۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۸:۳۲

سرپرست تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اردبیل:

کارگران به قرارداد سفید امضا تمکین نکنند

کارگران به قرارداد سفید امضا تمکین نکنند

اردبیل- سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: کارگران نباید در بخش‌های مختلف به قرارداد سفید امضا تمکین کنند و یا در این زمینه زیر بار خواسته‌های نابجا بروند.

بهروز رحیم‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: قانون کار که از سال ۶۹ و بر اساس مصوبه تشخیص مصلحت نظام در ۲۰۳ ماده در حال اجراست، تمامی وظایف و تکالیف کارگران و کارفرمایان را مشخص کرده تا بر اساس قانون کار هر ۲ طرف مکلف و موظف به انجام وظایف و اختیارات خود باشند.

وی تصریح کرد: در قانون کار به صورت جامع و کامل تمامی خواسته‌ها و مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی در نظر گرفته شده و در فصول مختلف آن سعی شده تا بر امضای قرارداد بین کارگر و کارفرما به صورت کتبی یا شفاهی تأکید شود که ما انتظار داریم کارگران در هنگام عقد قرارداد موارد قانونی آن را مطالعه کرده و به صورت کتبی یک نسخه از قرارداد را دریافت کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: کارفرمایان موظفند یک نسخه از قرارداد تنظیم شده را به کارگران ارائه کنند تا مفاد آن مورد توجه جامعه کارگری باشد و فرآیند کار نیز بر اساس عقد قرارداد رسمی و کتبی امکان‌پذیر باشد.

رحیم‌زاده افزود: قرارداد به عنوان سند کتبی در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود جامعه کارگری با آشنایی به حق و حقوق خود تلاش کنند تا در هنگام عقد قرارداد به درستی مفاد آن را مطالعه و امضای عملی و واقعی را انجام دهند.

وی به غیرقانونی بودن قراردادهای سفید امضا اشاره کرد و ادامه داد: هر چند تعداد قراردادهای سفید امضا در این استان به ویژه در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ بی‌معناست اما در برخی از کارگاه‌های کوچک و کمتر از ۲۰ کارگر چنین مواردی مشاهده می‌شود که عین تخلف است.

رحیم‌زاده با اشاره به گرفتن برخی از ضمانت‌نامه‌ها نظیر چک، سفته از کارگران در هنگام عقد قرارداد خاطر نشان کرد: این کار نیز قانونی محسوب نمی‌شود اما برخی از کارفرمایان معتقدند به دلیل واگذاری برخی از امکانات و تجهیزات ضرورت دارد این ضمانت‌نامه‌ها را دریافت کنند تا امکان سوءاستفاده فراهم نیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: شورای عالی کار که ترکیبی از نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت است در اسفندماه حقوق و مزایای کارگران را برای سال آینده تعیین می‌کنند که امیدواریم با توجه به شرایط معیشتی در سال آینده افزایش مناسب حقوق و مزایای را شاهد باشیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به کاهش ۲۰ درصدی پرونده‌های ورودی شکایت کارگران از کارفرمایان و واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: ما در استان اردبیل با کمترین تنش کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی روبه‌رو هستیم و عمده مشکلات ایجاد شده نیز با سعه‌صدر طرفین برطرف می‌شود.

رحیم‌زاده آمادگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان‌ها را در برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران و کارفرمایان با هدف آشنایی با قوانین کار یادآور شد و افزود: هر چقدر این آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر باشد به همان میزان خطا و اشتباه در این عرصه به حداقل می‌رسد.

کد خبر 5374048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha