۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۸

رقابت تسلیحاتی پاریس-واشنگتن؛

یونان: قرارداد خرید ناوچه‌های فرانسوی ظرف چند هفته نهایی می شود

یونان: قرارداد خرید ناوچه‌های فرانسوی ظرف چند هفته نهایی می شود

نخست وزیر یونان، در میانه رقابت پاریس-واشنگتن برای فروش تسلیحات به این کشور، از تحویل نخستین دسته از جنگنده های رافائل و همچنین نهایی شدن قرارداد خرید سه تا چهار فروند ناوچه فرانسوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان می گوید ظرف چند هفته آتی قرارداد نهایی خرید سه ناوچه «بلهارا» از فرانسه، امضا خواهد شد.

به گفته وی، نخستین دسته شش تایی از جنگنده‌های «رافال» ساخت فرانسه نیز در ماه ژانویه در پایگاه هوایی «تاناگرا» به نیروی هوایی یونان تحویل داده می‌شود.

در ۲۸ سپتامبر، یونان و فرانسه توافق همکاری های راهبردی امضا کردند که ذیل آن، آتن سه فروند ناوچه بلهارا خریداری کرد و مقرر شد که در آینده نیز یک فروند دیگر از آنها را خریداری کند. علاوه بر آن، قرار شد یونان ۲۴ فروند جنگنده رافائل هم از فرانسه خریداری کند.

انتظار می رود ناوچه های بلهارا نهایتاً در بازه زمانی ۲۰۲۵-۲۰۲۶ به یونان تحویل داده شود.

یونان ۱۱.۵ میلیارد یورو (۱۴ میلیارد دلار) برای نوسازی نیروهای مسلح خود در پنج سال آینده اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود خرید جنگنده و موشک‌های هوا به هوا، برای این کشور ۲.۳ میلیارد یورو (۳.۴ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.

خبر نهایی شدن توافق خرید ناوچه های فرانسوی در حالی است که ۱۰ هفته پس از امضای پیمان همکاری های راهبردی آتن-پاریس، آژانس همکاری امنیت نظامی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، فروش چهار فروند کشتی جنگی ساخت کمپانی لاکهید مارتین آمریکا به یونان به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار را تایید کرده است- اقدامی که به نوعی تلاش برای دور زدن فرانسه تلقی شد.

در همان زمان، وزارت دفاع فرانسه گفته بود از آنجا که ما با یونان در حال مذاکره بوده ایم، پیشنهاد آمریکایی ها دیگر روی میز نیست.

با این حال، ظاهراً برنامه ۲.۵ میلیارد دلاری لاکهید برای بهینه کردن ناوچه کلاس MEKO یونان که شامل افزودن و به روز کردن سیستم های تسلیحاتی و الکترونیکی آن می شود؛ همچنان روی میز است.

رقابت پاریس-واشنگتن در حوزه تجارت تسلیحاتی، بعد از رونمایی از پیمان «آکوس» در ۲۵ شهریور امسال، رنگ خصومت به خود گرفت. به موجب این پیمان، استرالیا قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی های متعارف از فرانسه را به نفع تحویل گرفتن زیردریایی های هسته ای از انگلیس و آمریکا، فسخ کرد.

کد خبر 5378864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      فرانسه یونان را به سمت ایجاد تشنج و مزاحمت در منطقه وا میدارد.