۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۳۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

فرآیند صدور مشاغل خانگی تسریع و تسهیل شد

فرآیند صدور مشاغل خانگی تسریع و تسهیل شد

همدان- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرآیند صدور مشاغل خانگی تسریع و تسهیل شد، گفت: راهبرد اصلی اشتغال باید به این نحو باشد که افراد با سرمایه کمتر، اشتغال بیشتری ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله عبدالملکی چهارشنبه در آئین افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید همدانی در شهرستان فامنین با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت مردم است؛ عنوان کرد: نظام‌های سیاسی در جهان معاصر ما به لحاظ قدرتی که نظام به آنها وابسته‌اند، به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی در تشریح این موضوع با بیان اینکه بخشی از این نظام‌های سیاسی در دنیای امروز وابسته به ثروت سرمایه داران بزرگ هستند، ادامه داد: گروه دوم نظام‌های سیاسی وابسته به قدرت‌های خارجی که اگر حمایت یک قدرت خارجی را نداشته باشند، سقوط می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه گروه سوم نظام‌های سیاسی به قدرت مردم خودشان وابسته هستند؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران نماد بارز و مصداق عینی این نظام سیاسی است.

عبدالملکی با بیان اینکه این قدرت مردم، قدرت خداوند است که از آستین مردم خارج می‌شود؛ یادآور شد: انقلاب اسلامی ما ۴۳ سال پیش با عنایت خداوند متعال به دست مردم مسلمان کشورمان رقم خورد و نقطه عطفی در تاریخ معاصر بشر شد.

وی با بیان اینکه ۴۰ سال پر افتخار گذشت و یک گام بزرگ رقم خورد و تاریخ معاصر تغییر کرد؛ گفت: از سه سال قبل، گام دوم انقلاب اسلامی شروع شد؛ اگر در ۴۰ سال اول بخش زیادی از منابع، سرمایه‌های انسانی و داشته‌های مختلفمان را هزینه کردیم تا این نظام، استوار و جایگاه خود را در دنیا پیدا کند و حال در گام دوم، به سمت قله‌ها در حال حرکت هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون مسئله ما ایجاد تمدن نوینی به عنوان مقدمه ظهور امام زمان (عج) مدنظر است، تصریح کرد: دولت سیزدهم، اولین دولت جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی، آیت الله رئیسی را یک رئیس جمهور مردمی، مقتدر و مدبر نامید و گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارت مردم با نگاهی تحولی و انقلابی تیم جدید این وزارت خانه کار خود را شروع کرده است و چهار برنامه تحولی و انقلابی و اساسی را در صدر قرار داده‌ایم.

عبدالملکی این برنامه‌ها را شامل موضوع اشتغال و کمک به رفع مسئله بیکاری در کشور، عنوان کرد و افزود: در دولت مردمی جدید برای اشتغال، زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی را در پیش گرفته‌ایم، تا بر این اساس هماهنگی بین بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و غیردولتی و مردمی ایجاد شود تا در زمینه اشتغال وارد کار شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از اینکه وارد این بحث شویم، متأسفانه این اجزا شبیه قطعات مختلف یک ساعت از هم جدا و جزیره‌ای بودند بدین ترتیب مسئله بیکاری حل نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پنج محور در رابطه با سرمایه انسانی، و تولید در پیش گرفته می‌شود که یکی از آنها مسئله آموزش است؛ اظهار کرد: در ۱۸۰ روز اخیر در حوزه آموزش‌های و فنی و حرفه‌ای اقدامات مناسب و اساسی در کشور رقم خورد که از این موارد می‌توان به ایجاد واحدهای آموزشی جوان کارگاهی اشاره کرد.

وی، به بروکراسی‌های اداری به عنوان میراث طاغوت اشاره کرد و افزود: متأسفانه با این روند همچنان روبرو بودیم که در صدور مجوزها به شدت قابل رؤیت بود و هم اکنون، شکسته شده است.

پیشتر رانتی به اسم مجوز آموزشگاه‌های آزاد وجود داشت که حال، شکسته شده است

عبدالملکی با تاکید بر اینکه هم اکنون، صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد از حدود ۶ ماه به سه روز رسیده است، خاطرنشان کرد: پیشتر رانتی به اسم مجوز آموزشگاه‌های آزاد وجود داشت که با پول‌های دو میلیون تومانی و چند میلیون تومانی به فروش می‌رسید و به نوعی یکی از مجاری فساد بود و حال این روند، خاتمه یافته و تمام شده است.

این مسئول با تصریح بر اینکه این اتفاق در ارتباط با مشاغل خانگی نیز رقم خورده است، یادآور شد: مدیریت مشاغل خانگی در کشور ما در اختیار این وزارت است، در جلسه اخیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی مقرر شد تا فرآیند صدور مشاغل خانگی تسریع و تسهیل شود بدین ترتیب، مشاغل خانگی به دو گروه تقسیم شد و در این زمینه برخی مشاغل که حتی نیاز به صدور مجوز ندارند نیز شناسایی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این زمینه ۳۵۰ شغل ثبت محور تعیین شد و ۲۰۰ شغل نیز در این عرصه باید ثبت سامانه و تعهدهای لازم آن به صورت الکترونیکی انجام شود؛ گفت: راهبرد اصلی اشتغال باید به این نحو باشد که افراد با سرمایه کمتر، اشتغال بیشتری ایجاد کنند.

وی یادآور شد: می‌توان مشاغلی را ایجاد کرد که با سرمایه‌های بسیار کمی آغاز شده‌اند؛ در این عرصه ۳۱ نمایشگاه برگزار شد تا نشان داده شود که مشاغل مهارت محور با سرمایه کم چه مواردی را شامل می‌شود.

در این مرکز باید سالانه یک هزار فرصت شغلی برای شهرستان فامنین ایجاد شود

عبدالملکی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای شهید همدانی در شهرستان فامنین می‌تواند آموزش‌هایی را برای سی هزار نفر داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این مرکز باید سالانه یک هزار فرصت شغلی برای شهرستان فامنین ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با این روند می‌توان بخشی بسیاری از مشکل بیکاری را در این محدوده رفع کرد بدین سان باید در توسعه آموزش‌ها و کارگاه‌ها به نحو مناسبی وارد کار شوید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از مسئولین این آموزشگاه در شهرستان فامنین انتظار داریم که بر اساس نیازهای شغلی و بازار این منطقه آموزش‌ها را توسعه دهید؛ گفت: افرادی که آموزش می‌بینند باید ردیابی شوند تا وضعیت شغلی و کاری آنها در ادامه مشخص و در ادامه در زیست بوم به سیستم‌های بانکی متصل شوند.

کد خبر 5432193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha