خیر؟ گفت: تا کنون خروجی‌ای نداشته؛ چون هنوز مردم می‌توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند و در سامانه مذکور، اطلاعات خود را ثبت کنند؛ این اطلاعات به این شرح است که هر شخص سرپرست خانوار می‌بایست وارد سامانه شده و کد ملی خود را با کد پستی محل سکونت خود با هم الصاق و اعلام کند دارنده این کد ملی در این کد پستی سکونت دارد؛ بر این اساس هر واحد مسکونی اگر دارای کاربر یا سکنه باشد، از مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، معاف می‌شود.

اظهار نظر وزیر راه صحت ندارد

علیزاده در خصوص اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تا کنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده، تصریح کرد: خروجی سامانه اسکان، تا کنون واحد مسکونی خالی از سکنه نبوده؛ چون الصاق مذکور صورت نگرفته و خروجی‌ای که دقیقاً مشخص کند کدام واحد مسکونی خالی از سکنه است، از این سامانه تا کنون به دست نیامده است.

وی یادآور شد: احتمالاً محتوای سامانه اسکان تا کنون بدین شکل تکمیل نبوده که بتواند چنین اطلاعاتی را به ما بدهد؛ به موجب قانون ما صرفاً می‌توانیم به واحدهایی که از طریق سامانه املاک و اسکان، بر خالی بودن صحه گذاشته شود را ملاک قرار دهیم؛ نمی‌توانیم خودمان غیر از خروجی سامانه، اقدام دیگری انجام دهیم.

لیست نهایی وزارت راه از خانه‌های خالی، ملاک صدور مالیات است

معاون سازمان امور مالیاتی درباره اینکه آیا غیر از پالایشی که سامانه اسکان و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهد، سازمان مالیاتی یک پالایش دیگر هم باید اتجام دهد؟ بیان کرد: خیر؛ به موجب قانون، سازمان امور مالیاتی باید همان خروجی سامانه اسکان را ملاک اعمال مالیات قرار دهد؛ اگر واحد مسکونی ای که از طریق سامانه اعلام شود، خالی از سکنه باشد، مشمول تعیین مالیات مربوطه خواهد شد؛ مگر اینکه مالک آن نسبت به این موضوع اعتراض کند که این واحد خالی از سکنه نبوده است.

اگر مالکی به لیست خانه‌های خالی وزارت راه معترض بود، به کجا مراجعه کند؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اگر مالکی نسبت به تعیین مالیات برای واحدی که خالی از سکنه تشخیص داده شده، معترض باشد، با ارائه اسناد و مدارکی که ارائه می‌دهد، در هیئت حل اختلافی که به این منظور تشکیل می‌شود، مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

از حقوقی‌ها هم مالیات بر واحدهای خالی از سکنه می‌گیریم

علیزاده در خصوص اینکه چرا مالکان حقوقی واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان شناسایی نمی‌شوند؟ گفت: حقوقی‌ها صرفاً مالک واحد هستند و خانوار محسوب نمی‌شوند؛ بلکه خانوارهایی که ساکن آن واحد مسکونی که متعلق به مالک حقوقی است، باید سکونت خود در آن واحد را اعلام کنند؛ حقوقی‌ها باید به مستأجران یا کاربران خود اعلام کنند تا در سامانه اسکان، کد پستی محل سکونت خود را با کد ملی خانوار ساکن آن واحد، الصاق کند.

بانک‌ها می‌توانند از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی فرار کنند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این روش، نهادهای حقوقی مثلاً یک بانک، می‌تواند به راحتی تعدد واحدهای متعلق به خود را پنهان کند یا نه؟ گفت: ما سایر اطلاعات را از دیگر ذی نفعان داریم؛ مثلاً از شرکت پست کد پستی واحدهای مسکونی را داریم از شهرداری‌ها املاکی که دارای پروانه ساختمانی هستند را داریم و…؛ به طور کلی هر کد پستی یا هر محل سکونت باید یک کاربر با کد ملی سرپرست خانوار داشته باشد؛ اگر چنین وضعیتی تعریف نشود، آن واحد به عنوان خالی از سکنه تعریف می‌شود و مشمول مالیات می‌شود.

موکول شدن اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به سال آینده، تکذیب شد

معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، به سال جاری می‌رسد یا به سال آینده موکول می‌شود؟ گفت: همین حالا هم در حال اجراست؛ همه ما مکلف شده ایم تا به سامانه اسکان مراجعه کرده و کد ملی خود را با کد پستی محل سکونت الصاق کنیم، و این نشان دهنده آن است که قانون مذکور در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی، یک قانون بازدارنده است تا هیچ واحدی خالی از سکنه نماند اگر واحدی خالی از سکنه است، باید به اجاره داده شود در غیر این صورت مشمول مالیات خواهد شد.

کد خبر 5231839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ايراني IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      61 0
      دم ملت گرم.
      • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        50 0
        وقتی مسئولین اموالشون را معرفی نمیکنند.مردم هم باید مسئولین به ظاهر خدمتگزار را الگو قرار بدن و اموالشون را اعلام نکنن.
      • مینا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        43 0
        حداقل مردم در این یک مورد با هم متحد بشن تا نمایندگان مجلس قوانین این چنینی را وصع نکنند.با بورس که مردم رو بدبخت کردن حالا میخوان با گرفتن مالیات مردم را بدبختر کنند.
      • ایمان IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        46 0
        دم ملتون بازم گرم که فهمیدن مسئولین کار خیری برای اونا انجام نمیدن.فقط میخوان از جیب مردم جیب خودشون رو پر کنن.
      • نیما IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        54 0
        تصوری که نمایندگان مجلس از ایران دارند قوانین مالیاتی:کانادا امکانات رفاهی:سومالی هزینه تحصیلات:کانادا عذرخواهی از مردم: نقطه مقابل ژاپن
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      72 0
      علت عدم استقبال این هست که با ایجاد تورم توسط دولتمردان دربخش مسکن مردم توان خریدندارند ودولت برای رد گم کردن این بازیها را به راه انداخته سال ها ی سال کشور بهمین صورت اداره میشد ومشکل خاصی هم نبود ولی مدیران چنان کردند که مردم را صدها سال به عقب راندند.
    • علیرضا RO ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      52 0
      خانه خالی وچنتا چنتا مال از ما بهتران است عمرا که به اداره مالیات معرفی شود از قدیم گفته اند از ندار بگیر وبر سفره دارا بیافزای
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      46 0
      در این دولت نمیشود چون خانه دارها خودشان هستند بدنامی اش را هم برای دولت بعد گذاشتند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      55 0
      من نمی توانم ثبت کنم چون خودم درملک شخصی خودم جدا از همسر به علت مشکلات خانوادگي زندگی میکنم ومیگویند که باید از همسر جدا شوید تا ملك مسكوني خالي محسوب نشود ونمیشود زندگی مسالمت آمیز بدون طلاق داشت . تكليف چيست
    • Majid IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      59 0
      این طرح هم به فکر مردم نیستند بلکه مثل چیزا دیگه به ضرر مردم خواهد بود
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      61 0
      طرح مالیات بر خانه خالی موارد موجه را معاف نکرده و مجردها و فرزندان را به حساب نیاورده و تا این اصلاح نشود و هر ایرانی یک خانه معاف نشود برای سکونت شخص خودش، اجرا نشدنی خواهد بود. ضمنا هدف جیب ملت است.
    • خلیل IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      53 0
      امیدوارم حداقل در این مورد مردم به این عدم استقبال خود ادامه دهند تا نمایندگان مجلس بفهمند که با دست تو جیب مردم نمیشه کشور را اداره کرد و قوانین خلاف شرع وضع نکنند و بفهمند ایران کانادا نیست.
      • امیر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        53 0
        واقعا درست و منطقی گفتی
    • محمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      50 0
      من از او نام که خونه نداره و ۱۴ ساله دارم کار میکنم هنوز خونه نتونستم بخرم ....نظرم اینه که کلا روش تون عوض کنید
    • جاوید IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      4 58
      شما پاداش بزارید مستاجرها خودشون خانه های خالی رو معرفی میکنن
      • حامی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
        49 0
        شما که دست به معرفی خوبی داره. کسایی که قیمت مرغ و گوشت و لبنیات و هزار تا چیز دیگه هم گرون کردن به دولت معرفی کن خرج زندگیت از راه حروم بدست بیاد.واقعا متاسفم برای امثال شما
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      55 0
      مالیات بر خانه خالی موارد موجه را معاف نکرده و مجردها و فرزندان را به حساب نیاورده و تا این اصلاح نشود و هر ایرانی یک خانه معاف نشود برای سکونت شخص خودش، اجرا نشدنی خواهد بود. ضمنا هدف جیب ملت
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      54 0
      مهم اینه که مردم به دولت اعتماد ندارند دیگه .راه دولت و ملت جداست .هر چی دولت گفت عکس قضیه اتفاق میفته .عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه.برید خودتان را اصلاح کنید البته این عدم اعتماد قرنها زمان لازم دارد .مالیات سکه هنوز جاش درد میکنه
    • ابراهیم IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      0 55
      به نام خدا تبارک و تعالی. برای نظامی که داعیه تمدن سازی دارد سزوار نیست قوانین تصویب شود اما اجرا نه.مخصوصا قانونی که به نفع سالم سازی اقتصاد و به نفع اکثریت قاطع جامعه است.انقلاب اسلامی با هدف حمایت از مستضعف و ایستادن مقابل ستمکاران ایجاد شد.البت به نظر بنده
      • مینا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        65 0
        الان برای گرانی مرغ و گوشت و میوه و لبنیات حرفی نداری بزنی اگر این مالیات هم اضافه بشه که از این هن بدبختر میشی
      • اکبر IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
        48 1
        کجا از مستضعفها حمایت شد که با اجرای این قانون بخواد بشه.تا حالا قیمت چیزی را پایین آوردن بخاطر بدبختر کردن مردم عذرخواهی کردن.سطحی نگری بد دردی است که بعضی از مردمش گرفتارش شدن
    • حسام IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      1 46
      کاری نداره، اداره برق و اب و گاز و تلفن راحت میتونن با ی امار مینیمومی و ماکسیمومی نشون بدن کدوم واحد تخلیه و خالیه وافعی هست یا ن، 80درصد خونه های خالی در شمال و جاهای خوب شهرها هستن چون واسه سرمایه گذاری ساختن یا خریدن. مردم عادی که تو جاهای متوسط و زیر متوسط زندگی میکنن.
    • علیرضا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      54 0
      قیمت آب و برق و گاز وحشتناک گرون شده با چه رویی میخوان از مردم مالیات بگیرن.
    • فرزاد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      55 0
      اول اون اداره پست بی مسئولیت تکلیف کدپستی های بیحساب و کتابی که به مردم انداخته روشن کنه بعد به فکر خالی نشون دادن خونه های مردم بیفتید.به بهارخواب هم کدپستی دادن یعنی قشنگ میخوان مردمو نقره داغ کنن.بهارخواب از نظر مسئولین ما یک واحد مستقله که میشه اجاره داد.یعنی رسما دیونه خونه هست.
    • حمید IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      59 0
      بابت خونه دو طبقه و نیم با یک سند واحد که به لطف اداره پست ۳ تا کدپستی داره و مجموع متراژش بزور میشه ۱۰۰ متر و یک خانواده به سختی در آن زندگی میکنند.چطوری سرپرست خانوار دو تا کدپستی اضافی را به کدملی اش بچسبونه یعنی دو واحد خونه خالی داره.اینم نتیجه تدبیر مجلس بی تدبیر ما.مردم ثبت نام نکنید
    • جلیل IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      56 0
      مجلس یازدهم اصلا طرفداری در بین مردم نداره اکثرا از رای هایی که به این نمایندگان مجلس دادند پشیمان هستند.وضع قوانین مالیاتی در شرایطی که مردم با گرانی ها دست و پنجه نرم میکنند نشانه بیکفایتی نمایندگان مجلس است که از زندگی مردم بیخبرند.واقعا مطمئن شدم آنها از مرفهین بی درد هستند.آه مردم نثارشون باد
    • مینا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      54 0
      بجای اینکه از مسببان اصلی مالیات بگیرن.تر و خشکو باهم میسوزن.سالهاست خیلی از شرکتها اظهارنامه با ضرر به اداره مالیات تحویل میدهند تا مالیات کمتری بپردازند در صورتیکه که سودده هستند.مقصر این کمکاری اداره مالیات هست که نتوانست از اینجور افراد مالیات بگیره.حالا دولت اومده سراغ مردم عادی تا مالیات بگیره
    • بورس IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      57 0
      دولت کسری بودجه اش را با فریب مردم به ورود به بورس تامین کرد.نمایندگان مجلس بجای حامی بودن هر روز با قوانین دست و پاگیرشان نمک روی زخم مردم میپاشن.حتی عرضه کاهش یک قلم جنس را هم ندارن فقط حرافی بلدن.الهی که خانواده نمایندگان مجلس به درد مردم دچار شوند
    • ثریا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      54 0
      بعضی از مستاجرا هم که کاسه داغتر از آش شدن و فکر میکنند با این قانون مالیات بر خانه خالی ایران گلستان میشه.همه گرانیها را گردن صاحبخونه میندازن.با خودشون فکر نمیکنن دولت که میگه حامی مردم است چرا قیمت سیمان و تیرآهن را ارزون نمیکنه چون نمیخواد قیمت بیاد پایین.
    • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      52 0
      همیشه طرح های که نمایندگان مجلس تصویب کرده و به قانون تبدیل می کنند به مشکلات بزرگی برای مردم تبدیل میشوند چون کارشناسی نمیشود و احساسی تصویب میشوند. هدف مجلس یازدهم از تصویب طرح غیر منطقی مالیات بر خانه های خالی این بود که نصف این مالیات نا حق را به شهرداری ها بدهد.
      • مردم بیچاره ایران IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
        55 0
        حتما نصف فامیلاشون در شهرداری استخدام شدند.تامین کسری بودجه از جیب مردم فقط از این نمایندگان بر میامد
    • آرتمیس IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      47 0
      اداره مالیات بهتره از کسایی که سفره مردم رو کوچک کردن مالیات بگیره و سراغ مردم عادی نیاد تا از این بیشتر پیش مردم خوار و خفیف نشه.اگر تا حالا کارشون رو درست انجام داده بودند و از ثروت اندوزان محتکر مالیات میگرفتن وضع کشور این نبود
    • رزیتا IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      57 0
      اگر مردم به نخریدن خودرو ادامه داده بودند الان قیمت پراید نجومی نشده بود.تو رو خدا حداقل وارد سامانه املاک نشوید.تا حالا هر چی مسئولین گفتن به ضرر مردم بوده.خیری در آن نیست