۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴

به‌مناسبت صدوسی‌وامین سالگرد تولد؛

نمایشگاه نسخ خطی محبوب‌ترین شاعر گرجستان افتتاح شد

نمایشگاه نسخ خطی محبوب‌ترین شاعر گرجستان افتتاح شد

به مناسبت یکصدوسی‌امین سالگرد شاعر شهیر گرجی گالاکتیون تابیدزه، نمایشگاهی از نامه‌های شخصی، اشعار منتشر نشده و پیش‌نویس‌های آثار او در مرکز ملی نسخه خطی در گرجستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق گزارش رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، به مناسبت یکصدوسی‌امین سالگرد تولد شاعر شهیر گرجی گالاکتیون تابیدزه، نمایشگاهی در مرکز ملی نسخ خطی گرجستان از دست‌نوشته‌های ناشناخته این شاعر، شامل نامه‌های شخصی، اشعار منتشر نشده، پیش‌نویس‌های آثار و… افتتاح شد.

وزیر آموزش و علم گرجستان میخاییل چخنکلی از مرکز ملی نسخ خطی بازدید کرده، نمایشگاه را افتتاح کرد و سالگرد میلاد این شاعربزرگ را به جامعه تبریک گفت. این نمایشگاه تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد.

همچنین در چارچوب پروژه Tbilis-Book Capital، یک‌هفته فرهنگی به مناسبت سالگرد تولد «گالاکتیون تابیدزه» برگزار خواهد شد. در ماه نوامبر، نمایشگاه و شب شعر شاعر بزرگ گرجی در موزه دولتی ادبیات گرجی بنام گیورگی لِونیدزه برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه عکس‌های شاعر، اشعار، یادداشت‌های زندگینامه، گزیده‌ای از دفتر خاطرات و نامه‌های شخصی، طراحی‌ها، پرتره‌های شاعر نقاشی شده توسط هنرمندان مشهور، تصویرگری از کتاب‌های اشعار و… به نمایش گذاشته می شود.

گالاکتیون تابیدزه، محبوبتریت شاعر گرجی در تاریخ ۱۷ نوامبر ۱۸۹۱ در دهکده چقویشی، گرجستان به دنیا آمد. او از سال ۱۹۴۴ آکادمیسین فرهنگستان علوم گرجستان بود و مشهورترین و اثرگذارترین نماینده شعر گرجی قرن بیستم به شمار می‌آید. در سال ۱۹۱۴ اولین مجموعه اشعار وی منتشر شد که برای وی محبوبیت به ارمغان آورد. با انتشار مجموعه اشعار به عنوان «گل‌های ارتیستی» به سال ۱۹۱۹ لقب «پادشاه شاعران» به او تعلق گرفت. تابیدزه در کنگره ضد فاشیستی در پاریس در سال ۱۹۳۵ شرکت کرده بود.

با وجود محبوبیت و عبادت، شاعر زندگی خود را در تنهایی معنوی گذارند. ۱۷ مارس ۱۹۵۹ «پادشاه شاعران» بر اثر خودکشی، درگذشت. گالاکتیون تابیدزه در مقبره الشعرا «متاتسمیندا» در تفلیس مدفون شده است.

کد خبر 5362509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha