۷ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۲۵

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

مباحث معرفتی عمیق در هیئت‌های مذهبی لحاظ نمی‌شود

مباحث معرفتی عمیق در هیئت‌های مذهبی لحاظ نمی‌شود

قزوین - یک مداح اهل بیت گفت: اصلی‌ترین آسیب هیئت‌های مذهبی، عدم وجود مباحث معرفتی عمیق در سخنرانی ها و مداحی ها است.

محمد نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌ها در هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: امروز اصلی‌ترین آسیب هیئت‌های مذهبی، عدم وجود مباحث معرفتی عمیق در سخنرانی، مداحی و سایر برنامه‌های هیئت است و همین امر سبب می‌شود ما بعد از یک دهه عزاداری تغییری احساس نکنیم.

این مداح استان قزوین اذعان کرد: گرایشات هیئت‌های مذهبی این روزها جنبهٔ تزئینی پیدا کرده و توجهات به‌سوی حضور جمعیت، سبک، دکور و رقابت جهت یافته است و این در حالی است که امروزه مسئله بداخلاقی در کشور و فرهنگ ما ورود پیدا کرده است و با توجه به اینکه هیئت رسانه جامعه اسلامی است هیئت داران و خادمین ملزم به رعایت اخلاق و تلاش برای ترویج و مطرح کردن این امر هستند.

وی افزود: تنها راه نجات ما قرارگیری در مکتب اهل‌بیت و انجام سیره اهل‌بیت و علما است که اگر ما از این مسیر خارج شویم دیگر نمی‌توانیم بگوییم این مراسم برای ما راهبرد و کاربردی است.

این مداح بیان کرد: برای رسیدن به عمق معرفتی در سخنرانی‌ها لازم است رسالت حوزهٔ علمیه در تربیت افراد غنی به‌خوبی انجام شود تا افرادی که به‌عنوان سخنران در مراسم حاضر می‌شوند بتوانند اثرگذار باشند.

وی گفت: رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما به‌عنوان یک رسانه ملی باید بتواند مراسمی را که بر اساس تراز مذهب، انقلاب و طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، بنیان‌گذار نظام و وصایای شهدا هستند را منعکس کند که متأسفانه ما هنوز برای تبلیغات جلسات عزاداری سبک مناسبی را ارائه نکردیم و معمولاً از مراسم عزاداری که شیوه صحیحی را طی نمی‌کنند برای تبلیغ استفاده می‌کنیم.

نبوی تصریح کرد: از سوی دیگر مداحی در هیئت‌های مذهبی نیز سمت‌وسوی دیگری پیدا کرده و سبک و آواز جایگزین معارف اهل‌بیت شده است و ما می‌بینیم که بیشتر مدح‌ها شکل ظاهری به خود گرفته است.

وی ابراز کرد: در مداحی‌های کنونی متأسفانه شکل صحیح مداحی و اشعار تراز انقلابی دیده نمی‌شود و به همین جهت می‌توان گفت تعریف خوبی از مدح صورت نگرفته و مداحی نیز به‌مراتب نمی‌تواند اثر گذار باشد.

این مداح مطرح کرد: باید در هیئت‌های مذهبی به دنبال ترویج و تبلیغ فرهنگ و پرورش نیروهای تراز انقلاب باشیم که این راه جز با حرکت در سیره اهل‌بیت و بهره‌مندی از محتواهای غنی در قالب‌های مختلف میسر نمی‌گردد که این امر نیازمند توجه ویژه است و اگر هیئت بتواند مسیر خود را به‌درستی طی کند ضمن اثرگذاری می‌تواند شیوه مطالبه گری درست را نیز داشته باشد.

کد خبر 5291545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha