رئیسی پژوهشگاه دانش های بنیادی خبر داد:

حمایت رهبری از طرح شتابگر ملی

حمایت رهبری از طرح شتابگر ملی

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با بیان اینکه پروژه شتابگر ملی بزرگتر از پروژه رصدخانه است، گفت: با اجرای این طرح پنج هزار دانشمند می‌توانند در باریکه های مختلف شتابگر فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدجواد لاریجانی امروز در مراسم بهره برداری از طرح های ملی معاونت علمی و فناوری که به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: طرح کلان رصدخانه ملی از زمان ریاست جمهوری خاتمی کلید خورد و از ابتدای این پروژه تاکنون سه دوره ریاست جمهوری گذشته است.

وی با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی از جمله طرح های بزرگی است که نه در طی دهه اخیر بلکه در سده گذشته مهم و با اهمیت بوده است، گفت: از ابتدای استارت این پروژه ۲۵ سال زمان گذشته تا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه مکان یابی رصدخانه ملی ایران شش سال به طول انجامید گفت: از این رو قله گرگش در کاشان نه به عنوان بهترین نقطه در ایران بلکه به عنوان بهترین نقطه در منطقه برای این رصدخانه انتخاب شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد موضوعات مربوط به ساماندهی و طراحی علمی پروژه توسط دکتر منصوری به عنوان مدیر پروژه انجام گرفت.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به پیشرفت در دوره احمدی نژاد گفت: در آن زمان آیینه اصلی تلسکوپ رصدخانه از خارج تهیه و سپس طراحی های داخلی و ساخت رصدخانه آغاز شد.

لاریجانی ادامه داد: طی هفت سال اخیر پروژه رصدخانه با شتاب بیشتری اجرایی شده به طوری که می توان نام این دوره را دوره پرشتاب ساخت پروژه نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری از این طرح کلان حمایت کرد، گفت: دکتر ستاری کارهای عظیمی در زمینه های علمی همچنین پیگیری چنین پروژه هایی طی مدت فعالیت شان انجام داده اند.

لاریجانی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز از این طرح حمایت هایی داشت، گفت: اگر این حمایت ها نبود پروژه اجرا نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه رصدخانه ملی یک طرح هایتک به شمار می رود، گفت: بخش بزرگی از این پروژه در داخل کشور انجام گرفته است.

بهره مندی دانشمندان از پروژه شتابگر ملی

وی با اشاره به پروژه شتابگر ملی گفت: شتابگر ملی از جمله پروژه های مهمی است که بزرگی آن چندین برابر رصدخانه ملی بوده و در حال شتاب گرفتن است.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با بیان اینکه برای اجرای پروژه شتابگر ملی از سوی مقام معظم رهبری نیز حمایت هایی دریافت کردیم گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در اجرای این پروژه مشارکت هایی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه شتابگر ملی کاربردهای فراوانی دارد، گفت: در صورت اجرایی شدن پروژه شتابگر ملی ۵ هزار دانشمند می توانند به واسطه آن و در باریکه های مختلف شتابگر مشغول به کار شوند.

کد خبر 5246111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha