۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۳۶

بنا به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛

آمریکا: طالبان اجازه عبور امن از فرودگاه کابل را تضمین می کند

آمریکا: طالبان اجازه عبور امن از فرودگاه کابل را تضمین می کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که طالبان به آمریکا تضمین داده که از عبور امن شهروندان افغان و اتباع آمریکایی که درصدد فرار از فرودگاه بین المللی حامد کرزای هستند، جلوگیری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که طالبان به دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده اطلاع داده است که «آنها آماده‌اند تا زمینه عبور امن شهروندان به فرودگاه را فراهم نمایند و ما [آمریکا] قصد داریم تا آنها را نسبت به [اجرای] این تعهد مسئول بدانیم».

سالیوان به گزارش افرادی اشاره کرد که از برگردانده شدن و ضرب و شتم توسط طالبان در ایست‌های بازرسی حکایت می‌کرد و می‌گفت که دولت ایالات متحده این موارد را به طور مستقیم با طالبان مطرح می‌کند.

اما سالیوان گفت که «رویهمرفته» مردم توانسته‌اند خود را به فرودگاه برسانند.

گفتنی است، بایدن به طالبان هشدار داد در صورتیکه این گروه اسلام گرا به پرسنل آمریکایی حمله کنند یا درصدد برآیند مانع از اجرای عملیات‌های تخلیه شوند، به نیرویی «ویرانگر» متوسل خواهد شد.

شایان ذکر است که ارتش ایالات متحده پروازها به مبدأ و از مقصد فرودگاه بین المللی کابل را از اواخر روز دوشنبه و پس از انتشار تصاویری از تقلای مأیوسانه مردم افغانستان برای خروج از کشورشان از سرگرفته است.

در همین ارتباط، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون اوایل روز سه شنبه تأیید کرد که فرماندهان ارتش ایالات متحده حاضر در فرودگاه کابل در تماس مستقیم با فرماندهان طالبان هستند.

جیک سالیوان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده حکومت جدید افغانستان به سرکردگی طالبان را به رسمیت می‌شناسد، گفت: «با توجه به اینکه هنوز حکومت جدید در افغانستان شکل نگرفته است، بسیار زود است که به این پرسش پاسخ دهیم».

گفتنی است که جنگ میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای افغانستان همزمان با اعلام خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور شدت گرفت و در نهایت گروه طالبان با پیشروی‌های نظامی سریع و بی سابقه در عرض چندین هفته توانست کنترل بخش اعظمی از خاک افغانستان را در دست بگیرد و با تصرف کابل در روز یکشنبه (پانزدهم آگوست/۲۴ مردادماه) رسماً سقوط دولت «اشرف غنی» رئیس جمهور مستعفی و فراری افغانستان را رقم زند.

کد خبر 5283785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا CA ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      آقا این طالبان چقدر خوب بودند و ما غافل بودیم،صلح طلب،عاشق شیعه ها(بمب در مدرسه دختران شیعه اشتباه لپی بود، فکر می‌کردند سربازان آمریکایی اند )، آزادی خواه و ،،،،،،،،مبارک هست!!