در گفتگو با مهر اعلام شد؛

۸ ماده از طرح «جهش تولید دانش بنیان» امروز بررسی می شود

۸ ماده از طرح «جهش تولید دانش بنیان» امروز بررسی می شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ طرح جهش تولید به تصویب رسیده گفت: 8 ماده این طرح امروز بررسی می شود و امیدواریم که امروز جلسه آخر برای طرح جهش تولید دانش بنیان باشد.

اسفندیار اختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت «طرح جهش تولید دانش بنیان» گفت: این طرح اصلاح قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که در سال ۸۹ به تصویب رسیده بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع مواردی که در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده در طرح «جهش تولید» اصلاح شده است، عنوان کرد: مواردی در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که کارایی لازم را نداشته تغییر کرده و موادی به آن قانون اضافه شده است.

اختیاری با بیان اینکه طرح جهش تولید دانش بنیان ۲۰ ماده دارد، گفت: تاکنون ۱۲ماده این طرح بررسی و تصویب شده و دو بند از این ۱۲ ماده به کمیسیون ارجاع داده شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این ۱۲ بند موارد مختلفی دیده شده است، عنوان کرد: ساختار شرکتهای دانش بنیان در این طرح کمی تغییر کرده است.

امیدواریم تصویب طرح جهش امروز نهایی شود

وی با بیان اینکه هشت ماده باقی مانده از طرح جهش تولید پیشنهاد آنچنانی ندارد و امروز در مجلس مطرح می شود، گفت: امیدواریم‌ که امروز جلسه آخر برای طرح جهش تولید دانش بنیان باشد.

برخی مواد طرح جهش نیاز به آیین نامه دارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از تصویب کل طرح «جهش تولید دانش بنیان» از چه زمانی اجرایی می شود گفت: بعد از تایید و تصویب باید آیین نامه های مختلفی برای اجرای این طرح نوشته شود؛ حداکثر زمان برای تدوین آیین‌نامه ها ۳ ماه است.

وی اضافه کرد: هر کدام از مواد، آیین‌نامه خاص خود را دارد که باید به تایید هیئت وزیران برسد؛ آیین نامه های هر کدام از مواد طرح جهش تولید دانش بنیان، توسط وزارت اقتصاد، معاونت علمی و ... نوشته می شود.

وی افزود: البته بعضی از مواد طرح جهش تولید که نیازمند آیین نامه نیستند باید بعد از تصویب و ابلاغ اجرایی شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از نوشتن آیین نامه باید به تایید شورای نگهبان برسد و پس از آن قابلیت اجرایی شدن دارد.

برخی بندهای تایید شده طرح جهش تولید دانش بنیان

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش هایی از طرح جهش تولید که به تصویب رسیده اضافه کرد: یک شورای راهبری با حضور وزرای مرتبط با رئیس ستاد کل مشترک، معاونت علمی و رئیس جمهور ذیل این طرح، تشکیل می شود که راهبری شرکتهای دانش بنیان را بر عهده می گیرد و نیاز شرکتها را رفع می‌کند.

به گفته وی، در این طرح، سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی را تا ۳ هزار میلیارد تومان اضافه کردیم تا بتواند به خوبی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند.

به گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس، در مواد دیگر طرح جهش تولید که به تصویب رسیده آمده است که اگر دستگاه ها پول شرکتهای دانش بنیان را پرداخت نکنند پرداخت آن مبلغ بر عهده سازمان برنامه است.

اختیاری با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکتها این است که جنس مشابه تولید شده از خارج کشور وارد می شود، گفت: واردات با امضاهای طلایی امکان پذیر بود که در این قانون امضاهای طلایی برداشته شده است و اگر محصولی در یک شرکت دانش بنیان به تولید می‌رسد اجازه ورود از کشور خارجی را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: در صورت صلاحدید هیئت وزیران محصولی به کشور وارد خواهد شد که بعد از آن هزینه و سود گمرکی در راستای تقویت تولید داخل به کار رود.

کد خبر 5392490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha