۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸

بعد از عملیات روانی بورل؛

تروئیکای اروپایی: توافق روی میز است

تروئیکای اروپایی: توافق روی میز است

سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران، با توجه به تنفس پیش آمده در مذاکرات وین، باز هم به تکنیک ناکارآمد ضیق وقت استناد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تروئیکای اروپایی طرف مذاکرات وین با صدور بیانیه‌ای مشترک، به وقفه ایجاد شده در هشتمین دور از مذاکرات واکنش نشان داده و مدعی شدند که یک توافق جامع و منصفانه روی میز، در انتظار نهایی شدن است.

آنها در ادامه این ادعا افزودند: هیچکس نباید به دنبال بهره برداری از مذاکرات در راستای گرفتن تضمین‌های غیر برجامی باشد. این می‌تواند به فروپاشی توافق منجر شود. توافقی که روی میز است باید با قید فوریت جمع بندی شود.

پیشتر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌های ضد روسی به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

از سوی دیگر، دیروز جمعه، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری نوشت: به دلیل عوامل خارجی وقفه در مذاکرات وین لازم است.

او درباره این عوامل توضیح بیشتری نداد اما در ادامه افزود که متن نهایی توافق اساساً آماده و روی میز است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران هم با بازنشر توئیت بورل، نوشت: وقفه در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل معضلات باقی مانده و بازگشت نهایی به توافق هسته‌ای باشد. دستیابی به موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

کد خبر 5445174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      روسیه تنها طرف برجام است که تمایل به سرمایه گذاری در صنعت اتمی ایران را دارد و به رشد و توسعه صنعت اتمی به خصوص تولید برق هسته ای به ما کمک خواهد کرد، اگر طرف غربی تضمین مورد نیاز روسیه را تامین نکنند ما نباید توافق کنیم چون یک حامی مهم را از دست خواهیم داد و رشد و توسعه صنعت اتمی ما متوقف خواهد شد
    • محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      روسیه دوست دارد ایران همچنان سال های گذشته در سیطره روسیه باشد و هر کس مخالف پوتین باشد بايد از صحنه سیاست حذف شود؟