۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴

مهر گزارش می دهد؛

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

بیرجند- علی رغم وعده مسئولان برای شروع واکسیناسیون مشاغل پرخطر از عید غدیر، در خراسان جنوبی این گروه ها هنوز منتظر محموله جدید هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیش از ۱۸ ماه است که مردم با ویروس کرونا و این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنوز هم سیاست‌های یک بام و دوهوای دولت برای کنترل و پیشگیری از بحران زایی این ویروس هزارچهره کشنده ادامه دارد.

نبود سیاست درست موجب شده موجب یک نوع خستگی از رعایت پروتکل‌ها در بین مردم شده خستگیِ نگران‌کننده‌ای که ممکن است به اتفاقات بسیار تلخ و غم انگیزی مثل از دست دادن عزیزان و دوستانمان منجر شود.

هرچند مسئولان بارها صرفاً با کلام توصیه گونه اعلام کردند که مردم، سفر نروند اما با باز گذاشتن ورودی استان ثابت کردند که سیاستگذاری ها همچنان یک بام و دوهوا است.

اگرچه منع ترددهای شبانه همچنان در جلسات اعلام می‌شود که پا برجا است اما در عمل شاهد شلوغی خیابان‌ها و بوستان‌ها بعد از ساعت ۲۲ هستیم و حضور نیروهای پلیس برای اجرای این محدودیت‌ها کمرنگ است.

از طرف دیگر در سطح کشور سخن از واکسیناسیون مشاغل پرخطر مثل خبرنگاران و فرهنگیان و … مطرح است ولی به نظر می‌رسد هنوز در خراسان‌جنوبی هیچ خبرنگار و یا معلمی به این نام و عنوان و براساس سهمیه شغلی واکسن نزده است.

به ویژه آنکه خبرنگاران به واسطه رسالت شغلی و کاری خود در جلسات متعدد اداری و حتی سفرهای برخی از مسئولان و … حضور دارند که این حضور در اجتماعات زمینه ابتلاء آنان را دوچندان می‌کند و واکسیناسیون آنان باید هر چه زودتر انجام شود.

اما براستی در حال حاضر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک طرف و واکسیناسیون مشاغل پرخطر در خراسان‌جنوبی چگونه است.

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

واکسیناسیون خبرنگاران خراسان جنوبی به زودی

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: کار واکسیناسیون خبرنگاران خراسان‌جنوبی هنوز آغاز نشده است و در حال نهایی کردن لیست هستیم.

وی با اشاره به اینکه کار واکسیناسیون خبرنگاران طی یکی – دو روز آتی آغاز می‌شود، بیان‌کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر این امکان برای خبرنگاران فراهم شود تا با آسودگی خاطر بتوانند در راستای رسالت خبری خود قدم بردارند.

نبی زاده در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از انحراف در طرح واکسیناسیون خبرنگاران جلوگیری کرد تا افرادی غیر از این گروه به نام خبرنگار از سهمیه واکسن استفاده نکنند، اظهارکرد: خبرنگاران از سه طریق ثبت نام شده در خانه مطبوعات، افراد معرفی شده توسط مدیران خبرگزاری‌ها و افرادی که در سامانه مربوطه برای این امر ثبت نام کرده‌اند، شناسایی می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: این سهمیه واکسن شامل کسانی است که در حیطه رسانه‌ای کار و تلاش می‌کنند.

نسبت به فرهنگ سازی رعایت پروتکل‌ها خسته نشویم

نبی زاده در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان‌جنوبی گفت: هر چند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان‌جنوبی نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته است ولی در مجموع در مقایسه با سطح کشور مردم در این استان رعایت بهتری نسبت به مسائل بهداشتی دارند.

وی گفت: نکته مهم و قابل توجه این است که رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و مطبوعات نباید نسبت به فرهنگ سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شوند چرا که همگی ما تا زمان شیوع ویروس کرونا نیاز به تذکر و یادآوری نسبت به رعایت مسائل بهداشتی داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هر چند از زمان شیوع بیماری زمان زیادی گذشته ولی جان انسان‌ها در خطر است و تا زمانی که جمعیت زیادی از مردم واکسینه نشده‌اند نیز تنها راه ایمن ماندن همان رعایت پروتکل‌ها است.

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر نیز اظهارکرد: در سطح کشوری مطرح شده که واکسیناسیون فرهنگیان از عید غدیر آغاز می‌شود ولی برخی از استان‌ها تنها به صورت نمادین آغاز کردند.

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

منتظر محموله جدید واکسن برای فرهنگیان هستیم

وی بیان‌کرد: ما در خراسان‌جنوبی منتظر این هستیم که سهمیه و محموله جدید واکسن وارد شود و بعد واکسیناسیون را آغاز کنیم چرا که اگر آغاز می‌کردیم و در بین با کمبود واکسن رو به رو می‌شدیم، شرمنده همکاران فرهنگی بودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: ما نمی‌پسندیدیم که جمع بسیار محدودی از همکاران را واکسینه کرده و بقیه منتظر برای روزهای آینده باقی بمانند.

واقعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بتوانیم واکسیناسیون را از اواخر هفته آغاز کنیم، یادآور شد: در مجموع در خراسان‌جنوبی حدود ۱۴ هزار فرهنگی وجود دارد که در کنار این افراد باید معلمان حق التدریس، معلمان خرید خدمت و معلمان شاغل در مدارس غیر انتفاعی را نیز مد نظر قرار داد.

پردیس شهید باهنر؛ مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان

وی با اشاره به اینکه مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان در بیرجند پردیس شهید باهنر است، یادآورشد: برنامه ریزی ما بر این است که شروع واکسیناسیون همکاران فرهنگی و معلمان عزیز تا پایان آن خیلی طولانی نشود و از طرف دیگر تا ۱۹ شهریور ماه همکاران دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهارکرد: می‌خواهیم زمان تزریق واکسن همکاران فرهنگی به گونه‌ای باشد که بعد از تزریق دوز دوم تا شروع احتمالی مدارس و کلاس‌های درس دو هفته کامل بگذرد که امسال نیز به واسطه تعطیلات اربعین و تعطیلی پنج شنبه احتمالاً شروع بازگشایی ۵ مهر خواهد بود.

ناصر خوش خبر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با مهر بیان‌کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پاشنه آشیل در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شود و از این نظر باید نظارت‌های دقیق توسط مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط صورت گیرد.

کاهش ۴۰درصدی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی/مشاغل پرخطر منتظر واکسن

رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی به ۵۳ درصد کاهش یافت

وی با تأکید بر نظارت بر برگزاری مراسم در باغ‌های روستاهای اطراف شهر و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: فرمانداران با جدیت بیشتری حوزه‌های شهرستانی را نظارت کرده و همچنین با تخلفات در این زمینه برخورد داشته باشند.

خوش خبر گفت: رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی ۵۳ درصد و از میانگین کشوری بالاتر است اما باید توجه کرد که در هفته‌های گذشته این میانگین درصد بالایی بوده است و باید نسبت به ایجاد انگیزه در جامعه هدف برای تزریق واکسن نیز اقدام کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: زمینه دریافت واکسن خبرنگاران نیز به زودی فراهم می‌شود و تمامی معلمان نیز واکسینه خواهند شد.

۱۹ درصد جمعیت خراسان‌جنوبی واکسینه شده‌اند

گفتنی است که محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عصر روز گذشته دهم مردادماه در ستاد استانی کرونای خراسان‌جنوبی گفته بود که ۴۸ هزار دوز واکسن کرونا از نوع ایرانی و چینی وارد استان می‌شود و در این مرحله علاوه بر گروه‌های سنی هدف، اساتید دانشگاه، معلمان، خبرنگاران و رانندگان جاده‌ای نیز در اولویت تزریق قرار می‌گیرند.

وی افزود: ۱۹.۳ درصد از جمعیت ۵۷۶ هزار نفری بالای ۱۸ سال خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که این میزان در سطح کشور ۱۶.۲ درصد است.

در هر حال آنچه موجب کاهش فوتی‌ها و ابتلاء های شدید می‌شود، واکسیناسیون است و تا زمان واکسینه شدن جمعیت بالای ۷۰ درصد جامعه نیز چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد. چه خسته شده باشیم و یا نباشیم جان ما به همین زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بستگی دارد.

کد خبر 5270753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha