۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل؛

طالبان خلف وعده کرد/ افغانستان وارد مرحله خطرناکی شده است

طالبان خلف وعده کرد/ افغانستان وارد مرحله خطرناکی شده است

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اینکه افغانستان وارد مرحله «جدید و خطرناکی» شده است، از اقدامات طالبان و نقض تعهداتی که وعده اش را داده بودند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه چهل و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، طالبان را به دلیل عدم مشارکت و احترام به حقوق همه افغان‌ها مورد انتقاد قرار داد.

وی در انتقاداتش بر تعدادی از تعهدات زیرپا گذاشته شده توسط طالبان از جمله فراگیر نبودن دولت معرفی شده توسط این گروه و مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان از زمان به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، تاکید کرد.

باشله در این رابطه گفت که افغانستان وارد مرحله «جدید و خطرناکی» شده است که باعث ترس زنان، اقوام و جوامع مذهبی این کشور از حقوق شأن شده است.

وی گفت: به طور بسیار مهم و قابل ملاحظه‌ای و در تضاد با تضمین‌هایی که درباره حمایت طالبان از حقوق زنان داده شده است، طی سه هفته گذشته، زنان به طور تدریجی از حوزه عمومی حذف شده‌اند.

باشله همچنین عدم حضور زنان در دولت جدید طالبان را که اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن از قوم پشتون هستند، به عنوان دلیلی برای نگرانی‌های خاص مطرح کرد.

وی از عفو کارکنان دولتی و مقامات سابق در سرویس‌های امنیتی دولت قبل و همچنین ممنوعیت تفتیش خانه به خانه به عنوان دیگر وعده‌های نقض شده توسط طالبان، یاد کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد یادآور شد که «اتهامات معتبری مبنی بر قتل تلافی جویانه» و بازداشت‌های خودسرانه افرادی که برای دولت قبلی کار می‌کردند، از جمله برخی که بعداً «مرده پیدا شدند»، وجود دارد.

باشله بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر ایجاد یک مکانیسم نظارت ویژه برای سازمان ملل متحد جهت کنترل حقوق در حال تحول در افغانستان تاکید کرد.

نشست کنونی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تا ۸ اکتبر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5304520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 1
      طالبان مسلمان هست وعد یعنی چه
      • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
        0 0
        مرگ بر طالبان
    • شاهین IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      به تازه گی برخی از طرف داران طالبان در رسانه های افغانستان به دفاع از کابینه تک قومی وتک حزبی وخود محوره طالبان پرداخته و تشکیل دولت فراگیر را با دلایلی بچگانه رد میکنند و دلیلشان هم این است که چرا قوم پرستی به را انداختید فرقی نمیکند مقامات ازچه قومی باشند بلکه باید لایق و باسلاحیت باشند که هستند .
    • شاهین IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      .در جواب باید گفت کاملا درست است نباید قوم پرستی در کشور به راه انداخت مسعله این است که مقامات اگر هم از یک قوم و نژاد ویک حزب هم که باشند باید توسط مردم انتخاب شوند نه توسط یک فرد انتصاب شوند وحتی اگر خوده شما قوم پرست نیستید چه اشکالی دارد برخی از مقامات از افراده لایق دیگر اقوام باشند. مگر نه این
    • شاهین IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      این که شرط رضایت مردم است مشکل این نیست که همه مقامات از یک قوم هستند مشکل این است که یک قوم این افراد را انتخاب کرده و این افراد نماینده فقط قوم خود هستند ..نباید مغلطه کرد ...مردم حق انتخاب خود وحق تعیین سرنوشت خود رامیخواهند نمیشود هرکسی که حق طبیعی خود یعنی حق تعیین سرنوشت و انتخاب خود را طلب کر
    • شاهین IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      طلب کرد او را متحم به قوم پرستی و نژاد پرستی کرد شاید مردم در یک انتخابات آزاد وقتی ببینند شخصی با سلاحیت و با لیاقت و دلسوز است قومیت برایشان محم نباشد وانتخابش کنند اما میخواهند خود سرنوشت خود را رقم بزنند نه این که یک عده به زور حق تعیین سرنوشتشان را مصادره کنند و بجای آنها به دل خواه خود افراد
    • شاهین IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      خود افرادی را انتخاب کنند.... نه شما ارباب هستید نه مردم برده که هیچ حق انتخابی نداشته باشند ... خداوند انسان را آزاد خلق کرد و این حق را که خداوند به بنده گانش بخشیده و هیچ قدرت زور گویی نمیتواند این حق را به زور مصادره کند سازمان آزادی بخش اسلامی افغانستان تاسیس 1400'1'