۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۲۴

یادداشت؛

شهر تالابی ورزنه در غبار خشکی گاوخونی

شهر تالابی ورزنه در غبار خشکی گاوخونی

اصفهان- شهر ورزنه با قدمت چندهزارساله، در غبار خشکسالی‌های اخیر تالاب گاوخونی متحمل ضرر و زیان زیستی و بهداشتی شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- حامد اخگر*: امسال هم مانند سالیان گذشته در روز دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب در شهر و شهرستان ورزنه در مجاورت تالاب بین‌المللی گاوخونی برگزار می‌شود این در حالیست که در دو دهه اخیر خشکسالی به عنوان یک تهدید اساسی این تالاب در انتهای رودخانه زاینده رود مورد توجه اساسی بوده و اکنون حتی تهدید بین المللی خروج این تالاب از کنوانسیون رامسر در برخی از محافل مطرح شده است.

فارق از بُعد بین المللی و اهمیت و لزوم احیای این تالاب، تبعات زیست محیطی و زیست فعالیتی ناشی از این تهدید برای منطقه و فراتر از آن بیشتر از همه چیز مورد توجه است.

شهر ورزنه با قدمت چند هزار ساله ایستاده در غبار خشکسالی‌های اخیر تالاب گاوخونی، بسیار متحمل ضرر و زیان زیستی و بهداشتی شده است و لزوم تدوین و ارائه راهبردهایی اجرایی جهت زنده سازی آن امری حیاتی است که از مقیاس استان خارج است و در قالب طرح‌های ملی باید مورد توجه باشد. در عین حال لزوم بازنگری به طرح‌های آبی در مقیاس آمایش سرزمین جهت حیات دائمی به رودخانه و تالاب ضروری است.

اینکه چرا اصفهان در حال فراموشی است و یا فراموش شده است فارغ از همه تئوری‌های متصور در خصوص این موضوع، به اهمیت زیستگاه منطقه آبخوان زاینده رود از زایش تا تالاب باید توجه کرد امری که ذیل توسعه پایدار شهری اهمیت دارد و نباید آیندگان را از نگاه عینی زیستگاه تالاب گاوخونی به طرح خیال از آن هدایت کرد.

شهرداری ورزنه در راستای بزرگداشت این روز امسال به طور ویژه با همکاری گروه‌های دوستدار محیط زیست شهر و شهرستان اقدام به برگزاری سمپوزیوم‌های زیست محیطی حیات تالاب گاوخونی، برگزاری مسابقات نقاشی و طرح موضوع و مقاله برای گروه‌های مختلف سنی و استفاده از ظرفیت افراد کارشناس و مطلع در امر تالاب گاوخونی برای برگزاری سخنرانی‌ها با موضوع مدیریت و احیای تالاب گاوخونی کرده است که سعی بر تاکید بر اهمیت موضوع و حفظ و حیات دائمی آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌هایی جانوری و محیط زیستی در فلات مرکزی ایران را دارد.

** دکترای شهرسازی و شهردار ورزنه

کد خبر 5413103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha