۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۳۶

رئیس کل دادگستری همدان مطرح کرد؛

سازماندهی مصلحین در ۴۰۰ مسجد استان همدان

سازماندهی مصلحین در ۴۰۰ مسجد استان همدان

همدان- رئیس کل دادگستری همدان گفت:مصلحین در ۴۰۰ مسجد استان همدان سازماندهی می شوند تا اگر اختلافاتی بود از ظرفیت مسجد و امام جماعت برای حل مشکلات و اختلافات استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عدالتخواه در جلسه مسئولان دادگستری استان همدان و نهادهای مردمی که امروز سه شنبه برگزار شد، اظهار کرد: در هفته گذشته مجموعه‌ای به نام ستاد صبر در شورای حل اختلاف همدان در زمینه موضوعات از خود گذشتگی و سعه صدر و میانجیگری در اختلافات و دعواها افتتاح شد.

وی افزود: موضوع حمایت از حقوق شهروندی و اطفال و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست یا بانوان در معرض آسیب مورد توجه دادگستری است و باید به مسئله مراقبت و حفظ محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی به عنوان اشاعه یک فرهنگ عمومی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ورود کنیم و توجه به همه ناهنجاری‌ها را برای اصلاح امور در دستور کار قرار دهیم.

عدالتخواه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که توسط نهادهای مردمی باید مورد توجه قرار گیرد؛ حمایت از بِزِه دیده و کم کردن آلام فردی است که جرمی بر او واقع شده و همچنین ایجاد زمینه برای ترمیم آسیب‌های وی است.

وی گفت: اجرای مجازات‌های جایگزین حبس برای افراد دارای جرایم خرد وجود دارد به این صورت که افراد دارای مجازات‌های جایگزین به نهادهای مردمی معرفی می‌شوند تا در کارهایی مانند درختکاری، نظافت معابر، لایروبی رودخانه‌ها، یا پاکسازی کوه‌ها کمک می‌کند که ضمن استفاده از نیروی انسانی به اصلاح و باز اجتماعی شدن آنها کمک می‌کند.

رئیس کل دادگستری در مورد باز اجتماعی شدن متهمین و محکومین اظهار کرد: یکسری از نهادها وجود دارند که با ما همکاری می‌کنند و ما افراد را با موضوعات مختلف برای باز اجتماعی شدن به آنها معرفی می‌کنیم، همچنین اجرای مجازات‌های جایگزین حبس برای افراد دارای جرایم خرد وجود دارد به این صورت که افراد دارای مجازات‌های جایگزین به نهادهای مردمی معرفی می‌شوند تا در کارهایی مانند درختکاری، نظافت معابر، لایروبی رودخانه‌ها، یا پاکسازی کوه‌ها کمک می‌کند که ضمن استفاده از نیروی انسانی به اصلاح و باز اجتماعی شدن آنها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که خیلی در دستورالعمل تاکید شده و ما از جناب آقای بهمنی در شورای حل اختلاف در خواست کردیم تا مورد توجه قرار گیرد گسترش صلح و سازش و استفاده از اصطلاح مصلحین در مساجد است که به خوبی انجام گرفته و در ۱۰۰ مسجد در مرکز استان و در بیش از ۳۰۰ مسجد در شهرستان‌ها این مهم در حال سازماندهی است تا اگر در محله‌ها اختلافاتی بود از ظرفیت مسجد، امام جماعت، مؤمنین و بزرگان محل برای حل مشکلات و اختلافات استفاده شود.

عدالتخواه افزود: ماده ۲۶ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه بیان می‌کند شورای حل اختلاف باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند، همچنین در ماده ۲۵ این دستورالعمل به قضات دادسراها تاکید شده است تا در پرونده‌های قابل گذشت و همچنین پرونده‌های غیرقابل گذشت مثل سرقت که هم جنبه عمومی یعنی مجازات و هم جنبه خصوصی یعنی استرداد مال دارد این اجازه وجود دارد در جنبه خصوصی آن، پرونده برای صلح و سازش به نهادهای مردمی ارجاع داده شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان در آخر تاکید کرد: ارتباط دوسویه دستگاه‌های قضائی و نهادهای مردمی می‌تواند موجب هم‌افزایی و ارتقا سطح اطلاعات و آگاهی از واقعیت‌های موجود شود.

در ادامه این جلسه دادستان عمومی و انقلاب همدان اظهار کرد: علی رغم اینکه ماده قانونی استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ لازم الاجرا شد اما زمینه‌ها و راهکارهای اجرایی آن تدوین نشد و به اجرای کامل نرسید تا اینکه در اسفند ۱۳۹۸ دستورالعملی توسط ریاست وقت قوه قضائیه آیت الله رئیسی ابلاغ شد که این ظرفیت و اجازه به همه مجموعه‌های قضائی داده شد تا از ظرفیت نهادهای مردمی استفاده شود.

حسن خانجانی ادامه داد: از مواردی که در دستورالعمل به آن اشاره شده است و در بعضی از شهرستان‌ها برای آن مشکل داریم پرونده شخصیت است؛ در ارتباط با پرونده شخصیت اگر گروه‌های و نهادهایی داشته باشیم که اساسنامه آنها در ارتباط با این حوزه کارکردی باشد می‌توانیم از ظرفیت آنها چه در مرکز استان و چه در سایر شهرستان‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند مورد توجه باشد استفاده از نهادهای مردمی است که می‌توانند در اصلاح بزهکاران و مجرمین به ما کمک کنند البته یکی از گروه‌هایی که از پارسال با آنها همکاری می‌کنیم گروه ناصرین است؛ به این صورت که متهمان و محکومین به جای اینکه در زندان‌ها تحمل حبس کنند از گروه ناصرین برای آموزش‌های لازم و تخصصی با دیدگاه خاص برای متهمان و محکومانی که قرار تعلیق تعقیب یا تعلیق مجازات یا جایگزین‌های حبس توسط دادگاه برایشان در نظر گرفته شده استفاده می‌شود.

خانجانی مطرح کرد: در حوزه حقوق عامه ظرفیت نهادهای مردمی بیش از همه است و می‌توانند کمک کنند به طوری که ضابطین ما در همه جا حضور ندارند و از این جهت ظرفیت محدودی داریم در صورتی که گروه‌های مردمی محله به محله، روستا به روستا، شهر به شهر و منطقه به منطقه حضور دارند و می‌توانند به ما کمک کنند.

در خاتمه جلسه مسئولان دادگستری استان همدان با نهادهای مردمی، عباس نجفی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز گفت: این معاونت حتماً در ۱۰ روز آینده نشست تخصصی با اعضای نهادهای مردمی خواهد داشت که در آن جلسه در حوزه‌های مختلفی که عزیزان فعالیت می‌کنند جمع بندی کنند و سوالات و ایرادات و ابهامات توضیح داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: مقدمه و لازمه امر این است که طبق دستورالعمل، نهادهای مردمی در دفاتر خدمات ثبت کد ثنا را انجام دهند و در سامانه جامع مشارکت‌های مردمی به آدرسmosharekat.eadl.ir ثبت نام کنند.

نجفی افزود: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یکی از کارشناسان را به این قضیه اختصاص دادیم تا با هماهنگی ایشان لزوماً نیاز نباشد به دفاتر خدمات مراجعه شود و بتوان از طریق کارشناسان خودمان هم کار ثبت نام انجام بگیرد تا متحمل هزینه نشوند و کار با سرعت بیشتری انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ادامه داد: با همکاری معاونت منابع انسانی دوره‌های آموزشی را هماهنگ کردیم که تا یک ماه آینده این دوره هم برای نهادهای مردمی و هم برای نهادهای مسئول اعم از همکاران قضائی و زندان‌ها به صورت تخصصی و ویژه برگزار می‌شود.

کد خبر 5257443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha