۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

تعمیم شبکه‌سازی دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها در حوزه محیط زیست

تعمیم شبکه‌سازی دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها در حوزه محیط زیست

اصفهان- معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: نهادسازی و شبکه‌سازی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات محیط زیستی مانند کنسرسیوم اصفهان باید شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود تجریشی پیش از ظهر سه شنبه در کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست اظهار داشت: این فعالیت‌ها می‌تواند سرآغاز الگویی در کشور باشد و تجربه این چهل ساله نشان می‌دهد هر جا مردم در صحنه بودند و اسلام را معیار خود قرار دادیم، در کارها موفق شدیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ کمیسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی دستورالعملی صادر کرد که فراکسیون محیط زیست ایجاد شود و در قالب آن جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف برگزار شد که البته نتیجه گزارش‌ها از تخریب محیط زیست ناامیدکننده بود و به اختصار خلاصه‌ای از گزارشات دستگاه‌ها در خصوص محیط زیست منتشر شد.

الزام شبکه‌سازی در حوزه محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: دولت به تنهایی امکان حل مشکلات محیط زیست را ندارد و باید مردم و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به صحنه بیایند که این امر مستلزم سیاست‌گذاری دقیق، شبکه‌سازی و نهادسازی است.

وی ادامه داد: بنابراین در چند محور فعالیت‌های خود را پیگیری خواهیم کرد که یکی از آنها فعال شدن کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر بود که سندی برا این اساس تولید شده و در راستای آلودگی هوا و سایر مشکلات محیط‌زیستی نیز ردیف بودجه دریافت شده است.

مشخص کردن دلایل آلودگی صنایع توسط دانشگاه‌ها

تجریشی با بیان اینکه بودجه‌ای را از صندوق محیط زیست به دانشگاه‌ها برای مشخص کردن دلایل آلایندگی و آلوده کردن صنایع تعیین کرده، گفت: بیست قرار داد در این راستا نهایی شد اما صندوق ملی محیط زیست همکاری نکرد.

وی تصریح کرد: برای نمونه پالایشگاه‌ها را به یک دانشگاه و پتروشیمی‌ها را به دانشگاه دیگر سپردیم که علت آلودگی آنها را مشخص کنند تا از این طریق چالش ملی برطرف شود و با پایش کردن صنایع، چرخه جدیدی در دانشگاه با ایجاد اشتغال و دانش بنیان فراهم شود.

تعمیم الگوی شبکه‌سازی دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور افزود: هزار میلیارد تومان منبع مالی در بانک عامل برای این امور اختصاص داده شد که ۵۰۰ میلیارد را نتوانستیم دریافت کنیم و اگر جدی‌تر وارد شده بودند کل این میزان هم استفاده می‌شد.

وی اینگونه شبکه سازی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را به عنوان اولین الگو در کشور دانست و افزود: باید از این کنسرسیوم از مسائل کلان به استانی برسیم و با توجه به فعال کردن تمام دانشگاه‌ها در پایش، بتوانیم از ظرفیت استانی برای حل چالش‌ها در استان بهره ببریم.

تجریشی خاطر نشان کرد: این کنسرسیوم به عنوان اولین نهاد نوپا تشکیل شده که به مباحث گسترده‌ای هم پرداخته است و باید مدل الگویی برای کل کشور قرار گیرد که تا سال آینده به ۵ استان دیگر تعمیم داده می‌شود که به استان‌ها اختیار بیشتری بدهیم.

توجه به فرهنگ بومی مردم در مطالعات محیط زیستی

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به استمرار چنین کنسرسیوم‌هایی اظهار داشت: اصفهان مرکز تولید اندیشه‌های محیط زیستی است و نقش اداره کل محیط زیست در این میان باید برجسته‌تر شود و فرصت‌های مطالعاتی را در اختیار اعضا هیئت علمی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی و هنر در محیط زیست فعالیت کمتری صورت گرفته که دانشگاه‌های مرتبط وارد این حوزه شوند، از سویی دیگر اندیشکده‌های محیط زیستی باید تشکیل شود زیرا در این حوزه همکاری صورت گرفته است.

نوراله مرادی خاطر نشان کرد: تمدن کشور ما دوستدار محیط زیست است و کبوترخانه‌های اصفهان نشان می‌دهد که مردم با محیطی که هستند خود را تطبیق می‌دهند، بنابراین در مطالعات زیست محیطی باید به فرهنگی بومی مردم توجه ویژه کرد زیرا این حوزه‌ها تنش زا هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دو واحد شناخت محیط زیست در دانشگاه‌ها اجباری شده است و علاوه بر این باید به سمت احیای خرد بوم شناسانه ایران برویم که این وظیفه دانشگاه است و تولید اندیشه کند.

کد خبر 5414169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha