۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱

امشب از سیما پخش می‌شود؛

بررسی مسئله نفت در تاریخ ایران در آخرین برنامه «زاویه»

بررسی مسئله نفت در تاریخ ایران در آخرین برنامه «زاویه»

آخرین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه که امشب چهارشنبه ۲۵ اسفند روی آنتن می‌رود، به بررسی مسئله نفت در تاریخ ایران که نقطه عطف پر اهمیت تاریخ معاصر است، می پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال ۱۲۸۷ در تاریخ معاصر ما، نقطه عطفی پراهمیت محسوب می‌شود که حتی شاید بتوان گفت شرایط امروز ما در همان سال رقم خورد.

شرکت حفاری دارسی در سال ۱۲۸۶، عملیات اکتشاف نفت در اطراف شهر مسجدسلیمان را آغاز کرد و تا کمتر از یک سال بعد، یعنی در تاریخ ۴ خرداد ۱۲۸۷ نخستین چاه نفت ایران را به بهره‌برداری رساند.

اما شرکت نفت ایران و انگلیس، سال‌ها پیش از فوران اولین چاه نفت در کشورمان، با مظفرالدین شاه قاجار قراردادی بسته بود که در صورت استخراج نفت در مرز جغرافیایی ایران، ۸۴ درصد آن را برای خود بردارد و تنها ۱۶ درصد از آن را در اختیار حکومت ایران بگذارد.

وقتی‌که محمدرضا پهلوی کرسی پادشاهی را به دست آورد، دیگر نهضت ملی شدن صنعت نفت به‌اندازه کافی فراگیر شده بود و رهبران این جنبش مانند دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی، وکیل مردم در مجلس شورای ملی بودند.

در نهایت پهلوی دوم با یک عقب‌نشینی دیگر، نخست‌وزیری مصدق را قبول کرد و به دنبال اعتراض‌های مردمی، ملی شدن نفت را در واپسین روز سال ۱۳۲۹ پذیرفت.

دوران کوتاه صدارت دکتر مصدق، باعث شد تا وقتی‌که محمدرضا زنده است، دکتر محمد مصدق به کابوس شب‌های شاه پهلوی بدل شود.

آخرین قسمت (قسمت بیست و نهم) از فصل شانزدهم برنامه زاویه، با حضور سیدمحمود کاشانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و خسرو معتضد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به بررسی زوایای تاریخی نهضت ملی شدن صنعت نفت، و آثار آن در اقتصاد سیاسی امروز کشورمان می‌پردازد.

این برنامه چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۲۲ و از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 5448351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha