۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴

توسط موسسه صبا انجام شد؛

چاپ کتابی درباره مطالبات و مشکلات بازنشستگان

چاپ کتابی درباره مطالبات و مشکلات بازنشستگان

کتاب «پیمایش مطالبات و مشکلات بازنشستگان مستمری‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری» نوشته حسین نوری‌نیا و ریحانه عبدی به‌تازگی توسط موسسه راهبردی بازنشستگی صبا منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پیمایش مطالبات و مشکلات بازنشستگان مستمری‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری» نوشته حسین نوری‌نیا و ریحانه عبدی به‌تازگی توسط موسسه راهبردی بازنشستگی صبا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این موسسه به‌تازگی کتاب «تحلیل تعارض‌های بین‌سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری» نوشته رضا امیدی را هم در این‌زمینه منتشر کرده است.

نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان داد حدود ۷/۳میلیون نفر از افراد بالای ۱۰ سال کشور از نظر وضع فعالیت، دارای درآمد بدون کار هستند که بخش اصلی آنان را افراد بازنشسته تشکیل می‌دهد و تعداد قابل‌توجهی از افراد بازنشسته به علل گوناگون در زمان بازنشستگی نیز کار می‌کنند که احتمالاً در این‌آمار در نظر گرفته نمی‌شوند.

نویسندگان کتاب پیش‌رو می‌گویند یکی از پدیده‌های اجتماعی دنیای جدید که هیچ‌گاه در گذشته سابقه نداشته، شکل‌گیری گروهی با عنوان بازنشسته است. این‌پدیده محصول تحولاتی است که با گذشت زمان نیز تقویت می‌شود. غلبه نظام پولی و مزد و حقوق‌بگیری در ساختار اشتغال، هسته‌ای‌شدن خانواده، شهری‌شدن جوامع، کوچک‌شدن اندازه خانوار و رشد فردی و افزایش امید به زندگی، همگی در کنار هم باعث شده‌اند مزد و حقوق‌بگیران در سن معینی بازنشسته شوند و براساس پس‌اندازهای قانونی خود در زمان اشتغال، مبلغی را به‌عنوان مستمری ماهانه تا پایان عمر دریافت کنند و حتی این مبلغ پس از مرگ نیز به افراد خاصی قابل‌انتقال باشد.

صندوق بازنشستگی کشوری متولی بخش مهمی از بازنشستگان کشور است که خردادماه ۱۴۰۰ تعداد مستمری‌بگیران آن به بیش از ۴/۱میلیون نفر رسید. این‌رقم فقط طی ۵ سال از خرداد ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ در صندوق بازنشستگی کشور از ۲۴۴/۱میلیون نفر به ۴۷۳/۱میلیون نفر افزایش پیدا کرد. یعنی ۴/۱۸ درصد رشد طی ۵ سال با متوسط رشد سالانه آن ۵/۳ درصد که رقم قابل‌توجهی است. این افزایش برای افراد دارای درآمد بدون کار در سرشماری‌ها طی یک دهه، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، از ۲۵/۲میلیون به ۷۳/۳میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده ۶۵ درصد افزایش است.

با این ملاحظات توجه به مسائل، نگرش‌ها و رفتارهای این قشر روبه‌رشد اهمیت دارد. کتاب «پیمایش مطالبات و مشکلات بازنشستگان مستمری‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری» برای پیمایش کلی وجوه گوناگون مشکلات و نگرش‌های بازنشستگان عضو صندوق مورد اشاره نوشته شده است.

این‌کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5262153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha