۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۴

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند/ حمل و نقل را متحول می کنم

راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند/ حمل و نقل را متحول می کنم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر رستم قاسمی در بررسی جلسه رأی اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه‌ای دیگری کوچ کرده‌ام، گفت: ۴ دوره خدمت دارم. نخست سربازی در دفاع مقدس، سپس در قرارگاه خاتم پس از آن در وزارت نفت و حال در وزارت راه و شهرسازی.

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجموعه‌ای چند رشته‌ای در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد. همزمان با شروع سازندگی در کشور خیلی‌ها باور نداشتند که کشور توسط مجموعه‌های عمرانی داخلی بازسازی شود اما حضرت امام (ره) گفتند «ما می توانیم» و بر پایه این تفکر، طرح‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف اجرا شد.

وی به فعالیت‌های خود در قرارگاه خاتم اشاره و اظهار کرد: در حوزه ساخت آزادراه، بزرگراه و راه‌های روستایی و همینطور در بخش ریلی در زمان مدیریت من در قرارگاه خاتم، پروژه‌هایی انجام شد. در بخش دریایی ما در زمان دفاع مقدس وقتی می‌خواستیم اسکله کوچکی احداث کنیم دانش آن را نداشتیم و از یوگسلاوی کمک گرفتیم اما پس از دفاع مقدس بنادر بزرگی از جمله بندر شهید رجایی با ۷ میلیون TEU احداث شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه بندر امام برای پهلوگیری کشتی‌های سوپر پست پاناما انجام شد ضمن اینکه زمانی که در قرارگاه خاتم بودم تجربه‌هایی در خصوص فرودگاه سازی و صنعت هوانوردی نیز دارم.

وی تاکید کرد: در قرارگاه خاتم، فعالیت مسکن سازی نیز داشتم.

قاسمی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل وضعیت مطلوبی از نظر نگهداری آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی نداریم تصریح کرد: در بخش حمل و نقل ریلی که در همه کشورها به عنوان گونه ایمن و ارزان شناخته می‌شود متأسفانه در کشور شرایط خوبی نداشته و فقط ۱۰ درصد حمل بار مسافر به حمل و نقل ریلی منتقل شده است. وضعیت پایه‌های مسافری و باری دریایی و هوایی ما خوب نیست و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سهم حمل و نقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار ناچیز است در حالی که برخی از کشورهای همسایه ما که از شرایط ژئوپلتیکی ایران برخوردار نیستند سهم ۴ تا ۵ برابری در حمل و نقل به GDP کشور خود نسبت به ما دارند.

وی گفت: برای حل این مشکل، با روش‌های گذشته و روش‌هایی که فعلاً عمل می‌کنیم به این شاخص‌ها نخواهیم رسید بلکه نیازمند اقدام ملی، جهادی و شجاعانه هستیم. قاسمی افزود: با بودجه‌های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم. باید روش خود را تغییر دهیم و سراغ روش‌های متفاوت مانند سرمایه گذاری بخش خصوصی، داخلی، خارجی، فاینانس، BOT، BOO و تهاتر برای اجرای مگاپروژه ها برویم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای این روش‌ها نیازمند همدلی دولت و مجلس است، اظهار داشت: باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ کنیم تا به جای آنکه نقدینگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب‌تر کردن پروژه‌های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در دوره‌ای که در وزارت نفت بودم و ریاست یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی دنیا را برعهده داشتم با یکی از شرکت‌های بزرگ مذاکره کردیم. در آن زمان کره جنوبی خرید نفت از ایران را قطع کرده بود. من به این کشور رفتم و در دیداری که با رئیس جمهور کره داشتم گفتم شیر یک طرفه فایده ندارد. گفتم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالاهای کره‌ای را ایران خریداری می‌کند نهایتاً متقاعد شدند که خرید نفت از ایران را از سر بگیرند.

وی ادامه داد: همه هستی‌ام را می‌گذارم تا جواب رفقای شهیدم و اعتماد رئیس جمهور را بدهم تا شرایط حمل و نقل تغییر یابد.

قاسمی درباره مشکلات بخش مسکن اظهار داشت: مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و خواسته رئیس جمهور، مردم و نمایندگان تغییر شرایط است.

وی افزود: سهم مسکن از سبد هزینه خانوار از ۳۷ به ۶۰ درصد افزایش یافته و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. ۳۷ درصد مردم اجاره نشین هستند. مسئله مسکن سه موضوع اصلی دارد. اول آنکه باید در رفع مشکل زمین تلاش کنیم. ۵۰ درصد هزینه مسکن به زمین اختصاص دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها وجود دارد که با استفاده از قانون جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم به تصویب رسید می‌توانیم اراضی دولتی اطراف شهرها را به ساخت مسکن اختصاص دهیم.

قاسمی تصریح کرد: مسئله دوم هزینه ساخت است. این روزها بسیاری از مردم امکان پرداخت حتی هزینه ساخت مسکن را هم ندارند. روش تهاتر اراضی دولت با سازندگان مسکن می‌تواند در حل این مشکل مؤثر باشد.

وی افزود: مسئله سوم حل مشکل نقدینگی بخش مسکن است. در سال ۸۸ حدود ۱۷ درصد تسهیلات بانک‌ها، وام مسکن بود اما در سال قبل به کمتر از ۵ درصد رسیده بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اقدام نهضت ملی مسکن، یک اقدام فرا وزارتخانه‌ای است. با ورود بنده به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی مسکن مجدداً احیا می‌شود تا سهم مسکن را از یک وزارتخانه به کل مجموعه دولت منتقل کنیم. سن ازدواج بالا رفته و یکی از عوامل آن مسئله مسکن است.

قاسمی با بیان اینکه خودم از روستای محروم هستم و تقریباً به اکثر مناطق کشور سفر کرده‌ام، تأکید کرد: با موضوع محرومیت کاملاً آشنا هستم. مردم ما حق دارند از نداشتن یک راه مطمئن نگران باشند. ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود. در بسیاری از روستاها مردم راه ندارند که بتوانند مریض یا زنان زائو را به بیمارستان برسانند.

وی افزود: این طرح‌ها فاینانسوری نیست و حمایتی است. از مجلس می‌خواهم تا کمک کند این فقر را در بخش راه و مسکن یک بار برای همیشه تمام کنیم. از وضعیت کشور در حوزه محرومیت زدایی هیچکدام از مسئولان کشور راضی نیستند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند کاستی‌ها زیاد است اما ظرفیت‌ها هم زیاد است که باید استفاده شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نیاز به اصلاح ساختار دارد گفت: استفاده از افراد جهادی، انقلابی و دست پاک در دستور کار است. امضاهای طلایی با ایجاد سامانه‌ها حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: از نخبگان و مراکز تحقیقاتی برای حل مشکل کیفیت پایین ساخت مسکن و راه‌ها استفاده خواهیم کرد. تمرکز زدایی در مقررات را پیگیری می‌کنم؛ بازنگری در طرح‌های هادی روستایی و طرح‌های جامع شهری از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مشکلات ایثارگران در تأمین مسکن اشاره کرد و گفت: در نشست‌هایی که با نمایندگان داشتیم یکی از خانم‌های نماینده به من گفت یک ایثارگر ۷۰ درصد که در یک کارخانه کار می‌کند در همانجا هم زندگی می‌کند و مسکن ندارد.

وی تاکید کرد: با جدیت موضوع مسکن ایثارگران را پیگیری خواهم کرد.

کد خبر 5287598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha