۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶

رئیس دانشگاه شریف مطرح کرد؛

افزایش دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها

افزایش دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه شریف گفت:متأسفانه با گذشت زمان نقش هیأت‌های امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت گیری های آینده دانشگاه کم رنگ شده و دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم صبح امروز سوم مهر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. محمود فتوحی در این مراسم گفت: برای دانشگاه افتخار است که امروز همزمان با ۵۵ امین سال تأسیس دانشگاه شریف میزبان این‌ برنامه باشد.

فتوحی ادامه داد: امروزه در شرایطی که بدخواهان ایران با اعمال تحریم‌های ظالمانه قصد به زانو در آوردن مردم این کشور را داشتند، شاهدیم که نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، اجتماعی و خدمات عمومی اعم از آموزش، بهداشت، دفاع و امنیت به دست دانشگاهیان یا با کمک دانشگاهیان مرتفع شده است و فراتر از آن بسیاری دانشگاه‌ها و دانشگاهیان توانسته‌اند در بسیاری از حوزه‌های نوین علمی مثل فناوری نانو، صنایع دفاعی، سلول‌های بنیادی، صنایع دفاعی و غیره سرآمدی دراین حوزه‌ها را رقم بزنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه عدم توجه مناسب به جایگاه علم و دانش کشور را نه تنها از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بلکه از نظر امنیتی در معرض خطر جدی قرار می‌دهد، افزود: باید برای حل مشکلات و چالش‌های دانشگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به چالش‌های دانشگاه‌ها ادامه داد: در حال حاضر نخستین مشکل دانشگاه‌ها کمبود منابع، فرسودگی تجهیزات و کاهش منابع انسانی زبده است، در حالی که بخش عمده منابع عمومی که به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود باید صرف هزینه‌های جاری مانند حقوق و مزایا، خوابگاه و تغذیه دانشجویان شود و عملاً سهم چندانی برای انجام مأموریت‌های اصلی دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: درخشش دانشگاه‌ها در علم و فناوری به بودجه‌های تحقیقاتی و جذب نیروهای انسانی زبده نیاز دارد در غیر این صورت نهاد علم و فناوری کشور به تدریج تحلیل می‌رود.

فتوحی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری، دانشگاه محل آزاد اندیشی است و برای شکوفایی اندیشه‌ها و ارائه پاسخ به نیازهای علمی و فناورانه کشور، باید دانشمندان و اندیشمندان بتوانند با آزادی و آرامش به تحقیق پرداخته و دیدگاه‌ها و نظریات خود را در معرض نقد و اندیشه ورزی قرار دهند.

وی ادامه داد: حمایت جدی از توسعه علوم بنیادی و دانش‌های میان رشته‌ای و فرا رشته‌ای از مهمترین بایدهای امروز کشور است سرمایه گذاری در این حوزه‌ها علاوه بر تأمین نیازهای تحقیقاتی و توسعه فناوری، می‌تواند بسیاری از دانش آموختگان نخبه دانشگاه‌ها را در این حوزه به کار گیرد و از مهاجرت آنها جلوگیری کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: دانشگاه‌های کشور مجموعه‌ای از توانمندی‌های مختلف ولی مکمل هستند که وضع قوانین یکسان مسیر خلاقیت و نوآوری آنها را محدود خواهد کرد لذا بهتر است که با توجه به زیرساخت‌ها و موقعیت جغرافیایی، مسیر تعالی هریک از دانشگاه‌ها جدا تعیین شود.

به گفته وی، تضعیف نقش هیئت امنا و دخالت‌های روزافزون دستگاه‌های حسابرسی و نظارتی دور امور مالی و حتی تخصصی دانشگاه‌ها از موانع اصلی بروز خلاقیت‌ها، اجرای برنامه‌های نوین و انعطاف اداری - مالی دانشگاه‌ها برای به ظهور رساندن توانمندی‌های خود است. متأسفانه با گذشت زمان نقش هیأت‌های امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت گیری های آینده دانشگاه کم رنگ شده و دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزوده شده است. که امید می‌رود با درایت وزیر علوم این چالش‌ها از پیش پای دانشگاه‌ها برداشته شود.

کد خبر 5313123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha