۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲

پاسخ به ۴۳ سوال درباره انقلاب/۱۷

آیا اسناد لانه جاسوسی می‌تواند قابل استناد باشد؟

آیا اسناد لانه جاسوسی می‌تواند قابل استناد باشد؟

مامورین سازمان‌های جاسوسی که در کشور هدف دست به انجام عملیات‌های جاسوسی می‌زنند اطلاعات جمع آوری شده را به مرکز مخابره می‌کنند و این اسناد در صورت لو رفتن منابع مهمی می‌توانند باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از تسخیر لانه جاسوسی، اسناد سفارت سابق امریکا به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام افتاد و دانشجویان این اسناد را به تدریج منتشر ساختند و چهره واقعی برخی شخصیت‌ها برای مردم روشن شد، این شخصیت‌های سیاسی و … با سفارت امریکا علیه مردم ایران و نظام نوپای اسلامی همکاری داشتند و گروهی از آنان پس از انتشار اسناد دستگیر و محاکمه شدند.

به دنبال انتشار اسناد لانه جاسوسی برخی افراد مانند «عباس امیر انتظام» که پس از تشکیل دولت موقت سخنگوی این دولت و برای مدتی نیز سفیر ایران در کشورهای اسکاندیناوی بود به دلیل مشخص شدن روابط با سفارت آمریکا و جاسوسی بازداشت، محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. او در دادگاه، اعضای سفارت آمریکا را عده‌ای فاسق خواند که نوشته‌های آنان نمی‌توانست و نمی‌تواند منبعی برای اتهام زنی علیه فردی یا افرادی باشد.

این سخن بر اساس آیه ۴۹ سوره حجرات بیان می‌شد، در این آیه می‌خوانیم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِین»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!

ظاهر امر نشان می‌دهد که نمی‌توان به اسناد لانه جاسوسی بر اساس فرموده خداوند متعال استناد کرد ولی با توجه به این آیه شریفه نتیجه‌گیری فوق باطل است.

در این آیه خداوند متعال به مومنین می‌فرماید اگر فاسقی «برای شما» خبری آورد در آن تحقیق کنید و این در حالی است که اسناد لانه جاسوسی امریکا نه برای مسئولین «جمهوری اسلامی» که به صورت و با مهر محرمانه و سری برای وزارت خارجه ایالات متحده امریکا تهیه شده بود تا بر اساس این اسناد تصمیم‌گیری و دستورات به تهران ابلاغ شود. طبیعی است که مامورین سازمان‌های جاسوسی که در کشور هدف دست به انجام عملیات‌های جاسوسی می‌زنند اطلاعات جمع آوری شده را به مرکز مخابره می‌کنند و این اسناد در صورت لو رفتن منابع مهمی می‌توانند باشند چرا که نه برای تصمیم‌گیری مسئولین کشور مورد جاسوسی قرار گرفته که برای کشور مبدا تهیه شده‌اند.

بی شک این مامورین پیش از اعزام به کشور مقصد و محل ماموریت آموزش‌های لازم را برای جمع آوری اطلاعات صحیح و تشخیص اطلاعات نادرست دیده‌اند و گزارش آنان هر چند فاسق باشند نمی‌تواند به استناد آیه فوق مورد رد و ابطال قرار گیرد.

کد خبر 5420310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha