۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

مهر گزارش می دهد؛

زیان بانک آینده از مرز بحران گذشت

زیان بانک آینده از مرز بحران گذشت

مطابق با مستندات منتشر شده از سوی سازمان بورس، زیان انباشته بانک آینده برای عملکرد منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ به ۸۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیدهاست.

به گزارش خبرنگار مهر مطابق با مستندات منتشر شده از سوی سازمان بورس، زیان انباشته بانک آینده برای عملکرد منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ به ۸۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور باید گفت تقریباً معادل یک میلیون تومان به ازای هر ایرانی زیان تراشیده است.

ریشه این زیان بزرگ از زمانی آغاز می‌شود که سه مجموعه بانک تات، تعاونی اعتباری صالحین خراسان و توسعه اعتباری آتی با تکلیف بانک مرکزی در ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۲ در یکدیگر ادغام و شرکت جدیدی به نام بانک آینده تأسیس می‌شود.

اقدامی که با تنظیم قراردادهای عجیب و فاقد وجاهت قانونی؛ به بهانه انتقال دارایی‌ها، بدهی و تعهدات این سه نهاد به بانک آینده منجر به جابجایی تعهدات بدهکار در سرفصل‌های ترازنامه شده است.

این قرارداد که به لحاظ مصداق اخلال در نظام اقتصادی کشور است می‌بایست از سوی بانک مرکزی و نهادهای نظارتی مورد بررسی موشکافانه قرار بگیرد در حالی است که در سال مالی ۹۴ نیز هیأت مدیره اسبق بانک آینده که منتخب مالک واحد این مجموعه بوده اند، با فروش صوری ایرانمال و یک شرکت دیگر از همین مجموعه به شرکت‌های تابعه این بانک و اخذ پیش پرداخت به عنوان درآمد در صورت‌های مالی اقدام به شناسایی سود موهوم می‌کنند.

زیان بانک آینده از مرز بحران گذشت

اما در سال مالی بعد به بهانه عدم پرداخت اقساط شرکت تابعه بانک، این قرارداد را فسخ و دوباره این دارایی را با سود موهوم شناسایی شده به جای اول خود بر می‌گردانند و با قدرت بیشتری همچنان اضافه برداشت از بانک مرکزی که نتیجه اش همان چاپ پول است را ادامه می‌دهند در حالی که اساساً بانک آینده از سال مالی ۹۴ به بعد زیانده بوده و بر زیان آن همچنان افزوده شده است.

سازمان بورس در اقدامی شجاعانه و شفاف در حالی مجوز انتشار آخرین مستندات و اطلاعات مالی بانک آینده بر روی کدال را صادر کرده که بررسی این گزارش‌ها بسیاری از کارشناسان و حتی حسابرسان معتمد این نهاد را شگفت زده کرده است.

براساس صورت‌های مالی بانک آینده در گزارش عملکرد ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، زیان انباشته این بانک به حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

https://masireqtesad.ir/wp-content/uploads/2022/01/Untitled.png

بررسی‌ها نشان می‌دهد زیان سوپر نجومی بانک آینده، ناشی از عدم بازپرداخت تسهیلاتی است که بر خلاف قوانین و قواعد بانک مرکزی و با اضافه برداشت‌های متعدد از منابع بانک مرکزی، در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۷ به شرکت‌های خاص مالک واحد سهام بانک آینده تخصیص داده شده است.

به عنوان نمونه، یکی از این تسهیلات خلاف قانون، مربوط به شرکت مرتبط با ایرانمال بوده است که ۴۰ برابر بیشتر از سقف تعیین شده بانک مرکزی پرداخت شده و از این محل، بانک آینده هم اکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان از شرکت مذکور طلبکار است. البته رقم ابتدایی تسهیلات حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده اما عدم بازپرداخت، باعث افزایش آن شده است.

ریشه این وضعیت بانک آینده و زیان ۸۱.۹ هزار میلیارد تومانی آن، به مدیریت ناکارآمد و پر از تخلف این بانک در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و ترکیب سهامداران آن بر می‌گردد که به یک شخص خاص و ذینفوذ که مالک واحد بیش از ۶۰ درصد سهام بانک به شمار می‌رود وابسته است.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه گزارش‌های ایران مال از طرف حسابرس معتمد بانک مرکزی مردود اعلام شده و عملاً افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی به بن بست رسیده از بانک مرکزی انتظار می‌رود با انجام حسابرسی موشکافانه از نهادهای ادغام شده در زمان تأسیس بانک آینده بویژه بانک تات در موعد تصفیه و بطور خاص شرکت توسعه ساختمانی البرز تات که در آن دوره مالک مجموعه ایران مال به شمار می رفته، گزارشی جامع از ترکیب سهامداران و وضعیت دارایی‌های این بانک و شرکت‌های تابعه آن ارائه دهد تا مشخص شود، در سمت راست ترازنامه بانک آینده و ارزش جاری سرفصل دارایی‌های ثابت و سایر دارایی‌ها در مقابل بدهی‌های مالک واحد سهام این بانک چه اتفاقات شگفت آور و نامساعدی رخ داده است.

قدر مسلم وزارت اقتصاد که هم اکنون اختیار سهام غیر قانونی این شخص را بر عهده دارد، باید بتواند هر چه سریع‌تر وضعیت بانک را تعیین تکلیف نموده و با قطع دسترسی اشخاص باقیمانده از مدیریت اسبق از این بانک و شرکت‌های زیرمجموعه از جمله ایرانمال، اقدامات فوری در جهت کشف و تملک دارایی‌های ثابت و جابجا شده در سرفصل‌های حسابداری شرکت‌های متعلق به مالک بانک آینده را به نفع سپرده گذاران بانک به انجام برسانند والا بحران ترکیدن زیان متورم بانک آینده دامن گیر سیستم بانکی کشور خواهد شد.

کد خبر 5409390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      32 1
      چیزی که مشخصه اینه که فردی که ذینفعه انقدر قدرت داره که توی این چند ساله هیچکس من جمله شما و هیچ نهادی جرأت بردن حتی اسمش رو هم نداره.
      • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        7 1
        زدی تو خال صاحبش گردن کلفته و کسی جرات ندارم اسمش و بیاره
      • علی IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        3 0
        علی انصاری این دیکه ترسیدن داره
    • اینده باز IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      12 5
      ما که توضیحاتشو نفهمیدیم فقط میدونیم املاک بانک آینده از مجموع دارایی های کل بانکها بیشتر🤣🤑🤑🤣
    • ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      13 0
      اگر از اول روی این بانک‌ها نظارت بود اینطور نمیشد،
    • US ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      21 6
      همیشه پای یک سپاهی درمیان است.
    • ,ناشناس IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 2
      سلام .اگه واقعیت داره که بانک اینده ورشکسته شده خب چرا فکری بحالش نمیکنند .چرا تغییر کاربری نمیده وجایگاهش را به بانک های دیگر دهد ...
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 6
      با این همه حرفها همه دارن از بانکها پولهاشونو بیرون میکشند ودیگر کسی در بانک پولی نگه نمیدارد
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 2
      اینم حساب کن املاک و مستغلاتش از پانصد هزار میلیارد تجاوز میکند که در دارایی‌های نشود ثبت نشده
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      8 4
      سپرده در بانک آینده دارم چه اتفاقی می‌افتد
      • عدالت IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        5 4
        بنده خدا وقتی احتمال میدی حتی یک درصد خطر مالت رو تهدید میکنه ریسک نکن پولت رو بردا ر برو بانکی دیده شکر خدا بانک هم که زیاده
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      6 3
      خدا بخیر بگذرونه.. من تمام نقدینگیم اونجاست و اسفند و خرداد سال دیگه چک کشیدم روحساب این پولا😐😐😤😤😳😳🤕🤕🤕
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      9 0
      همانطور که دین و ایمان مردم را از بین بردید معنی بانک را هم که برای مردم یعنی مجوز مالی شفاف تحت نظارت بانک مرکزی اونهم از بین بردید ، واقعا نمی‌دونم به کجا چنین شتابان میروید ، لطفاً امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی را که قدرت حفاظت از ارزش پول ملی را ندارند از چاپ پولها حذف کنید
    • محسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      13 2
      اره راست میگی دست بردارین از این همه هجمه اره بانک ملی خوبه که دو زار نمی ارزه بانک سهم خوبه که اصلا برای مشتری ارزش قائل نیست و .... بانکهای دولتی عزیز برو این دام بر بام دگر ده بانک آینده به شدت قوی با این تیپ کارها خراب نمیشه برو به فکر بانک تجارت و صادرات باش که داره از گشنگی میگیره
    • مجتبی فرح وشی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      3 0
      پس چرا هیشکی هیچکاری نکرده تا الان...
    • مالباخته IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      هر برگه سهم وآیند چنده حالا
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      13 7
      مردم شریف من دو ساله این اخبار علیه بانک آینده را می‌خوانم چون خودم سپرده گذارم آینده هستم به شعبه آینده که میروم شلوغ است و مثل همیشه مردم کارهایشان را انجام میدهند ولی بانکهای دولتی خلوت است همه این گزارشات برای نابود کردن این بانک است همه اش دروغ محض است چون قویترین بانک ایران است فریب نخورید
      • توحید GB ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
        2 0
        با اینکه کل دار و ندارم الان تو این بانک هست و خدایی نکرده اتفاقی بیفته بدبخت میشم . اره منم چند سال پیش یه چنین اتفاقاتی افتاد که گفتن داره بانک آینده ورشکست میشه و ... که من از متصدی بانک که آشنا بود پرسیدم و با خنده گفت همش برای خراب کردن بانکه . من طرفدار بانک نیستم بانک هم مال بابام نیس
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      6 3
      مردم شریف من دو ساله این اخبار علیه بانک آینده را می‌خوانم چون خودم سپرده گذارم آینده هستم به شعبه آینده که میروم شلوغ است و مثل همیشه مردم کارهایشان را انجام میدهند ولی بانکهای دولتی خلوت است همه این گزارشات برای نابود کردن این بانک است همه اش دروغ محض است چون قویترین بانک ایران است فریب نخورید
      • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
        0 0
        بانک آینده ، بانک خوبیه . هر چی هم پول خرج کرده تو ایران بوده ، خیلیا صد برابر این پولا از ایران بردن ، صدا شونم در نیامده. تو ایران مال هزاران نفر کار می کردن ....
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      چشم مدیران بانک آینده کور ... مجبور بودن فکر ابلهانه کنند ایران مال بسازند با اون هزینه هنگفت ؟ هم تورم در املاک ایجاد کنند هم پول را نابود کنند ؟
    • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 0
      تا ربا در این مملکت است همین آش همین کاسه است
    • ح ر IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      1 0
      تمامی این خسارات ناشی از عدم رعایت و احترام به قوانین و مقررات و از همه مهمتر عدم نظارت بانک مرکزی و نهادهای نظارتی بر اولا رشد قارچ گونه بانک های خصوصی و ثانیا نظارت دقیق بر عملکرد آنها بوده است
    • امید IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      4 1
      اینا همه بازی بانکهای دیگر چون بالاتر از خودشونو نمیتونن ببینن همه دارن توی بانک اینده سرمایه گذاری میکنن
      • امیر IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
        0 1
        دقیقا همینه بانک های دیگه دارن بهش حسادت میکنند