۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۹

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

احیای آیین‌های کهن مشقت‌ بار اما ماندگار است

احیای آیین‌های کهن مشقت‌ بار اما ماندگار است

رشت- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر ضرورت جذب جوانان از طریق فرهنگ به هنر و آیین های ریشه دار، گفت: احیای آیین‌های کهن مشقت‌ بار اما ماندگار است.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز فاضلی ظهر دوشنبه در آئین رونمایی از پوستر مستند «سرای کرنای» با بیان اینکه موسیقی علم حال است، اظهار کرد: حقیقت، خیر و نیکی و جمال از نعمت‌هایی است که برای خود انسان است و به دیگران و غیر ارث نمی‌رسد و به رشد و ارتقای انسان کمک می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه موسیقی نواقص جهان جبران می‌کند، بیان کرد: موسیقی خیالات را به پرواز درمی‌آورد و طبق دیدگاه‌های مختلف انسان را به آسمان می‌رساند.

وی با بیان اینکه موسیقی حقیقت یک موضوع را در خود دارد، عنوان کرد: دعای مردم در ایران باستان موسیقیایی بود لذا موسیقی از دیرباز با مفاهیم عرفانی نیز همراه بوده است.

فاضلی با بیان اینکه موسیقی آئینی ریشه در ایران باستان دارد، افزود: کرنای نوازان نقش ویژه‌ای در مراسم مذهبی و آئینی دارند و با صلابت خاصی شکوه واقعه کربلا را به مخاطب نشان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه معرفی آداب و رسوم و احیای آئینی همانند کَرنا مشقت زیادی دارد اما ماندگار است، گفت: جذب جوانان از طریق فرهنگ، هنر و آئین‌های ریشه دار ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه ورود موسیقی‌های نه چندان ریشه دار و جدید به آئین عزاداری از صلابت این مراسم می‌کاهد، تصریح کرد: باید به آئین کهن و ریشه دار خود بازگردیم.

کد خبر 5324915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha