۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۸:۵۳

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

کتابشناسی معرفتی پیامبر اکرم (ص)/سیر مطالعاتی شناخت ۲ امام معصوم

کتابشناسی معرفتی پیامبر اکرم (ص)/سیر مطالعاتی شناخت ۲ امام معصوم

اصفهان - مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به کتابشناسی معرفتی پیامبر(ص) گفت: ضرورت دارد به واسطه مطالعه و تفکر در تعالیم زندگی معصومان، زندگی سعادت‌مندانه‌ای برای خود رقم بزنیم.

حجت الاسلام علی محزونیه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه روزهای پایانی ماه صفر تداعی کننده ایام تلخ و ناگواری برای همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت است، اظهار کرد: این ایام مصادف با غروب عمر خورشید رسالت و شهادت دو ماه آسمان امامت کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) وعالم آل محمد حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) است.

وی با بیان اینکه زندگی سرتاسر نورانی پیامبر خدا حضرت محمد ابن عبدالله (ص) حاوی درس‌ها و تعالیم گوناگونی برای همه افراد بشریت در سه لایه فردی، خانوادگی و اجتماعی است، افزود: ضرورت دارد به واسطه مطالعه و تفکر در درس‌ها و تعالیم زندگانی پیامبر خدا حیات طیب و سعادت‌مندانه‌ای را برای خود و دیگران رقم بزنیم.

منابع مؤثر در شناخت سیره پیامبر گرامی اسلام

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به برخی از منابع درباره زندگی و سیره پیامبر خدا حضرت محمد که می‌تواند در شناخت سیره ایشان مؤثر باشد، بیان داشت: از جمله کتاب‌هایی که درباره تاریخ پیامبر اسلام به رشته نگارش در آمده است کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» مرحوم دکتر محمد ابراهیم آیتی و «تاریخ سیاسی اسلام» دکتر رسول جعفریان است که جلداول آن در مورد تاریخ پیامبر و جلد دوم آن درباره تاریخ خلفاست.

وی ادامه داد: مفصل‌ترین اثری که در زمینه تاریخ تحلیلی پیامبر خدا به رشته نگارش در آمده است کتاب «الصحیح من سیره الرسول الاعظم» تألیف آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی به زبان عربی است که کل این اثر با عنوان «سیره صحیح پیامبر» ترجمه شده است همچنین تلخیص و ترجمه این کتاب در دو جلد با عنوان «سیرت جاودانه» توسط دکتر سپهری انجام شده است.

حجت الاسلام محزونیه با اشاره به کتاب‌های مناسب در زمینه شناخت آداب و سنن پیامبر گفت: کتاب «سنن النبی» علامه طباطبایی که وی برای عمل خود به سنن پیامبر به تألیف آن پرداخته است ازجمله کتاب‌های خواندنی است که در این زمینه توصیه می‌شود.

دایرة المعارف موضوعی در ارتباط با حضرت محمد

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه احادیث پیامبر اعظم اسلام به صورت موضوعی کتاب‌های مختلفی به رشته نگارش درآمده است که از بین آنها کتاب «موسوعه کلمات الرسول الاعظم» که در ۱۵ جلد سامان یافته از بهترین کتب در این زمینه است، این کتاب دایرة المعارف موضوعی سخنانی است که در متون شیعی از پیامبر اکرم نقل شده و حاصل تلاش ۶ ساله محققان گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین با اشاره به سیر مطالعاتی برای شناخت سیره سبط اکبر کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) گفت: کتاب «صلح امام حسن، پر شکوه‌ترین نرمش قهرمانانه» از جمله آثاری است که به صورت تفصیلی در آن به ابعاد صلح امام حسن از قبیل علل و چرایی و پیامدهای صلح ایشان با معاویه پرداخته است.

کتابی با ترجمه رهبر معظم انقلاب

وی بابیان اینکه نویسنده این کتاب مرحوم شیخ راضی آل یاسین از نویسندگان معاصر لبنانی و مترجم این کتاب رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای هستند، اضافه کرد: از دیگر آثاری که در زمینه تاریخ تحلیلی امام حسن مجتبی علیه السلام به رشته نگارش در آمده است کتاب حقایق پنهان پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع) به نویسندگی احمد زمانی است که با مقدمه آیت الله سبحانی به زیور طبع آراسته شده است.

حجت الاسلام محزونیه گفت: از دیگر آثاری که در زمینه تاریخ تحلیلی امام حسن مجتبی (ع) به رشته نگارش در آمده است کتاب تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی به قلم مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی است که اصل کتاب به زبان عربی بوده و توسط دکتر محمد سپهری به زبان فارسی ترجمه شده است.

احادیث امام حسن مجتبی در یک کتاب

وی اضافه کرد: کتاب امام حسن مجتبی جان دل پیامبر تألیف مرحوم آیت الله شیخ احمد رحمانی همدانی، «امام حسن و امام حسین در روایات اهل سنت» در ۱۰ فصل نوشته آقای مهدی اکبر نژاد و مسند الامام مجتبی با تألیف مرحوم استاد عزیزالله عطاردی از دیگر کتاب‌ها در زمینه شناخت سیره امام دوم شیعیان است که در کتاب آخر به جمع‌آوری احادیث صادره از امام حسن مجتبی پرداخته شده است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از دیگر کتاب‌هایی که در زمینه ادعیه و نیایش‌های امام حسن مجتبی علیه السلام به رشته نگارش در آمده است کتاب صحیفه امام حسن (ع) است که این کتاب توسط آقای جواد قیومی تألیف شده است و مؤلف محترم در آن به تنظیم و ترجمه ادعیه و نیایش‌های امام حسن مجتبی (ع) پرداخته است.

معرفی برخی منابع در مورد زندگی امام رضا (ع)

وی با اشاره به برخی منابع در مورد زندگی امام رضا (ع) بیان کرد: از جمله آثاری که در زمینه احادیث و تعالیم امام رضا (ع) به رشته نگارش در آمده است کتاب «عیون اخبار الرضا» تألیف بزرگ محدث شیعه شیخ صدوق است که در میان آثار کهن، قدیمی‌ترین اثر حدیثی درباره امام رضا ع (ع) محسوب می‌شود.

محزونیه ادامه داد: «امام رضا و زندگی» تألیف مهدی غلامعلی از دیگر آثاری است که درباره زندگی امام رضا علیه السلام به رشته نگارش در آمده و مؤلف در قالب گزارش‌ها و داستان‌هایی کوتاه به سبک زندگی آن امام همام پرداخته است.

امام رضا به روایت اهل سنت

وی با اشاره به اینکه «امام رضا به روایت اهل سنت» تألیف آقای محمد حسن طبسی از دیگر آثاری است که در آن مؤلف محترم کتاب با استفاده از ۲۰۰ کتاب از منابع اهل سنت به تبیین شخصیت در رخشان و علوم و معارف امام هشتم پرداخته است، اظهار داشت: کتاب «علی بن موسی امام رضا علیه السلام» نیز مجموعه کاملی از سیره و تاریخ زندگی امام رضا علیه السلام است که مؤلف آن خانم مرضیه محمد زاده با قلم شیوای خود به شرح وقایع و اتفاقات آن امام همام از ولادت تا شهادت پرداخته است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: صحیفه امام رضا (ع) تألیف آقای جواد قیومی دیگر کتابی است که مشتمل بر دعاهای وارده از امام رضا علیه السلا و مناظرات و کلمات توحیدی و همچنین گزیده‌ای از سخنان آن حضرت است و خواندن ان به مخاطبان توصیه می‌شود.

کد خبر 5321394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha