۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵

در یک کهکشان دور دست؛

نشانه های آب در فاصله ۱۲میلیارد سال نوری از زمین رصد شد

نشانه های آب در فاصله ۱۲میلیارد سال نوری از زمین رصد شد

نشانه‌هایی از آب در کهکشانی رصد شده که ۱۲.۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. محققان چند مولکول در کهکشان عظیم SPT۰۳۱۱-۵۸ رصد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یواس ای تودی، محققان شواهدی از آب در کهکشانی رصد کرده‌اند که ۱۲.۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. این یکی از دوردست‌ترین اکتشافات آب در جهان به حساب می‌آید.

محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا با استفاده از ابزارALMA در صحرای آتاکاما شیلی ویژگی‌های این کهکشان را رصد کرده‌اند که SPT0311-58 نام گرفته است. این کهکشان در سال ۲۰۱۷ میلادی کشف شد.

محققان نه تنها مولکول‌های آب را در مشاهدات خود یافتند، بلکه متوجه شدند این مولکول‌ها مربوط به بخش‌های اولیه از جهان هستند. به طور دقیق‌تر این مولکول‌ها مربوط به زمانی هستند که عمر جهان ۷۸۰ میلیون سال بود.این درحالی است که محققان در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند عمر جهان ۱۳.۸ میلیارد سال است.

نشانه های آب در فاصله ۱۲میلیارد سال نوری زمین رصد شد

به گفته‌ پژوهشگران این تحقیق، شواهد حاکی از آن است که جهان مولکولی خیلی زود آغاز به کار کرده است و از هلیوم و هیدروژن به ترکیبات پیچیده‌تری رسیده است.

زمانی که ستاره به پایان عمر خود نزدیک می‌شود، عناصر سنگین‌تر از هلیوم و هیدروژن در هسته آن دچار همجوشی می‌شوند. با توجه به تحقیق انجام شده مرگ ستاره‌های اولیه به تولید مولکول‌ها در طول ۸۰۰ میلیون سال کمک کرده است.

به گفته سریوانی جاروگولا یکی از ستاره شناسان دانشگاه ایلینوی و محقق ارشد این پژوهش، علاوه بر مولکول‌های آب، نشانه‌هایی از دی اکسید کربن نیز در این کهکشان عظیم رصد شده است. با توجه به آنکه اکسیژن و کربن عناصری حیاتی برای حیات هستند، این کهکشان نشان می‌دهد حیات مولکولی بسیار قبل از انفجار عظیم شروع شده است.

جاروگولا در بیانیه‌ای در این باره می‌نویسد :SPT0311-58 بزرگترین کهکشان شناخته شده در زمانی است که جهان بسیار جوان بوده است. این کهکشان در مقایسه با نمونه‌های دیگری که در زمان جوانی جهان به وجود آمده‌اند، گاز و غبار بیشتری دارد و در نتیجه فرصت‌های بیشتری برای رصد انبوه مولکول‌ها دارد و بهتر می‌توان تأثیر این عناصر مهم در تکامل جهان را بررسی کرد.

کشف آب نشان می‌دهد ستارگان این کهکشان زودتر به پایان عمر خود رسیده‌اند. هیدروژن زمانی ایجاد شد که انفجار بزرگ اتفاق افتاده بود اما اکسیژن در نتیجه مرگ ستارگان به. وجود می‌آید.

طبق تحقیقاتی که ناسا انجام داده بیشتر ستارگان چند میلیارد سال عمر می‌کنند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد چرخه عمر ستارگان SPT0311-58 در کمتر از یک میلیارد سال پایان یافته است.

جاروگولا معتقد است این یافته‌ها نشان می‌دهد آب در فاصله‌های بسیار دور از زمین نیز وجود دارد.

کد خبر 5343621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha