۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲:۴۰

غبار غم همه جا را گرفت؛

مراسم شام غریبان شهدای دشت کربلا در استان بوشهر برگزار شد

مراسم شام غریبان شهدای دشت کربلا در استان بوشهر برگزار شد

بوشهر- مراسم شام غریبان سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش در نقاط مختلف استان بوشهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم و برنامه‌های متنوع روز عاشورا در استان بوشهر برگزار شد و پایان بخش برنامه‌های عاشورای حسینی، مراسم شام غریبان شهدای دشت کربلا بود.

امسال به خاطر شرایط کرونی و به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، مراسم و مجالس حسینی با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در نقاط مختلف برگزار شد.

مراسم شام غریبان سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام در نقاط مختلف استان بوشهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

در گلزار شهدای بهشت صادق علیه‌السلام بوشهر، مراسم شام غریبان همراه با روضه‌خوانی در وصف شهادت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا و اسیران واقعه عاشورا برگزار شد.

عزاداران حسینی ضمن هم‌نوا شدن با مداح مراسم، به یاد شهدای دشت کربلا و اسرا نهضت عاشورا شمع روشن و عزاداری کردند.

نوحه‌های این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین علیه‌السلام، اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌سرپناه در تاریکی شب، در بیابان‌های کربلا به سر می‌برند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای محرم تاکنون هیئت‌های مذهبی بوشهر برنامه‌های متنوعی را در نقاط مختلف داشته‌اند.

سید ناصر فاطمی اضافه کرد: مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در بوشهر بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تشدید محدودیت‌ها برگزار شده است.

وی افزود: مراسم شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدا کربلا در میان غم و اندوه عزاداران حسینی با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) برای غربت شهیدان و اسیران نهضت عاشورا برگزار شد.

  مراسم شام غریبان سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و شهدای دشت کربلا در گناوه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

در این آئین‌ها مردم با روشن کردن شمع به یاد امام حسین (ع)، شهدا و اسرا دشت کربلا عزاداری کردند.

امسال نیز به دلیل وضعیت خاص کرونایی آئین‌های دهه محرم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و آئین دسته روی و اجتماع عاشورایی که هر سال تا قبل از شیوع کرونا بر اساس سنت دیرینه با حضور خیل کثیری از مردم در عصر عاشورا در گناوه برگزار می‌شد به دلیل شرایط کرونایی نیز برگزار نشد.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در سخنانی پیرامون شام غریبان خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا با تسلیت ایام سوگواری محرم اظهار داشت: یکی از شب‌هایی بسیار سخت بر اهل بیت پیامبر (ص) شب شام غریبان و شب یازدهم ماه محرم بود.

امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه در واقعه عاشورا هم زنان و هم مردان هر کدام در جایگاه خود نقش‌های مؤثری ایفا کرده‌اند افزود: تا بعد از ظهر عاشورا نقش اصحاب و بنی هاشم که تسلیم نشدن در مقابل دشمن بود به پایان رسید و از بعد از ظهر یازدهم محرم دختر امیرالمومنین (ع) تجلی پیدا می‌کند.

وی گفت: در ابتدای حرکت امام حسین (ع) از مدینه بسیاری از افراد سر راه حضرت را گرفتند و به ایشان گفتند که خودتان که می روید چرا کودکان و خانواده را با خود می‌برید، ولی حضرت امام حسین (ع) می‌دانستند که باید اهل بیت (ع) و حضرت زینب (س) را به همراه بیاورد.

حجت الاسلام رکنی حسینی تصریح کرد: اگر حضرت زینب (س) و اسارت اهل بیت (ع) در عاشورا نبود حادثه کربلا در همان کربلا دفن می‌شد و اسارت ال الله (ع) مکمل شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت بود.

امام جمعه گناوه یادآور شد: حضرت زینب (س) به عنوان یک زن با همه مصائب و سختی که در کربلا دیده است اما بعد از ظهر روز یازدهم قافله سالار اسرای ال الله است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) علیرغم همه غم و سختی پس از واقعه عاشورا با رفتار و گفتار خود کاری کرد که دشمن را از کرده خود پشیمان کرد و چنان خطبه‌ای خواند که کوفه و شام و افکار مردم را عوض کرد.

امام جمعه گناوه گفت: حضرت زینب (س) احیا گر حادثه کربلا و عاشورا بوده است و چنان با صلابت در برابر دشمن ایستاد و خطاب به ابن زیاد فرمود «هر چه بخواهی انجام دهی نمی‌توانی ذکر و یاد ما را از دل مردم بگیری و ما را از مردم جدا کنید.»

کد خبر 5284852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha