۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰

نگاهی به مهم ترین برنامه های مسکنی وزیر راه؛

موافقت وزیر راه و شهرسازی با طرح مالیات بر عایدی مسکن

موافقت وزیر راه و شهرسازی با طرح مالیات بر عایدی مسکن

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌های خود در بخش مسکن رونمایی کرد که در آن علاوه بر رونمایی از روش‌های متعدد تأمین مالی، بر تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه تأکید کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ها، راهبردها و راهکارهای ۱۴ گانه خود برای بخش مسکن را اعلام کرد.

بخشی از اهم برنامه‌های قاسمی در حوزه مسکن، ساخت و ساز، شهرسازی، نوسازی بافت فرسوده، حاشیه نشینی و تأمین مالی بخش مسکن به شرح زیر است.

بر این اساس، وزیر راه و شهرسازی معتقد است: نسبت خانه‌های خالی به کل موجودی واحدهای مسکونی کشور ۱۱ درصد است که نشان‌می‌دهد از هر ۱۰ خانه در کشور یکی خالی است.

وی می‌گوید: تولید سالیانه مسکن از متوسط ۷۷۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۲ به متوسط سالانه حدود ۴۰۰ هزار واحد از سال ۱۳۹۳ تا کنون کاهش یافته است.

دوره دسترسی به مسکن: ۳۱ سال

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کاهش پوشش‌دهی تسهیلات بانکی نسبت به هزینه مسکن و سهم بسیار کم بخش مسکن از تسهیلات بانکی بر این اعتقاد است که شاخص دوره انتظار مسکن از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۵ از ۱۵ سال به ۳۱ سال افزایش یافته است.

واگذاری زمین‌های دولتی به واجدان شرایط

قاسمی برای ایجاد تحرک در امر تولید و عرضه مسکن راهبردهایی در نظر گرفته که برخی از آنها شامل «به روزرسانی و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و طرح‌های هادی روستاها، ارتقای صندوق ملی مسکن به‌منظور تأمین مالی و اجرای سیاست‌های حمایتی باهدف تأمین مالی عمومی و خرد، مدیریت یکپارچه زمین از طریق ایجاد بانک زمین و واگذاری گسترده اراضی دولتی موجود در محدوده و حریم شهرها به واجدان شرایط» می‌شود.

احیای سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده

از دیگر راهبردهای وزیر راه و شهرسازی، اجرای بند الف" ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر احیا و بهسازی سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری و تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد شهری طبق بند ب ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه است.

سامانه املاک و اسکان به روز رسانی می‌شود

وی در خصوص برنامه‌های خود می‌گوید: تکمیل و به روزرسانی «سامانه املاک و اسکان کشور» برای ساماندهی بازار زمین و مسکن و جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به‌تمامی املاک و مستغلات و توسعه بازار تأمین مالی مسکن و اعطای تسهیلات ساخت مسکن را در دستور کار دارم.

شرکت‌های بزرگ «ساخت مسکن اجاره‌ای» تأسیس می‌شود

قاسمی در خصوص بازار اجاره مسکن نیز به دنبال ایجاد شرکت‌های بزرگ‌مقیاس خصوصی- عمومی سازنده مساکن اجاره‌ای در راستای اجرای ۲ قانون «جهش تولید مسکن» (پس از ابلاغ قانون از سوی مجلس به دولت) و «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» است.

پیگیری تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

وزیر راه و شهرسازی از موافقان تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است؛ در برنامه‌های قاسمی آمده: تسریع در ارائه طرح و یا دریافت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن برای جلوگیری از بورس‌بازی و خرید و فروش‌های سوداگرانه مسکن و نیز اجرای ماده ۵۴ مکرر و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای واردکردن این خانه‌ها به چرخه مصرف احداث مسکن استیجاری عمومی را پیگیری می‌کنم.

تراکم فروشی ممنوع

وی در برنامه‌های خود آورده: جلوگیری از افزایش و همچنین فروش تراکم مازاد ساختمانی در محدوده شهرها و رعایت سرانه‌های استاندارد شهری برای افزایش کیفیت دسترسی به خدمات با استفاده از اصلاح طرح‌های جامع و تفصیلی شهری در راستای اجرای بند یک سیاست‌های کلی نظام در امور مسکن در دستور کار است.

استفاده از ابزارهای بورسی در بخش مسکن

وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ابزار بورسی نیز در برنامه‌های خود از راه‌اندازی صندوق‌های «حمایتی خرید مسکن» و «ضمانت تسهیلات مسکن»، راه‌اندازی صندوق‌های «املاک و مستغلات» و «زمین و ساختمان»، ایجاد قراردادهای واسپاری برای تأمین مالی بخش مسکن به عنوان راهکار نام برده است.

کد خبر 5289034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      74 4
      اولین کار وزیر جدید دست کردن چند باره درجیب مردم
      • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
        34 2
        متاسفانه جا پای وزرای روحانی گذاشته
    • م IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      4 68
      هرچه سریعتر مالیات بر عایدی سرمایه باید اجرایی شود.
      • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
        7 0
        چندبار از کارمند مالیات میگیرید از اونایی که معاف کردید مالیات بگیرید کسر بودجه جبران میشود
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      34 1
      متاسفانه هر کسی میاد گویا فکر مردم نیست فقط فکر تامین کسری بودجه هست جالب تر اینکه سراغ محتکران اصلی نمیرن آمار افراد حقیقی و حقوقی که بیش از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تا خونه دارن هم که دارید از اول برید سراغ همونا البته اگه جراتشو دارید که بعید میدانم. دست تو جیب مردم عادی کردن راحتتره
    • علی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      40 1
      مردم نشون دادن تمایلی به ثبت املاک در سامانه املاک ندارند چون با این گرانیها دیگه تحمل تحمیل مالیات به آنها میشود قوز بالای قوز این سامانه آنقدر مسخره هست که خانه های پر مردم در این سامانه اگر ثبت شود خالی نشان داده میشود.متاسفم که برای گرفتن مالیات به جیب مردم تهیدست چشم دوختید.ایران،کانادا نیست.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      33 2
      مالیات عایدی سرمایه همه جا هست ولی حداقل به دونکته توجه بکن1- تو کشورهای مترقی کسی برای مسکن زور نمیزنه چون مسکن ثبات داره و دولتهابرای تامین بودجه به جیب مردم چشم ندارن2- تفاوت قیمت خریدوفروش مسکن به خریداریافروشنده ربطی نداره و باید برای مالیات منطقی نرخ تورم تو بازه زمانی از تفاوت قیمت کم بشه
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      33 3
      با این طرحهای بی پایه بازار مسکن تو رکود میره و مردم برای خرید و فروش وکالتی کار میکنن. سند به نام نمیخوره!!!! جون مادرتون به چیزی دست نزنین
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      36 1
      طرح مالیات برخانه های خالی پر از ایراد و اشکال و ابهام و ضد طبقه متوسط و ناعادلانه و شامل موارد غیرمنطقی است. اول اون رو اصلاح کنید.
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      7 0
      مگر کسی دیوانه باشه ملک رو وکالتی بخره ، و سند بنامش نکنه بعدا با ورثه فروشنده چکار کنه
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      28 1
      مالیات بر عایدی مالیات برخمس و شرعا حرام .به کجا دارید میرید مسولین
    • AE ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      30 1
      دولت عوض شد أما سياست دست در جيب مردم كردن عوض نشد قبلا كسي مي خواست ماليات بگیره که وزیر مسکن بود ،الان وزیر مسکن میخواد مالیات بگیره که فکر میکنه وزیر نفته!!
    • AE ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      32 1
      ابتدأ تمام قوانين مالياتي بأيد در مورد مسئولين و فرزندنشان أجرا شود البته در عمل و نه به شكل نمايشي ،طوري كه مردم بتوانند صحت أن را راستي آزمایي کنند چون أكثر مسئولين از قانون تمكين نمي كنند مخصوصا قانون گذاران مجلس.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      21 1
      اقای رییسی به کجا چنین شتابان مراقب باشید جیب اکثر ما مردم فقط سوراخ مراقب باشید با این سرعت ازش سقوط نکنید چون بازم این ما هستیم که باید دیه تونو بدیم
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      27 0
      برای جاده های بی آسفالت انگار هیچ وزیری برنامه ندارد وباید وزیر راه انتخاب شود ۰
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      16 2
      طرح اخذ مالیات از صاحبان خودرو برای ترمیم آسفالت جاده ها، اتوبانهای کشور چه موقع عملی می شود چون دیگه جاده درست وحسابی نمونده همه جا دست انداز و از جاده های خاکی بدتر هستند ۰
    • AE ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      30 1
      چرا دولت کاهش هزینه ها و صرفه جویی را از خود شروع نمیکند.کاش سرعت عملی را که در ایجاد انواع سامانه جهت دریافت های مختلف از مردم داريد ،در خدمت رسانی و ایجاد رفاه و کاهش تورم هم همین سرعت را داشتید.دولت در این رکود و شرایط کرونا کارش را با فشار اقتصادی بر مردم شروع نکند.
    • AE ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      27 1
      خرید و فروش ،اجاره،ساخت و ساز ...در کشور بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می شود در صورتی که متولیان جدید بخش مسکن بخواهند کار را با تهدید،تنبیه،جریمه،محدودیت،مقررات دستوری،قوانین نامتناسب با شرایط اقتصاد ایران و فرهنگ عامه مردم شروع کنند شک نداشته باشند که بر نامه هایشان بدرستی پیش نخواهد رفت.
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      23 1
      رئیسی مثلا شما تحصیلات حوزه دارید در قرآن کریم سوره نساء‌ نخوندی که ملک و طلا خمس داره پس مالیات از خمس یعنی توهین به دین اسلام چرا میخواهید بخاطر منافع خودتون و کسری بودجه دین اسلام رو نابود کنید از خدا بترسید
    • AE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      26 0
      دولت هاي متفاوت ،إيجاد تورم به أشكال متفاوت ....مردم همان مردم .
    • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 20
      قانون مالیات برعایدی سرمایه بهترین راه برای کوتاه کردن دست دلال ها از اکثر بازارها هست امیدوارم هرچه زودتر به صورت یکپارچه در کل بازار اجرا بشه...