۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴

همتی:

اقتصاد حاکم بر سیاست شود/ تعامل از خانه مردم تا دنیا

اقتصاد حاکم بر سیاست شود/ تعامل از خانه مردم تا دنیا

سمنان- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در کشور صورت گیرد، مقدم شمردن اقتصاد بر سیاست و حضور بخش‌های خصوصی و مردمی در تولید است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی بعد از ظهر آدینه در ویژه برنامه انتخاباتی رسانه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه اقدام جدی برای اقتصاد کشور نیاز است، بیان کرد: ۶۰ الی ۷۰ درصد از مطالبات مردمی حول دغدغه معیشت است بنابراین دولت بعد نمی‌تواند غیر اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه می‌بایست تا دیر نشده از اشتباهات گذشته درس بگیریم، افزود: امروز یکی از اقداماتی که باید صورت دهیم این است که ریل گذاری اقتصادی کشور را تغییر دهیم و حکمرانی اقتصادی کشور را اصلاح کنیم.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه روندی که در سال‌های قبل بوده چندان قابل قبول نیست، تاکید کرد: مردم به خوبی کاهش قدرت خرید را احساس کرده‌اند و می‌دانند که رشد اقتصادی و رشد تولید کاهش یافته است اما سوال اصلی این است که باید چگونه این روند را اصلاح کرد؟ ما معتقد هستیم که رشد میانگین سه درصد در یک دهه گذشته اصلاً درخور شأن ملت ایران اسلامی نیست در نتیجه باید ساختارها را اصلاح کرد.

همتی با بیان اینکه اصل توسعه و اشتغال به رشد و تولید باز می‌گردد، افزود: باید امروز موانع تولید و رشد اقتصادی برداشته شود، تاکید داشت: تورم مزمن ساختاری در سه دهه گذشته حول و هوش ۲۰ درصد بوده و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها بیش از این میزان نیز برآورد می‌شود اما باید این موضوع را چگونه کنترل کرد؟

وی با بیان اینکه دیگر فرصت اشتباه وجود ندارد و باید ساختار اقتصادی به خوبی اصلاح شود، افزود: امروز باید اقتصاد حاکم و مقدم بر سیاست باشد و اگر این موضوع پیش نیاید شاهد دورانی هستیم که امروز آن را سپری می‌کنیم یعنی سیاستگذاری و مداخلات اقتصادی توسط دولت، قیمت گذاری دستوری، عدم تخصیص به موقع اعتبارات و… را شاهد خواهیم بود لذا وقت آن است که دست دولت را از اقتصاد بیرون بکشیم و مدیریت تولید و اقتصاد را به بخش خصوصی و مردم بسپاریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در اقتصاد کشور تعامل داخلی و خارجی است، بیان داشت: من نام دولت خویش را تعامل از خانه تا دنیا قرار داده‌ام زیرا معتقد هستم که امروز باید مشکلات را در سایه تعامل حل و فصل کرد.

همتی با بیان اینکه آیا تعامل بین اعضای خانواده، جامعه، افراد، سازمان‌ها و قوای سه‌گانه و حتی در سطح بین‌الملل وجود دارد؟ بیان داشت: برخی موارد نه تنها تعامل وجود ندارد بلکه تقابل حتی در داخل کشورمان صورت می‌گیرد در نتیجه تمام نیروی ما صرف این تقابل‌ها می‌شود لذا باید تعامل را جایگزین کرد.

وی با بیان اینکه باید با تعامل، مشکلات را حل و موانع رشد را از میان برداشت تا شاهد رشد نوسانات و سرمایه گذاری غیر قابل پیش بینی نباشیم، تاکید کرد: عده‌ای می‌پرسند که چرا من در زمان ریاست بانک مرکزی نتوانسته‌ام این اقدامات را انجام دهم که باید در این باره گفت بانک مرکزی فقط یک سازمان است و یک اندازه‌ای توان و اختیارات دارد حال آنکه رفع بسیاری از مسائل نیازمند اختیاراتی کلان‌تر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌دانند حال آنکه من در این سه سال شاهد بودم که تحریم‌ها چطور روابط بین الملی ما را به حالت تعلیق درآورد و فشارهای اقتصادی را به ما وارد و حتی درآمدهای ما را کاهش داد، گفت: زمانی ایران ۱۰۰ میلیارد دلار درامد بین المللی داشت اما در سال گذشته پنج میلیارد دلار به بانک مرکزی داده شده است در نتیجه نمی‌دانم چطور عده‌ای می‌گویند که تحریم‌ها در کشور تأثیرگذار نیست و فقط ناکارآمدی بوده است.

همتی در خاتمه گفت: من فکر می‌کنم که دیگر نامزدها با تمام احترامی که برایشان قائل هستم از بینش اقتصادی درستی برخوردار نیستند که بتوانند اقتصاد کشور را از این برهه حساس به سلامت عبور دهند در نتیجه به سابقه و تحصیلاتی که در رشته اقتصاد دارم وارد این عرصه شده و می‌دانم که می‌توانیم برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

کد خبر 5232245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید محمدصادق IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      0 0
      شما با دولتی که مستخدمش بودی نتوانستی تعامل کنی؟! «من اختیاری نداشتم» پس چگونه میخواهید از در خانه با دنیا تعامل کنی؟! مگر دنیای شما بایدن باشد؟! من تا حالا فکر میکردم بانک مرکزی مستقل است؛اما حرف شما مرا به یاد شاهپور بختیار انداخت؟ط
    • حمید محمدصادق IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      0 0
      شما با دولتی که مستخدمش بودی نتوانستی تعامل کنی؟! «من اختیاری نداشتم» پس چگونه میخواهید از در خانه با دنیا تعامل کنی؟! مگر دنیای شما بایدن باشد؟! من تا حالا فکر میکردم بانک مرکزی مستقل است؛اما حرف شما مرا به یاد شاهپور بختیار انداخت؟ط