۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی اعلام کرد؛

تشکیل ۱۲ هزار و ۸۴۶ پرونده در پزشکی قانونی خراسان جنوبی

تشکیل ۱۲ هزار و ۸۴۶ پرونده در پزشکی قانونی خراسان جنوبی

بیرجند- مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از تشکیل ۱۲ هزار و ۸۴۶ پرونده در پزشکی قانونی استان طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: بیشترین آمار پرونده ها مربوط به نزاع بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی توکلی صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۸۴۶ پرونده از ابتدای سال در پزشکی قانونی تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است که نزاع و تصادفات رتبه‌های اول و دوم در این زمینه را در خراسان جنوبی داشته‌اند.

به گفته وی از نظر تعداد پرونده‌های تشکیل شده در استان در این مدت نسبت به جمعیت در رتبه ۲۶ کشوری قرار داریم.

وی تصریح کرد: نزاع با سه هزار و ۶۳۵ مورد رتبه اول را داشته که از این تعداد دو هزار و ۲۴۰ مورد مربوط مردان و بقیه آن مربوط به زنان بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد نزاع در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: از این نظر به ترتیب بیرجند، قاین و طبس بیشترین آمار مربوط به نزاع را داشته اند.

وی ادامه داد: پرونده‌های مربوط به تصادفات با سه هزار و ۵۰۸ مورد بعد از نزاع در خراسان جنوبی در رتبه دوم قرار دارد که ۱۸.۸ درصد رشد دارد و در رتبه دهم کشور از این نظر قرار داریم.

به گفته وی بیشترین پرونده‌های تصادفات استان نیز مربوط به بیرجند، طبس و قاین است.

افزایش ۲۰ درصدی فوتی‌ها در خراسان جنوبی

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته آمار متوفیان ۲۰.۳ درصد افزایش دارد، اظهار کرد: بیشترین آمار فوت مربوط به متوفیان ناشی از تصادفات است که در این زمینه در رتبه چهارم کشور هستیم.

توکلی تصریح کرد: مصدومین ناشی از حوادث مربوط به کار با ۱۶ درصد رشد ۱۹۳ مورد بوده است که متولیان مربوط به آن ۳۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.

به گفته وی در این مدت ۴۹۷ جسد برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که ۲۰ درصد افزایش دارد و از این نظر در رتبه ۲۷ کشور قرار داریم.

وی اضافه کرد :۵۳ درصد این مرگ‌ها ناشی از وسایل نقلیه و ۶۲.۵ درصد مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

به گفته وی امسال تعداد پرونده‌های مربوط به الکل ۴۹۵ مورد بوده است که افزایش بسیار زیادی در نمونه‌های ارائه شده به آزمایشگاه این اداره کل وجود داشته است.

توکلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در باره معاینات مربوط به سقط درمانی اظهار کرد: در این مدت ۸۶ مورد به ما ارجاع داده شد که به ۵۰ مورد مجوز سقط داده شد و به ۳۶ مورد هم مجوز داده نشد.

وی تصریح کرد: قانون مربوط به سقط جنین از یک ماه گذشته تغییر کرد و بر این اساس مجوز سقط جنین توسط قاضی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون جدیدی که مجلس در این باره تصویب کرده است تا قبل از زمانی که روح در جنین دمیده شود امکان سقط جنین وجود دارد اما بعد از آن امکان سقط جنین وجود ندارد.

تشکیل ۳۵ پرونده قصور پزشکی

به گفته وی از ۶۹ مورد کمیسیون پزشکی ۳۵ مورد آن مربوط به قصور پزشکی بود که پزشکان در ۲۵ مورد محکوم و در ۱۰ مورد هم تبرئه شدند.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه فوت معتادان متجاهر نسبت به جمعیت استان زیاد نمی‌باشد، ادامه داد: به جز خوسف که نزدیک بیرجند است در همه شهرستان‌های استان ادارات پزشکی قانونی برای رفاه حال هم استانی‌ها راه اندازی شده است.

وی درباره کمبود پرسنل در آزمایشگاه پزشکی قانونی اظهار کرد: تنها یک کارشناس در آزمایشگاه داریم و با کمبود کارشناس آزمایشگاه و پزشک مواجه هستیم و با وجود اینکه در خیلی از موارد توجیه اقتصادی لازم وجود ندارد اما چون انجام این موضوع از تکالیف حکومتی است امیدواریم با همکاری نیروهای بومی بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

کد خبر 5421041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha