۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زنجان:

۱۶۰ روستا در زنجان از تنش آبی خارج شده است

۱۶۰ روستا در زنجان از تنش آبی خارج شده است

زنجان-مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب زنجان گفت: ۱۰۰ روستا در استان زنجان در تنش آبی به سر می‌برند و در نیمه نخست سال جاری هم بیش از ۱۶۰ روستا از تنش آبی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جزقاسمی ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل شرکت آب و فاضلاب زنجان، با بیان اینکه از ابتدای امسال سال سختی در رابطه با آب سپری کردیم، گفت: متاسفانه بارش‌ها در استان بسیار ضعیف است.

وی به وضعیت نامناسب بارندگی طی سال گذشته و امسال اشاره کرد و ابراز داشت: بارش‌ها در استان تاکنون نسبت به بلند مدت ۳۶ درصد کاهش دارد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم ۴۵ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان گفت: ۷۵ درصد آب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و تغییرات اقلیمی این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است.

جزءقاسمی با بیان اینکه این شرکت به ۲۱ شهر و ۶۱۵ روستا خدمات ارائه می‌دهد، ابراز داشت: آب بهای روستایی ۵۰ درصد آب بهای شهری است و ۳۰ درصد حجم آبی که در روستاها استفاده می‌شود در لیست پر مصرفین آب هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حتی برف زمستان امسال هم ماندگار نخواهد بود، افزود: ذخیره برفی نخواهیم داشت و این خود یک تهدید است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با بیان اینکه هدررفت آب با عنوان آب بدون درآمد به دو بخش واقعی و ظاهری تقسیم‌بندی می‌شود که هدررفت واقعی از محل فرسودگی تاسیسات و هدررفت ظاهری از محل ایرادات اندازه‌گیری اتفاق می‌افتد، گفت: میانگین آب بدون درآمد استان ۳۹ درصد است که ۲۳.۵ درصد آن شهری و ۴۵ درصد آن روستایی است و این در حالی است که ۴۰ درصد تاسیسات شهری استان فرسوده بوده و روند اصلاح شبکه به کندی انجام می‌شود.

جزء قاسمی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌کند، افزود: سال قبل در روستاها برای تامین آب شرب مشکل داشتیم و علاوه‌ بر این مصارف روستایی، تامین آب سبک و سنگین روستایی و تامین آب باغ و باغچه فشار مضاعفی بر شرکت در تامین آب وارد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان گفت:۳۰ درصد حجم آب روستاها متعلق به افراد پرمصرف است و مشترکان پرمصرف در روستاها در حدود چند برابر میزان مصرف، آب مصرف می‌کنند.

جزء قاسمی افزود: وجود انشعابات غیرمجاز آب در روستاهای استان و استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان، باغچه‌ها و احشام نیز جزو چالش‌های جدی بر سر راه تامین آب شرب پایدار در استان زنجان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ روستا در تنش آبی به سر می‌برند و در نیمه نخست سال جاری هم بیش از ۱۶۰ روستا از تنش آبی خارج شده و طی سال گذشته در روستاها برای تامین آب مشکل داشتیم.

کد خبر 5390153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha