یادداشت مهر؛

هدف برگزاری نشست صهیونیستی «اربیل»/ تل آویو درصدد رهایی از محاصره

هدف برگزاری نشست صهیونیستی «اربیل»/ تل آویو درصدد رهایی از محاصره

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که یکی از مهمترین اهداف برگزاری نشست صهیونیستی «اربیل» گشودن یک راه تنفسی برای رژیم صهیونیستی و رهایی بخشیدن آن از محاصره جبهه مقاومت بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با توجه به اقداماتی که در طول سال‌های اخیر برای هویت بخشی به رژیم غاصب و بی هویت صهیونیستی انجام شده است، یکی از اهداف این رژیم، تجزیه کشورهایی است که زمینه تحقق آن در آنجا وجود دارد. صهیونیست‌ها به همین منظور، افراد و مناطق جغرافیایی مورد نظر را به خوبی شناسایی می‌کنند. آنها در این رابطه هزینه‌های هنگفت و بی حساب و کتابی را نیز صرف می‌کنند.

ما موضوع تجزیه سودان را که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاد، فراموش نمی‌کنیم. امروز بخش جدا شده از سرزمین واقعی و اصلی سودان ارتباط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارد. در حقیقت، رژیم صهیونیستی از این مناطق به عنوان مناطقی که می‌توانند آن را مورد حمایت قرار بدهند، استفاده می‌کند. البته رژیم صهیونیستی قطعاً سرمایه گذاری‌هایی را نیز در حوزه اقتصادی در این سرزمین‌ها انجام می‌دهد.

در قانون اساسی عراق صراحتاً بر لزوم یکپارچگی این کشور تأکید شده است امروز علیرغم مخالفت‌های شدید دولت مرکزی و نیز مردم این کشور، بخشی از کردها دنبال موضوع تجزیه، جدا شدن و استقلال هستند. «مسعود بارزانی» در این عرصه پرچمدار است. پیشتر اقلیم کردستان در زمینه استقلال از دولت مرکزی متحمل شکست شده بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در همان زمان هم پول‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس در اقلیم کردستان خرج می‌شد.

با تمامی اینها پروژه استقلال اقلیم کردستان با شکست مواجه شد. لذا امروز مقامات کردی در عراق احساس می‌کنند که می‌توانند یک بار دیگر این مسأله یعنی تجزیه، استقلال و جدایی را دنبال کنند. البته دولت مرکزی عراق و حتی استان‌های کردنشین هم با این مسأله مخالفت کرده‌اند. دولت مرکزی با صدور بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که مشارکت کنندگان در نشست صهیونیستی «اربیل» مسئولیت اقدامات خود را باید بپذیرند و مسأله جداسازی استان‌های کردنشین به هیچ عنوان صورت نخواهد پذیرفت.

در قانون اساسی عراق نیز در خصوص این مسأله صراحتاً آمده است که عراق یک کشور یکپارچه است. قطعاً در این زمینه، مردم، مرجعیت، حشد شعبی و جریان‌های عراقی اصیل جزو مخالفان هستند. نکته بعدی این است که برگزار کنندگان نشست اربیل با شناسایی رژیم صهیونیستی و اعلام اینکه عراق باید با آن ارتباط سیاسی و دیپلماتیک داشته باشد، درحال فراهم ساختن زمینه تجزیه عراق هستند. رژیم صهیونیستی قطعاً هزینه کردن برای نزدیک شدن به نقاط مختلف جهان اسلام را در دستور کار خود دارد.

از آنجایی که محور مقاومت راه‌های تنفسی رژیم صهیونیستی را مسدود کرده است این رژیم برای رهایی خود از محاصره مقاومت تلاش می‌کند نکته دیگری که باید بدان توجه کرد، این است که امروز جبهه مقاومت از جناح‌های مختلف لبنان، فلسطین و سوریه راه‌های تنفسی رژیم صهیونیستی را تنگ کرده است. رژیم صهیونیستی با این اقدام خود به دنبال نزدیک شدن به مراکز حساس دو کشور عضو جبهه مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار و عراق به عنوان کشوری که یک کشور مقاومتی شناخته می‌شود، است. تل آویو علاقه‌مند است که بتواند به مرزهای آنها نزدیک شود و دخل و تصرفاتی در آنجا داشته باشد.

به هر حال، نشست صهیونیستی اربیل یک نشست غیرقانونی بوده است و در یک نقطه‌ای برگزار شده است که شاید دولت مرکزی بغداد هم اشراف کاملی روی آن نداشته است. متأسفانه تعدادی از مقامات رسمی و غیر رسمی استان‌های کردنشین نشست مذکور را برگزار کردند.

البته با توجه به شرایط اربعینی که در عراق وجود دارد، هنوز پاسخ لازم از سوی جریان‌های مقاومت به این نشست منحوس، غیرقانونی و غیرشرعی داده نشده است که بنظر می‌رسد در روزهای آینده پس از پایان حال و هوای اربعین، این اتفاق رخ دهد. این اقدام باعث می‌شود هوشیاری بیشتری در مقامات دولت مرکزی و دستگاه‌های اطلاعاتی به وجود آید تا دیگر رژیم صهیونیستی نتواند از غفلت دستگاه‌های اطلاعاتی استفاده کند.

بنظر می‌رسد که برگزار کنندگان نشست صهیونیستی اربیل به دنبال آن بودند که بتوانند راه تنفسی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند تا شاید این رژیم بتواند از محاصره جبهه مقاومت به گونه‌ای خلاصی پیدا کند. البته بخش قابل توجهی از موضوع عادی سازی روابط فعلاً متوقف شده است اما تلاش رژیم صهیونیستی این است که بتواند برخی از کشورهای اسلامی را وارد این روند سازد.

بهرحال، موضوع عراق برای رژیم صهیونیستی مهم است و زمینه‌های موجود در استان‌های کردنشین قطعاً مورد طمع رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و عربستان قرار دارند. هدف آنها این است که برای دولت مرکزی عراق و کشورهای پیرامونی دردسر ایجاد کنند. سرگرم سازی کشورهای پیرامونی نیز جزو دستور کار رژیم صهیونیستی خواهد بود.

سید رضا صدر الحسینی؛ کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای

کد خبر 5316267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha