۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۲۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

زنجان ۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد

زنجان ۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد

زنجان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: استان زنجان ۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد که بیشتر از گونه ارس است.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل آقاجانلو ظهر سه شنبه در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با بیان اینکه کاداستر اراضی ملی و پرونده‌های رفع تداخل یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهادکشاورزی است، گفت: پرونده موضوع کاداستر و اراضی ملی تا پایان سال ۱۴۰۱ بسته شود.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح رفع تداخل در استان زنجان، بسیاری از پرونده‌های ما در محاکم قضایی وجود دارد که با اجرای و پایان رفع تداخل، اختلافات به حداقل ممکن خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بحث توسعه جنگل با مشارکت مردم به صورت جنگل‌کاری طبیعی در استان انجام می‌شود و استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز برای اولین بار در استان زنجان استفاده می‌شود.

آقاجانلو تاکید کرد: اگر بخش خصوصی و مردم در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند نشان‌دهنده آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به منابع طبیعی و آبخیزداری است که افزایش یافته است.

وی افزود: گون یکی از گونه‌های منحصر به فرد در دنیا است که یکی از ذخایر ژنتیکی کشور بوده و تاثیر بسیاری در کنترل فرسایش خاک دارد و برداشت آن یا فعالیت در حریم آن ممنوعیت قانونی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه صدور استاد کشاورزی برای کشاورزان و زارعان آغاز شده که پس از صدور اسناد کشاورزان، زمین صاحب شناسنامه می‌شود، افزود: کمک زیادی به کاهش اختلاف بین اشخاص و رفع مشکلات دولت و مردم در حوزه مالکیت زمین می‌شود و معدن‌کاران با توجه به شرایط پوشش گیاهی استان به نوعی اشکال و ایراد وارد می‌کنند که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و ما هم منتظر نتیجه هستیم.

آقاجانلو تصریح کرد: «گون» امکان پرورش به دست انسان ندارد و خودش باید توسعه پیدا کند و امکان تکثیر آن وجود ندارد ولی در جایی که معادن ارزشمند مانند طلا باشد، به آنها کمک می‌شود و نقشه مناطق جنگلی استان زنجان تهیه و مشخص شده است بنابراین به کسی مجوز نخواهیم داد.

وی افزود: در استان زنجان جنگل طبیعی که چوب آن قابل استفاده برای قاچاقچیان باشد نداریم که این جنگل‌ها حدود ۷۰ هزار هکتار است که بیشتر از گونه ارس بوده و تنه آن به درد قاچاق چوب نمی‌خورد و بیشترین قاچاق چوب در طارم اتفاق می‌افتد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: نقشه مناطق جنگلی استان زنجان تهیه و مشخص شده است بنابراین به کسی مجوز نخواهیم داد.

کد خبر 5420305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha