۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۱۶

در شماره جدید آزما انجام شد؛

بررسی «وطن» در پرونده‌هایی از اسطوره و تاریخ تا موسیقی و سیاست

بررسی «وطن» در پرونده‌هایی از اسطوره و تاریخ تا موسیقی و سیاست

ماهنامه «آزما» شماره نوروزی خود را به پرونده‌هایی حول موضوع «وطن» در زمینه اسطوره‌شناسی، تاریخ معاصر، موسیقی، شعر و سیاست اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صدوشصت‌وپنجمین شماره ماهنامه «آزما» ویژه فروردین ۱۴۰۱، به‌تازگی حول موضوع «وطن» با نوشتارهایی از ناصر فکوهی، قطب‌الدین صادقی، اسدالله امرایی و برخی دیگر از نویسندگان منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمده است.

گفت‌وگوی تفصیلی ژاله آموزگار، استاد دانشگاه و نویسنده پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی محور شماره فروردین‌ماه سال پیش‌رو قرار گرفته است؛ گفت‌وگویی که در آن، آموزگار به شرح دیدگاهش درباره «وطن» می‌پردازد.

در این شماره هوشنگ اعلم، سردبیر ماهنامه در مطلبی به بررسی معنا و سیر تطور «وطن» از دوران پهلوی تا بعد از آن پرداخته و سپس در گفت‌وگویی با ناصر فکوهی، جامعه‌شناس، مفهوم متغیر «وطن» در میان نسل‌های مختلف به بحث گذاشته شده است.

مریم جلالی، نویسنده و استاد دانشگاه در این شماره «آزما»، وطن را در ادبیات کودکان بررسی می‌کند و پس از آن نوبت به موسیقی می‌رسد تا در گفت‌وگویی با علیرضا میرعلی‌نقی، پژوهشگر موسیقی، موضوع «عشق به وطن» مورد بررسی قرار گیرد.

نگاهی به وطن در شعر مولانا، مفهوم وطن در شعر عرب و نوشتن از وطن در مهاجرت، عناوین مقالات دیگر این شماره آزما هستند. بیان عزیزی، پژوهشگر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در مطلبی تفصیلی به مسئله آوارگی و پناهندگی در ارتباط با مسئله وطن با نگاهی به مسئله سوریه، فلسطین و افغانستان می‌پردازد.

«پایان یک قرن و مروری بر صد سال تئاتر ایران» خلاصه‌ای از حرکت تاریخ در قرن اخیر را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد و سپس نوبت به پرونده‌هایی برای داستان و شعر با تمرکزی ویژه بر شعر ارمنی در ایران می‌رسد.

این شماره آزما با ترجمه ۵ داستان کوتاه خارجی به نام‌های «اعاده حیثیت» از ملکر گارای، «جاذبه» از اتگار کرت، «یک افتضاح دیگر» از کاترین لیسی، «خرس» از بن لوری و «برف شب آخر» از زکریا تامر به پایان می‌رسد.

این‌مجله با قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده و روی پیشخان آمده است.

کد خبر 5445319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha