۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۳۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

طرح «انتخاب چهره مردمی» حرکتی جهادی رسانه‌ای است/ ریسکی که نیست

طرح «انتخاب چهره مردمی» حرکتی جهادی رسانه‌ای است/ ریسکی که نیست

یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با اشاره به طرح «انتخاب چهره مردمی» عنوان کرد که این یک طرح یک حرکت جهادی و رسانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۰ نامزد «طرح انتخاب چهره مردمی سال» از ۲۲ اسفندماه تا روز تحویل سال به مدت هشت شب در شبکه یک سیما مهمان برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیا خواهند شد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و یکی از اعضای هیئت انتخاب این چهره‌ها به خبرنگار مهر بیان کرد: من مهم‌ترین وظیفه رسانه را الگوسازی می‌دانم. حتی درخبرگزاری‌ها و مطبوعات که اطلاع‌رسانی رسالت اصلی آنهاست، این الگوسازی خواسته و ناخواسته وجود دارد؛ یعنی وقتی خبری منتشر می‌شود، شیوه پرداخت و لحن قلم ما به گونه‌ای است که فرد، جریان یا عملکردی برجسته می‌شود.

وی اظهار کرد: در این فرایند الگوسازی، شاید ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین کار این باشد که سراغ چهره‌های شناخته‌شده برویم؛ یعنی افرادی که در رشته خودشان در صدر اخبار هستند را دوباره مطرح کنیم؛ چراکه به هر حال اعتبار و دیده شدن برای صاحبان رسانه مهم است.

شفیعی افزود: البته توجه به مشاهیر و اخبار آنها در فضای رسانه‌ای مهم است و نمی‌شود جذابیت آن را انکار کرد. در چنین شرایطی، اینکه ما برای الگوسازی روی نیکوکارانی متمرکز شویم که چهره رسانه‌ای نیستند اما در کار خودشان بهترین عملکرد را دارند، یک کار جهادگونه است. این افراد معمولاً در دید رسانه‌ها نیستند و یا در هیاهوی پرداختن به اخبار و افراد مهم به حاشیه می‌روند.

کار جهادی برای معرفی نیکوکاران گمنام

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: آن برنامه و رسانه‌ای که چنین رویکردی داشته باشد، یک کار جهادی را در پیش گرفته؛ کاری که سایر رسانه‌ها جسارت رفتن به سمت آن را ندارند و ریسک نمی‌کنند. از سوی دیگر، آن رسانه تفاوت خودش با برنامه‌ها و رسانه‌های دیگر را از لحاظ سوژه‌یابی نشان می‌دهد. به این ترتیب هم سوژه‌های جذاب و بدیعی را انتخاب کرده و هم به رسالت الگوسازی پایبند بوده است، این کاری است که در «فرمول یک» و انتخاب چهره مردمی سال اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: افرادی که به عنوان نامزدهای چهره مردمی در یک پروسه انتخاب و معرفی شده‌اند، شایستگی لازم را برای چهره شدن دارند، اما بستر رسانه‌ای برایشان فراهم نبوده است. انتخاب چهره مردمی کار ویژه‌ای است، چون ما قرار است افرادی را به مردم معرفی کنیم که به خاطر فعالیت‌های خوبشان شایسته الگو بودن هستند. البته این شکل از برنامه‌سازی مهجور هم هست چون به هر حال مخاطب به آسانی با افراد ناشناخته ارتباط برقرار نمی‌کند.

عضو هیئت انتخاب چهره مردمی سال درباره سابقه آشنایی خود با برنامه «فرمول یک» نیز گفت: من تا اندازه‌ای با این برنامه و شیوه اجرای آقای ضیا آشنا بودم، البته به واسطه اینکه من دو دهه است به عنوان تهیه‌کننده فعالیت دارم و ایشان هم از خانواده رسانه است، دوستی دیرینه‌ای با هم داریم. در یک دوره همکاری رسانه‌ای دیگری هم با هم داشتیم که البته درباره «فرمول یک» و چهره سال نبود، اما خاطرم هست آنجا هم چنین ایده‌هایی در ذهن آقای ضیا وجود داشت.

شفیعی افزود: وقتی پیشنهاد همکاری در هیئت انتخاب چهره مردمی سال به من ارائه شد، هم به خاطر شخصیت علی ضیا و هم به خاطر محتوای ویژه‌ای که برنامه داشت آن را با خرسندی پذیرفتم. چینش ترکیب هیئت انتخاب هم که توسط سازندگان «فرمول یک» انجام شده است هم هوشمندانه بود. هنرمندان، چهره‌های ورزشی و ادبی، مدیران فرهنگی، اهالی رسانه و یا کسانی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت دارند در این ترکیب دیده می‌شوند.

وی در پایان گفت: در جلساتی هم که در هیئت انتخاب داشتیم و در مورد چهره‌ها گفتگو کردیم، مشخص شد که هر کدام از اعضا زاویه نگاه مختص خودشان را به این چهره‌های مردمی دارند و اتفاقاً همین تفاوت دیدگاه‌ها باعث شد تا نامزدهای معرفی‌شده، دامنه فعالیت متنوعی داشته باشند.

کد خبر 5444736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha