۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵

مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد؛

عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان همدان مانعی برای صادرات

عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان همدان مانعی برای صادرات

همدان- مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان همدان مانعی برای صادرات شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فضلی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سطح زیر کشت سیر در استان برابر ۳ هزار و ۶۲۶ هکتار و مقدار تولید آن ۴۸ هزار و ۹۸۴ تن است، مطرح کرد: موانع و مشکلاتی برای صادرات این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه مقدار صادرات سیر از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ هزار و ۵۲۱ تن به ارزش صادراتی ۶.۹ میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: عمده کشورهای هدف صادرات عمدتاً کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان است اما باید بتوان موانع صادراتی را از سر راه این محصول برداشت.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح این عوامل مطرح کرد: از جمله این موارد می‌توان به عدم وجود کارخانه سورت و بسته بندی در استان همدان اشاره کرد؛ آنچه تاکنون اتفاق افتاده سورت و بسته بندی به صورت سنتی در واحدهای کوچک و بیشتر توسط زنان روستایی انجام می‌شود.

فضلی ادامه داد: از مشکلات دیگر عدم وجود سردخانه مناسب جهت نگهداری سیر و همچنین آگاهی نداشتن سردخانه داران استان در خصوص چگونگی نگهداری سیر است؛ هم چنین از سویی دیگر، عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه جهت صادرات محصولات فرآوری شده با ارزش بسیار بالاتر است، خاطرنشان کرد: نبود انجمن سیر در اتاق بازرگانی جهت پیگیری مسائل و مشکلات تولید و صادرات محصول و عدم وجود شرکت‌های صادراتی در استان جهت بازاریابی در کشورهای هدف برای محصولات کشاورزی از جمله سیر است.

فضلی گفت: سیر همدان در دنیا شناخته شده، ثبت ملی انجام شده و ثبت جهانی آن نیز به زودی انجام می‌شود.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از اقدامات دیگر در خصوص سیر بحث ایجاد شهرک صنعتی و اختصاصی سیر است، خاطرنشان کرد: زمین، استعلامات و اقدامات اولیه انجام شده است و به زودی شهرک سیر راه اندازی می‌شود و مشکلات ذکر شده مرتفع می‌شود.

فضلی با بیان اینکه درحال حاضر تعاونی سیر سولان و تعاونی سیر و صیفی کاران استان همدان در خصوص جذب سرمایه گذار فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از ۵ سال گذشته در مزارع محدود کشت موسیر هم در استان انجام می‌شود، کشاورزان بذر موسیر را از اداره منابع طبیعی تهیه و شروع به کشت کردند که بیشتر هم در همان منطقه سولان و مریانج کشت می‌شود و به راستی که، نوع آب و و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

کد خبر 5370653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha