به دلیل تاخیر در برگزاری انتخابات؛

کشورهای غرب آفریقا با مالی قطع رابطه کردند

کشورهای غرب آفریقا با مالی قطع رابطه کردند

تصمیم دولت موقت باماکو مبنی بر موکول کردن انتخابات به دسامبر ۲۰۲۵، با اعتراض شدید ۱۵ کشور غرب آفریقا، قطع رابطه دیپلماتیک و بستن مرزهای شان به روی کشور مالی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) شامل ۱۵ کشور، از تصمیم برای بستن مرزهای خود به روی مالی و قطع رابطه دیپلماتیک با دولت «باماکو» در واکنش به آنچه تأخیر غیرقابل پذیرش در برگزاری انتخابات این کشور می‌نامند، خبر داد.

این موضع سرسختانه که با تهدید به اعمال تحریم‌های اقتصادی همراه است بعد از آن اتخاذ شد که دولت موقت مالی که بعد از کودتای ۲۰۲۰ روی کار آمد، توافق انجام شده با ECOWAS را مبنی بر برگزاری انتخابات سراسری در فوریه ۲۰۲۲، زیر پا گذاشت و این رویداد مهم را به دسامبر ۲۰۲۵ موکول کرد.

در بیانیه‌ای که بعد از نشست اضطراری ECOWAS در کشور غنا صادر شد، کشورهای غرب آفریقا اعلام کردند که جدول زمانی پیشنهادی از سوی دولت موقت مالی کاملاً غیرقابل پذیرش است.

این بیانیه می‌افزاید که چنین زمان بندی عملاً به معنای آن خواهد بود که یک دولت نظامی نامشروع، مردم مالی را به گروگان گرفته است.

کودتای نظامی مالی صبح سه شنبه ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ از پادگان «سونجاتا» واقع در ۱۵ کیلومتری باماکو، پایتخت مالی آغاز شد.

کودتاچیان «ابوبکر ابراهیم کیتا» رئیس‌جمهور این کشور را حدود ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی از منزلش در باماکو خارج و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، کیتا اعلام کرد که از مقام خود کناره گیری، پارلمان را منحل و دولت را برکنار می‌کند.

کد خبر 5396093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha