۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷

پنجره مهر؛

جلوه گری «کاکایی‌ها» در بوشهر

جلوه گری «کاکایی‌ها» در بوشهر

بوشهر- شالوها یا کاکایی‌ها از پرندگان زمستان‌گذران هستند که این روزها در ساحل بوشهر دوست داران زیادی دارند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از اوایل آبان ماه سال جاری مهاجرت گروه‌های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به طور مشخص‌تر در مناطق تالابی و ساحلی استان آغاز شده است.

خسرو درویشی افزود: استان بوشهر با توجه به دارا بودن بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

وی افزود: پرندگان مهاجر زمستان گذران مهاجرت خود از عرض‌های شمالی تر (بخصوص کشورهای شمالی ایران و منطقه سیبری) به مناطق جنوبی تر انجام می‌دهند که استان بوشهر نیز یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) می‌باشد. بیش از ۱۲۰ گونه از حدود ۲۰ خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده‌اند.

درویشی بیان کرد: انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک، حواصیل و پرستوهای دریایی جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در کنار سواحل استان که به صورت مشهودتر است، انواع گونه‌های کاکایی حضور دارند که با نام محلی شالو همواره مورد علاقه شهروندان بوده‌اند.

درویشی ادامه داد: با عنایت به آمار سرشماری سال گذشته، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به استان بوشهر در سال ۹۹ حدود ۶۸ هزار قطعه شمارش شد که نشانگر افزایش حداقل ۱۰ درصدی حضور این پرندگان نسبت به سال قبل از آن بوده است.

کد خبر 5352392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha