۷ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

خسارت‌زاترین نوع مگس میوه مدیترانه‌ای در سیاهو مشاهده شد

خسارت‌زاترین نوع مگس میوه مدیترانه‌ای در سیاهو مشاهده شد

بندرعباس - کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: خسارت‌زاترین نوع مگس میوه مدیترانه‌ای (Ceratitis capitata) در منطقه سیاهو هرمزگان شناسایی و تایید شد.

عبدالنبی باقری در گفتگو با خبرنگار مهر در طی بررسی نمونه‌های مگس میوه شکار شده توسط تله‌های نصب شده علاوه بر وجود مگس میوه جنس باکتروسرا، نمونه‌هایی از مگس میوه مدیترانه‌ای نیز در تله‌ها شناسایی و تأیید شد.

به گفته باقری، مگس مدیترانه‌ای یکی از مخرب‌ترین گونه‌ی حشرات آفت در جهان است. این گونه به دلیل پراکندگی وسیع در سطح جهان، تکثیر بسیار سریع، تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه و طیف گسترده‌تر میزبان‌های گیاهی، در بین گونه‌های مهم اقتصادی مگس میوه دارای رتبه نخست خسارتزایی است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات افزود: مگس میوه مدیترانه؛ آفتی چند میزبانه (پلیفاژ) است که می‌تواند از میوه بیش از یک هزار گونه گیاهی تغذیه کند. لاروهای این آفت، قادرند از میوه بسیاری از درختان سردسیری، نیمه گرمسیری، گرمسیری و برخی سبزیجات تغذیه کنند، امّا از آفات اصلی و مهم مرکبات محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: لاروها از گوشت میوه میزبان تغذیه کرده و در نهایت کل میوه به یک توده آبدار و غیرقابل استفاده تبدیل می‌شودو در صورت عدم مبارزه به موقع و صحیح با این آفت، بیش از ۸۶ درصد (گاهی تا ۱۰۰ درصد) محصول گیاه میزبان از بین خواهد رفت.

کد خبر 5386178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha