۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۵

جمالی در گفتگو با مهر:

وزارت خارجه مواضع نظام را بازسازی کند/از نفوذمان استفاده کنیم

وزارت خارجه مواضع نظام را بازسازی کند/از نفوذمان استفاده کنیم

نماینده ادوار مجلس گفت: وزارت امور خارجه باید مواضع نظام و مردم را که مورد خدشه قرار گرفته است را بازسازی کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با اظهارات عده‌ای مبنی بر تاثیر برجام در اقتصاد و لزوم پذیرش شروط غربی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود را در برجام انجام داد و بر تعهدات خود باقی ماند. آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها صرفاً گفتار درمانی کردند و در عمل با برجام همراهی نکردند. پذیرفتیم که در ازای این موضوع که غنی سازی خود را به ۳/۶۷ درصد برسانیم و با پذیرش برخی از محرومیت‌ها و محدودیت‌ها به یک فضای بهتر سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم عنوان کرد: جمهوری اسلامی محرومیت‌ها را پذیرفت اما تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شد و حتی نوع تحریم‌ها در انتهای دولت ترامپ به شکلی اعمال شد که تحریم‌های هسته‌ای را در ذیل مسائل دیگر قرار دادند تا حتی برای دولت‌های بعدی شان هم از نظر قانونی پیچیدگی‌های خاصی داشته باشد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها قطعاً در اقتصاد کشور تاثیر منفی خود را گذاشته است، گفت: ما از صادرات محروم هستیم و بسیاری از محدودیت‌ها را حتی در سطح همکاری با همسایگان داریم. در زمینه صادرات فنی با عراق، در برگرداندن پول با مشکل مواجه هستیم یا اجرای خط لوله صلح پاکستان از سوی آمریکایی‌ها با مشکل روبرو شد که می‌توانست منافع زیادی برای ایران و منطقه داشته باشد.

جمالی با بیان اینکه تحریم‌ها حتی باعث شد سیاست اولویت ارتباط با همسایگان هم در حد مطلوب نباشد، افزود: اما این ادعا که چاره‌ای جز پذیرش همه شروط غربی‌ها نداریم‌، را قبول ندارم. بالاخره ایران هم از مزیت‌های نسبی در رابطه با مذاکرات برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در پیمان سعدآباد، ایران را ملزم کرد حتی یک عدد سانتریفیوژ برای کارهای تحقیقاتی به کار نگیرد اما وقتی ما به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم آنها پای مذاکره آمدند و غنی سازی ایران را پذیرفتند و ایران وارد باشگاه هسته‌ای دنیا شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر نیز به فناوری غنی سازی تا ۶۰ درصد دست یافته‌ایم، مواضع غربی‌ها خیلی نرم‌تر شده است. آمریکا و غرب اگر متوجه شوند که جمهوری اسلامی از قدرت هسته‌ای برای چانه زنی در مذاکرات برخوردار است و از اصول خاصی در مذاکرات پیروی می‌کند، می‌توانیم یک مذاکره به معنای واقعی برد- برد داشته باشیم.

جمالی بیان کرد: اعلام این نکته که خزانه خالی است به مذاکرات آسیب می‌زند حتی اگر به خاطر تنش بین دولت فعلی با دولت‌های قبل این موضوع بیان شده باشد.

وی با بیان اینکه این دور از مذاکرات پرتنش و سخت است اما قابل دستیابی به توافق ارزشمند برای دو طرف خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی باید از مزایای نفوذ در منطقه استفاده کند در این صورت منفعل نخواهد شد. باید با یک تیم قوی، پاک و فارغ از نفوذ مواضع غرب را بررسی کرده و برای توافق تصمیم گیری کنیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: وزارت امورخارجه باید مواضع نظام و مردم را که مورد خدشه قرار گرفته را بازسازی کند.

کد خبر 5340160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha