۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

هنوز وارد پیک پنجم کرونا نشده‌ایم

هنوز وارد پیک پنجم کرونا نشده‌ایم

اصفهان - استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هنوز وارد پیک پنجم کرونا نشده‌ایم و شرایط آرام در پیک چهارم بر هم خورده است.

کورش هلاکویی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برخی این سوال را دارند که پیک پنجم قابل پیشگیری بود یا خیر، اظهار داشت: در این زمینه باید توجه داشت که ما در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام کردیم که رخداد پیک پنجم ربطی به واریانس‌های جدید ویروسی ندارد و ماهیت اپیدمی پیش رونده در صورت قصور پیک پنجم را رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه در تاریخ ۲۱ آذر سال ۹۹ در زمینه ورود به پیک چهارم هشدار داده بودیم، ابراز داشت: پیش بینی ما اتفاق افتاد و رویکرد واریانس‌های جدید در نظر گرفته نشد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هنوز وارد پیک پنجم کرونا نشده‌ایم، ادامه داد: چنانچه نتوانیم تا پنج ماه آینده ایمنی گروهی را با واکسیناسیون مؤثر کشوری تحقق بخشیم خسارات سنگینی را پرداخت خواهیم کرد.

مسئولان ضعف مدیریتی خود را با واریانت‌های جدید ویروس می پوشانند

وی با بیان اینکه مسئولان همیشه ضعف مدیریتی خود را با واریانت‌های جدید ویروس می‌پوشانند، افزود: در این زمینه برخی از رسانه‌ها و نشریات نیز موج آفرینی می‌کنند که این امر غیر کارشناسی است.

هلاکویی نائینی با بیان اینکه برخی از مسئولان نیز مدام به وضعیت نامناسب در خوزستان تاکید دارند، گفت: در این زمینه باید توجه داشت که در خوزستان شاهد روند نزولی شیوع کرونا هستیم و در حال حاضر همه چیز آرام است و این آرامش قبل از توفان است و اگر تا پنج ماه آینده واکسیناسیون مؤثر را نداشته باشیم پیک پنجم را خواهیم داشت.

بی توجهی به ورودی مرزهای کشور در زمینه شیوع کرونا

وی با بیان اینکه سال گذشته در خصوص وضعیت ساماندهی مرزها هشدار دادم، ادامه داد: این در حالی بود که به این پیش بینی‌ها بی توجهی صورت گرفته و به ناگاه شاهد موج جدیدی از بیماری بودیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رعایت مردم و واکسیناسیون باید همواره مورد توجه باشد، ابراز داشت: همه باید شرایط را برای واکسیناسیون بسیج شوند و حاکمیت نیز در این زمینه باید به صورت جدی ورود کند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان همچنان در پیک چهارم کرونا قرار دارد، ادامه داد: اجازه آرام شدن پیک چهارم با اجرای برنامه‌هایی مانند انتخابات، کنکور سراسری، مراسم‌های خانوادگی و … داده نشد و بار دیگر این موج روند رو به صعودی به خود گرفت.

هلاکویی نائینی افزود: اگر روند بستری‌ها را از ۹۰ روز قبل نگاه کنید افزایشی هستند و ربطی به واریانت جدید ندارد.

وی با بیان اینکه استان‌هایی مانند بوشهر، تهران، کرمان، گلستان، یزد، فارس، خراسان شمالی، قزوین، اردبیل، مرکزی و مازندران روند صعودی را دارند، ابراز داشت: البته استان‌های اصفهان و قم در آستانه خطر قرار دارند.

کرونا در دوره طولانی مدت روند کاهشی به خود می‌گیرد

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه همه گیری‌های گسترده معمولاً سرچشمه عفونی دارند و کرونا نیز عفونی است، ابراز داشت: این نوع بیماری‌ها در دوره زمانی طولانی روند کاهشی به خود می‌گیرند و افراد مستعد را در بالاترین حد ممکن درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه سرعت انتشار ایمنی به شرایط جامعه بستگی دارد، ادامه داد: مردم باید آگاهانه برخورد کنند و مسئولان نیز باید با اراده جمعی نسبت به انجام واکسیناسیون تأثیرگذار توجه داشته باشند و باید سرعت پیک را کم کنیم.

کد خبر 5250069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha