۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸

در قالب نشستی خبری؛

جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی تشریح شد/ جایزه بزرگ نقاشی معاصر

جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی تشریح شد/ جایزه بزرگ نقاشی معاصر

جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در نشست خبری سه‌شنبه اول تیر تشریح شد و امیر راد از برگزاری جایزه بزرگ نقاشی معاصر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نهمین بینال نقاشی سه‌شنبه اول تیرماه با حضور امیر راد، علی ندائی عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه، مژگان قدوسی، محمدرضا فیروزه‌ای، مینا نادری و هلنا شین‌دشت‌گل اعضی هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمدرضا فیروزه‌ای عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در ابتدای این نشست گفت: برگزاری دوسالانه‌ها امر تازه‌ای نیست. بینال نقاشی، اولین بینالی است که در کشور در سال ۱۳۳۷ با هدف کشف استعدادهای جوان و راهیابی آثار به بینال ونیز بوده است، برگزار شد. این بینال در سیر تحولی که در تجسمی رخ می‌دهد، مؤثر است. به نظر می‌رسد عدم برگزاری بینال در ده سال اخیر مهم است؛ اگر این سال‌ها را در نظر بگیریم، باید پیگیر باشیم که اشکال کار کجا بوده و باید در جلسه‌ای دیگر آسیب‌شناسی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی ۱۰ سال یک رویداد رخ ندهد آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت چون هنرمندان جوان شهرستان دلخوش به رویدادهای ملی هستند و مطمئناً دلسرد شده و این نیروها هرز می‌روند و از تجسمی جدا می‌شوند. این موارد آسیب‌های جدی را برای هنرهای تجسمی و آینده آن در پی خواهد داشت.

فیروزه‌ای با بیان اینکه ما هنرمندان نیز دست‌مان خالی است، تاکید کرد: این نیروها چون حامی ندارند، فشار زندگی نیز سبب می‌شود هنر را رها کنند و برگزارشدن بینال از این نظر مهم است. برای ما در هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش این مساله تبدیل به نوعی هدف شد که بتوانیم اهمیت این قضیه را به جامعه و مسئولان گوشزد کنیم و امیدوارم بتوانیم به صورت قابل قبولی این بینال را برگزار و راه را در ادامه هموار کنیم.

انجمن همه هم و غمّ‌اش را روی برگزاری این بینال گذاشت. در هیأت مدیره قبلی تلاش کردیم بینال را برگزار کنیم اما نه به شکل قبلی سنتی؛ چون نباید از تغییر و تحولات جهانی غفلت کنیم. بر این اساس، تیم پژوهشی را تشکیل دادیم اما زمینه برای برگزاری این امر مهم فراهم نشدوی همچنین گفت: در همین راستا، انجمن همه هم و غمّ‌اش را روی برگزاری این بینال گذاشت. در هیأت مدیره قبلی تلاش کردیم بینال را برگزار کنیم اما نه به شکل قبلی سنتی؛ چون نباید از تغییر و تحولات جهانی غفلت کنیم. بر این اساس، تیم پژوهشی را تشکیل دادیم اما زمینه برای برگزاری این امر مهم فراهم نشد. تقدیر اینچنین شد که در هیأت مدیره جدید شاهد برگزاری بینال هستیم و امیدواریم با همراهی جمعی این بینال را بعد از ۱۰ سال توقف، به بهترین شکل آن را برگزار کنیم.

در ادامه، امیر راد مدیر نهمین بینال نقاشی با اشاره به سخنان محمدرضا فیروزه‌ای، گفت: لازم است بگویم آخرین بینال نقاشی که برگزارکننده‌اش انجمن بوده، ۱۸ سال پیش بوده است. نکته بعدی این است که چون انجمن‌ها ساختارشان رسانه‌محور است، سبب می‌شود که به صورت تخصصی بینال‌های تخصصی خود را برگزار کنند و از همین‌جا ممکن است مشکل برای هنرهای مربوطه به وجود آید. دوسالانه‌هایی که با نام‌های تخصصی در حال برگزاری هستند، آثار به سمت میان‌رسانه‌ای رفته‌اند که تمرکزشان بر رسانه‌ای است که میزبانی می‌کنند. به همین دلیل، در بینال نهم، چشم‌انداز بینال نقاشی را غیررسانه‌محور در نظر گرفتیم؛ چون ساختار میانی را مدنظر قرار دادیم و ساختاری سه‌گانه تعریف کردیم.

وی با اشاره به بخش‌های دوسالانه نهم، توضیح داد: بخش‌های سراسرنما، کیوریتیال و گفتگو را در نهمین بینال نقاشی خواهیم داشت و پس از اعلام فراخوان همگانی، ۱۹۰۴ نفر شرکت‌کننده در این رویداد شرکت کرده‌اند. داوری اولیه آثار آغاز شده است و روز ۲۰ مردادماه، آثار انتخاب شده در مرحله اول دادری را هنرمندان به محل نمایشگاه می‌آورند. همچنین ۲۲ مرداد نیز مرحله نهایی داوری انجام می‌شود و بعد از آن بخش سراسرنما نیز ۵ شهریور آغاز به کار می‌کند. همچنین بخش گفتگو نیز قبل، در حین و بعد از بینال نقاشی به تولید محتوا خواهد پرداخت.

راد بیان کرد: در بخش‌های کیوریتیال و گفتگو، پروژه‌های نمایشگاهی و کیوریتوری خواهیم داشت. همچنین در بخش گفتگو؛ تحقیقات پژوهش‌محور را نیز شاهد خواهیم بود. در بخش کیوریتیال نگاهی تماتیک نگاه غالب خواهد بود و از سه کیوریتور شامل محمدرضا مریدی، امیر نصری و کامبیز موسوی اقدم دعوت به حضور کردیم که در حال هماهنگی کارهایشان هستند.

وی افزود: بخش کیوریتیال ۱۲ شهریور در مکانی مجزا افتتاح خواهد شد چون این بخش مکان‌محور است، هنوز قطعی نشده است. بخش گفتگو نیز در واقع قرار است روند و پلی به دوسالانه بعدی باشد، به همین دلیل محدودیت زمانی برای این بخش قائل نیستیم و با پلتفرم‌هایی نیز هماهنگی کردیم که تولید محتوا می‌کنند.

مدیر بینال نقاشی از تقدیر از هنرمندان خبر دادو گفت: همچنین بخش مدعوین را داریم. در چنین رویدادی که به دلیل زمان طولانی برگزارنشدن جایگاهش کمرنگ شده است، از حضور مدعوین دعوت به حضور کردیم که در کنار بخش سراسرنما آثار این هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی درباره دلایل برگزارنشدن بینال نقاشی توضیح داد: بینال صرفاً خواسته انجمن‌ها نیست و همراهی نهادهای بسیاری را می‌طلبد و در سال‌هایی که بینال برگزار نشد این همراهی و هماهنگی با نهادها وجود نداشت. همچنین به دلیل تغییر ساختارها، جایگاه پیشین بینال را شاهد نبودیم بنابراین به دنبال ساختاری بودیم که بر پایه بستری مناسب بودیم.

راد همچنین درباره بخش کیوریتیال و نقش آن در هنر شهری بیان کرد: نقش کیوریتور و کاری که انجام می‌دهد، می‌تواند امری متفاوت باشد و می‌تواند بر اساس هنر شهری باشد اما ممکن است در این زمینه هماهنگی‌هایی لازم باشد چون بیلبوردهای شهری را نیاز داریم، البته مکاتبه‌ای با زیباسازی داشتیم امر قطعی نشده است و اگر قطعی شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی از همراهی گالری‌ها برای پروژه‌های بخش گفتگو خبر داد و افزود: در بخش گفتگو با چند گالری همکاری خواهیم کرد که یکی از پروژه‌های‌مان، پرداختن به رخدادهای شهری در منطقه ۶ است که از منظر شهری به آن خواهیم پرداخت.

راد تاکید کرد: مدنظر داریم بتوانیم جریان‌های هنری روز را نمایندگی کنیم و در بهترین حالت، بتوانیم پیشنهادی برای جریان‌سازی‌های هنری آینده ارائه دهیم.

علی ندائی عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه نقاشی نیز درباره این رویداد گفت: بینال‌ها در همه جای دنیا برگزار و بررسی می‌شوند تا هماهنگی هنری به وجود آید و هیچ‌جا تعطیلی ده‌ساله یک رویداد را نمی‌بینید. ۱۰ سال بینال برگزار نشده اما جهان به سمت هنر پیشرو رفته است. همچنین الان هنر برای مخاطب ارزشمند شده است و به همین دلیل هنرمند باید برای اثرش استیتمنت ارائه دهد. بنابراین باید راهکارهایی برای به‌روز کردن هنر در بینال داشته باشیم. در عین حال، باید برنامه‌ای طراحی کنیم که با توجه به امکانات و هزینه‌های موجود چشم‌اندازی خوب را شاهد باشیم.

وی همچنین بیان کرد: در بخش سراسرنما، آثار قابل اعتنایی ندیدم! با توجه به آثار ده سال گذشته شاهد آثار قابل اعتنایی نبود که این نشان‌دهنده این است که ۱۰ سال خیلی صدمه به نقاشی زده است. البته بینال جمع‌بندی خوبی خواهد بود.

امیر راد در پایان نشست با اشاره به اینکه بخش سراسرنما سه نفر برگزیده خواهد داشت، از برگزاری جایزه بزرگ نقاشی معاصر خبر داد و گفت: در بخش گفتگو بینال نهم، یک فراخوان دیگر داریم که با عنوان جایزه بزرگ نقاشی معاصر منتشر خواهد شد و بزرگترین جایزه حوزه تجسمی محسوب می‌شود. این جایزه را با همراهی بیمه سامان پیش خواهیم برد.

کد خبر 5241839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha