۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۶

توسط انتشارات سروش؛

کتاب بررسی ساختار لالایی‌های فارسی خراسان چاپ شد

کتاب بررسی ساختار لالایی‌های فارسی خراسان چاپ شد

کتاب «نوای ماتک، بررسی ساختار لالایی‌های فارسی زبان خراسان» نوشته فیروزه مدیرخراسانی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش، کتاب «نوای ماتک، بررسی ساختار لالایی‌های فارسی زبان خراسان» نوشته فیروزه مدیرخراسانی به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در این‌کتاب، لالایی‌هایی که مادران‌مان برای زنده‌نگه‌داشتن آن‌ها سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند به همراه تحلیل این لالایی‌ها و بررسی عناصر تاثیرگذار بر ساختار و محتوای آن‌ها و سنت‌های رایج در اقوام ساکن در خراسان مورد مطالعه قرار گرفته است.

در لالایی‌ها مهم‌ترین مخاطب کودک است، چرا که مادر روایت همه احساسات و زندگی‌اش را در قالب ترانه‌ای زیبا برای او می‌خواند. کتاب پیش‌رو، در ۳ فصل مجزا به‌ترتیب به ساختار لالایی‌ها، درون‌مایه‌های لالایی و لالایی‌های مناطق فارسی‌زبان خراسان می‌پردازد.

در بخش ساختار لالایی‌ها درباره سه عامل مهمی لالایی‌ها و به‌طورکلی اشعار و موسیقی عامیانه تحت تاثیر آن‌ها هستند یعنی باورها، مسلک‌ها و اسطوره‌های قومی بحث شده و در بخش دوم از درون‌مایه‌هایی مثل طبیعت و باورهای دینی و جنسیت و زمان و مکان و... . در آخرین فصل هم مخاطب با اشعار آهنگین لالایی‌های اقلیم‌های مختلف ایران در خراسان همچون خواف و سبزوار و طبس و تایباد و... آشنا می‌شود.

این‌کتاب با ۱۴۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5271780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha