۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴

در آیین تکریم مدیرعامل برق منطقه ای عنوان شد؛

نیروگاه های مازندران توسعه یابد/ تغییر و تحول در برق منطقه ای

نیروگاه های مازندران توسعه یابد/ تغییر و تحول در برق منطقه ای

ساری- معاون وزیر نیرو با اشاره به وجود محدودیت ها و مشکل زمین برای احداث نیروگاه در مازندران گفت: نیروگاه های استان باید به دو هزار مگاوات افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایون حائری در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با اشاره به انتصاب کوروش موسوی تاکامی از وی به عنوان یکی از بنیانگذاران موضوع هوشمند سازی در صنعت برق کشور یاد کرد و گفت: فعالیت‌هایی که در هوشمند سازی شروع کردیم و منجر به استفاده از کنتور هوشمند و شبکه‌های هوشمند شده ایشان نقش بسیار پررنگ داشتند.

وی، موضوع اختلاف پیک مصرف تابستان با پیک مصرف در زمستان را یکی از مسائل مهم در این استان اعلام کرد و گفت: به دلیل این شرایط خاص نیازمند افزایش ظرفیت تجهیزات در شبکه هستیم که بتوانیم پیک مصرف تابستان که حدود ۳ تا ۴ برابر خانگی نسبت به شرایط زمستانی است را جبران کنیم.

حائری ادامه داد: در طراحی‌ها و برنامه ریزی ها باید به گونه‌ای عمل شود تا مشکلی در فصل تابستان نداشته باشیم و علاوه بر این در زمستان نیز با ظرفیت اضافی روبرو نباشیم.

وی، موضوع دوم محدودیت‌ها در مازندران را مشکل زمین برای احداث نیروگاه و پست‌های فوق توزیع، توزیع و انتقال عنوان کرد و گفت: باید با تکنولوژی‌های جدید و کار مهندسی نقاط ضعف را برطرف کنیم.

حائری شبکه‌های فرسوده را مسئله سوم در مازندران اعلام کرد و افزود: نیاز است در موج شبکه‌های فرسوده هم اعتبار خاصی برای نوسازی شبکه استان در نظر بگیریم چون مازندران منطقه‌ای مسافر خیز است و به همین دلیل نیازمند نگاه ویژه ای است.

وی با بیان اینکه در این استان نیازمند چهار هزار شبکه فوق توزیع و انتقال و همچنین ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فوق توزیع هستیم، ادامه داد: همچنین در بحث نیروگاهی نیز در این چند سال باید توسعه نیروگاه‌های ما در استان به حداقل دو هزار مگاوات افزایش یابد.

۱۸۹ پروژه برق اجرا شد

حسین افضلی، مدیر عامل سابق شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در ابتدای این مراسم در گزارشی به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در ۱۲ سال مدیریت خود در این شرکت اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران ما در این شرکت توانستیم ایستگاه ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت که واقعاً ضروری بود را در یک بازه زمانی نه ماهه اتمام و به بهره برداری برسانیم.

وی از اجرای ۱۸۹ پروژه شامل ۳۰ طرح نیروگاهی و ۱۵۹ پروژه شبکه‌های انتقال و فوق توزیع در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در طی ۱۲ سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در طول این مدت ۳۵۴ مگاوات نیروگاه نصب شد و رتبه اول کشور را برق منطقه‌ای مازندران به خود اختصاص داده است.

افضلی کل اعتبار صرف شده برای اجرای این پروژه‌ها را ۷,۹۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این مبلغ ۳,۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به نیروگاه‌ها است.

وی، پروژه‌های شبکه‌های انتقال فوق توزیع را نیز ۱۵۹ مورد اعلام کرد و با بیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها حدود ۶۰۰۰ هزار مگاوات آمپر افزایش ظرفیتدر شبکه ایجاد شده است، تصریح کرد: برای اجرای این پروژه‌ها نیز ۴,۵۹۲ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

مدیر عامل سابق برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان اینکه در حال حاضر نیز ۳۰ پروژه در دست اقدام داریم، ادامه داد: از این تعداد ۱۲ پروژه مربوط به انتقال و ۱۸ پروژه نیز مربوط به فوق توزیع است که ۱,۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای این پروژه‌ها تاکنون اعتبار صرف شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

کوروش موسوی تاکامی، مدیر عامل جدید شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه اتمام پروژه‌های در حال اجرای شرکت در دستور کار ما خواهد بود، گفت: مدرن سازی و هوشمند سازی را در صنعت برق مازندران جهت گیری خواهیم کرد و به سمت و سوی صحیحی هدایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیاز داریم در حوزه شرق استان گلستان و غرب مازندران تمرکز بیشتری داشته باشیم و به مشکلات آن مناطق را بیشتر پیگیری خواهیم کرد، افزود: با همت و تلاشی که هست و منابع مالی که خارج از منابع تخصیصی توانیر به صنعت برق مازندران که تأمین خواهد شد طول مدار خطوط شبکه انتقال برق منطقه‌ای مازندران را از ۲۵۰۰ کیلومتر ظرف چهار سال حداقل به چهار هزار کیلومتر خواهیم رساند.

موسوی تاکامی با بیان اینکه در حوزه فوق توزیع نیز امیدواریم این رقم را به شش هزار کیلومتر نزدیک کنیم، ادامه داد: برای محدودیت‌های انتقال در حوزه انتقال و وفوق توزیع و افت ولتاژی که در شبکه انتقال و فوق توزیع داریم ضروری است این اقدامات را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای دو هزار مگاوات نیروگاه در مدت چهار سال در مازندران را از طریق همکاری با شرکت برق حرارتی و سایر دست اندرکاران تولید استان پیگیری خواهیم کرد، افزود: علاوه بر این تلاش خواهیم کرد در تعامل سازنده تر با برق ترکمنستان بتوانیم تبادل برق به صورت خیلی خوب با کیفیت مناسب را ارائه کنیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم سیستمی را طراحی کنیم که ایستگاه‌های HVDC را در مرز ترکمنستان و ایران داشته باشیم، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از تکنولوژی روز و برنامه ریزی صحیح مشکلات کیفیت توان که مانع از فروش برق ما به خارج از کشور می‌شود را برطرف کنیم.

مدرن و هوشمندسازی شبکه

وی با بیان اینکه توسعه شبکه در حوزه انتقال و فوق توزیع و همچنین توسعه تولید در استان در دستور کار قرار خواهد داشت، افزود: مدرن سازی و هوشمند سازی شبکه همراه با نصب سیستم‌های کنترل و پایش ، نظیر EMS وافزایش تعداد PMU ها و همچنین ارزیابی به منظور پایش مناسب و رسیدن به وضعیت دینامیک شبکه را دنبال خواهیم کرد.

محمد الله داد معاون هماهنگی توانیر نیز در ادامه این مراسم با اشاره به شرایط خاص کشور و همچنین مازندران در حوزه برق، گفت: در سال‌های اخیر وضعیت ناترازی مشکلاتی را به وجود آورده که با همکاری و همدلی می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی بر ضرورت توجه به بحث مدیریت بار و مصرف و حفظ پایداری شبکه تأکید کرد و افزود: در حوزه وصول مطالبات نیز ما در روزهای پایانی سال نیاز به منابع مختلف برای امور جاری و سرمایه‌ای داریم.

الله داد، سرقت تأسیسات را یک چالش اساسی در صنعت برق دانست و گفت: این مسأله هزینه‌های زیادی به مجموعه تحمیل می‌کند که یکی از راه‌های اساسی کاهش این مشکل توسعه کابل خود نگهدار و جمع آوری سیم‌های مسی است.

کد خبر 5447771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha