۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳

امانی تهرانی مطرح کرد؛

تشریح جدیدترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش

تشریح جدیدترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش

مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به تشریح جدیدترین مصوبات و تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش از جمله جزئیات اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری محمود امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان علاقه مندان آموزش و پرورش برگزار شد.

امانی تهرانی گفت: امسال یکصدمین سالگرد شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان قدیمی‌ترین نهاد قانون گذاری کشور است. امسال علاوه بر این مناسبت، هزارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش را هم داریم.

وی ادامه داد: ما در شورای عالی آموزش و پرورش در قانون تشکیل شورا، می‌دانیم که شورا یک نهادی است تا به اتفاقات خوب در آموزش و پرورش کمک کند که لازمه آن آگاه سازی عمومی است.

امانی درباره اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان گفت: کار معلمی با ویژگی کیفیت همراه است. پاره‌ای از صلاحت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی برمی‌گردد مانند صلاحیت‌هایی که افراد در دانشگاه فرهنگیان کسب می‌کنند. افراد پس از اینکه وارد خدمت می‌شوند نیاز است که خود را به روز نگهدارند.

وی بیان کرد: در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت معلمی در تمام دوره‌های کاری افرادی که جذب می‌شوند مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش وارد عمل شود و این را تبدیل به یک کار عملیاتی کند. پیرو آن باید یک شیوه نامه اجرایی تهیه شود و هم اکنون معاونت برنامه ریزی آموزش و پرورش در حال تکمیل این شیوه نامه هستند که این موضوع به رتبه بندی هم مربوط می‌شود یعنی هر کسی که وارد رتبه بندی می‌شود باید صلاحیت حرفه ای داشته باشد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یک بازه‌های متغیر زمانی ۵ ساله و ۱۰ ساله برای تجدید این گواهی نامه در نظر گرفته شده است. کسانی که از دانشگاه فرهنگیان و رجایی تربیت می‌شوند از همان ابتدا در این فرآیند شرکت خواهند کرد و کسانی که توسط ماده ۲۸ جذب خواهند شد پس از پایان دوره آموزشی به معنی تعیین صلاحیت حرفه‌ای آنها تلقی می‌شود و هر چند وقت یکبار طبق بازه زمانی مذکور گواهی آنها تمدید شود.

امانی گفت: رتبه بندی استانداردها و ارزش گذاری استانداردها را بررسی می‌کند. تقلیل رتبه بندی به ارتقای معیشت کار خوبی نیست. وقتی رتبه بندی شکل بگیرد استانداردهای معلمی دیده خواهد شد.

وی درباره ماموریت زبان عربی و انگلیسی نیز گفت: ماموریت زبان عربی این است که برای عامه شهروندان زبان دین آنان است و باید درک معنایی برای متون دینی داشته باشند. در زبان انگلیسی بحث مهارتی مطرح است؛ در عرصه این زبان باید آموزش‌ها کیفیت دار باشد.

امانی تصریح کرد: زبان امری انتخابی است و باید فضایی را ایجاد کند که افراد بتوانند با توجه به شرایط دست به انتخاب بزنند. اخیراً روی مصوبه‌ای مشغول کار هستیم که امکان انتخاب را به دانش آموز می دهد و حتی دانش آموز می تواند به جای گذراندن زبان در مدرسه در آموزشگاه های مجاز دوره بگذراند و نمره اش از سوی مدرسه پذیرش و ثبت شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: طبق بررسی های واحد حقوقی شورای عالی و معاونت حقوقی وزارتخانه، تصمیم گیری در این باره برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده که یعنی وزیر آموزش و پرورش یا سازوکاری که وی تعیین می‌کند. این موضوع به مصوبه مجزایی نیاز ندارد. نتایج بررسی را به وزیر وقت منعکس کردیم و تصمیم گرفت آن را در شورای معاونین طرح کند که سال گذشته، سن ورود، ۲۴ سال تصویب شد.

وی ادامه داد: اما امسال برای مجریان معاونت برنامه ریزی سوالی پیش آمد که مصوبه مختص سال ۹۹ بوده یا سایر سال ها که اخیراً مکاتبه‌ای شده است و در حال بررسی هستند که اگر نیاز بود برای تایید مجدد ۲۴ سال به مرجع خاصی ارجاع شود. سرپرست وزارتخانه باید تصمیم بگیرد که احتمالاً طی دو سه هفته آینده تعیبن تکلیف خواهد شد.

امانی درباره مصوبه کنکوری اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: از هر زاویه‌ای که وارد شویم، اصلاح روند کنکور ضروری است. وظیفه داریم جامعه را به سمت پشتیبانی از این مصوبه پیش ببریم. استمرار این دست اقدامات، نیازمند کنشگری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای به معلمان گفت: سازوکار مربوط به احراز صلاحیت حرفه ای معلمان را به معاونت توسعه منابع سپرده‌ایم. اینکه در چه زمانی این اتفاق بیفتد به یک بازه مشخص نیاز دارد. در لایحه رتبه بندی پیش بینی شده که آیین نامه اجرایی ظرف سه ماه باید نهایی شود که در وزارتخانه در حال تهیه آیین نامه اجرایی هستند و این دو با همدیگر مرتبط اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آینده جذب و تامین نیروی معلمی عنوان کرد: جذب باید از طریق مسیرهای مجاز صورت گیرد. نظام تعلیم و تربیت نیازمند نیروهای متنوعی است، حتی برای مدارس غیردولتی نیازمند اتخاذ سازوکارهای مناسبی هستیم. رهبری تاکید کردند که نیروی انسانی برف انباری وارد نشود که جلویش گرفته شد. پیرو مصوبه جذب نیروی انسانی باید دو مصوبه دیگر تصویب می‌شد که یکی صلاحیت حرفه ای معلمان و دیگری کار روی شیوه های جذب است که هردو انجام شده؛ یکی به دولت و دیگری به شورای انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

وی ادامه داد: در شیوه های جذب، اصل را بر این گذاشتیم که نیروی دائمی استخدامی متعهد به خدمت با محوریت دانشگاه فرهنگیان باید وارد سیستم شوند و در عین حال مسیرهایی برای اینکه از ظرفیت و توان سایر دانشگاه‌ها استفاده شود در متن مصوبه پیش بینی کردیم. اگر مصوبات کنونی جدی گرفته شود به تدریج به تعادلی مابین معلم سازی و جذب معلمی می رسیم که بر اساس آن افراد به طرق تعریف شده گواهینامه دریافت و می توانند وارد عرصه معلمی شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنار اینها باید فرایند جذب بر اساس تعداد نیروی مورد نیاز که همه ساله برقرار است را هم داشته باشیم گفت: در این میان تامین معلم دوره ابتدایی راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد، زیرا بسیار پر مسئولیت است و به تخصص نیاز دارد و خود مدرسان هم باید تجربه غنی زیسته در دوره ابتدایی داشته باشند. معلمی کردن، شرط معلم ساختن در دوره ابتدایی است که دانشگاه فرهنگیان امکان فراهم کردن این شرایط را دارد. باید سازوکار ویژه برای تربیت معلمین ابتدایی دیده شود.

وی افزود: حکم واحد برای تربیت نیرو در تمام رشته ها دادن خلاف رویه های تربیتی است و باید نسخه های متفاوتی بپیچیم. امر ملی تعلیم و تربیت معلم باید با استفاده از تمام امکانات کشور شکل بگیرد و بهترین نیروهای ما با پذیرش دشواری ها وارد شده و نسخه‌ای را ارائه دهند که نفع ملی ما در آن است. متاسفانه برخی بر اساس منافع بخشی به موضوع می‌نگرند و ما تلاش می‌کنیم به این دام نیفتیم.

امانی درباره برخی اظهارات مبنی بر تلاش برخی نمایندگان برای تصویب طرح‌هایی پیرامون جذب معلمان حق التدریس سال ۹۱ به این سو گفت: اینکه افراد به صرف خدمت در یک بازه زمانی جذب شوند خلاف مقررات و مصوبات است. باید راهکارهایی را جست و جو کرد که این افراد با گذراندن آزمون ها و دوره های قانونی و مجاز جذب شوند.

کد خبر 5336161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha