۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۶

رئیس جمهور فنلاند:

فنلاند به تغییر موضع ترکیه برای عضویت در ناتو خوش بین است

فنلاند به تغییر موضع ترکیه برای عضویت در ناتو خوش بین است

رئیس جمهور فنلاند امیدوار است از طریق گفتگو و مذاکره، بتواند رای مخالف ترکیه در خصوص عضویت کشورش در ناتو را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند نسبت به تغییر مواضع ترکیه و رفع مخالفت این کشور با عضویت هلسینکی در ناتو ابراز خوش بینی کرد.

رئیس جمهور فنلاند روز سه شنبه گفت فنلاند و سوئد باید بتوانند در خصوص مخالفت‌های آنکارا با پیوستن این دو کشور به ائتلاف ۳۰ کشوری ناتو، با ترکیه به توافق برسند.سائولی نینیستو در سخنرانی خود در پارلمان سوئد گفت: بیانیه‌های ترکیه به سرعت تغییر کرده و در چند روز گذشته تشدید شده است.

نینیستو ابراز امیدواری کرد: اما من مطمئن هستم که از مسیر گفتگوهای سازنده، مشکل را حل خواهیم کرد.

رئیس جمهورفنلاند گفت که یک ماه پیش با رئیس جمهور ترکیه تلفنی صحبت کرده و وی از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت کرده است. اما هفته گذشته اردوغان این اقدام را مطلوب ندانسته است. این بدان معناست که باید به گفتگوهای خود ادامه دهیم. من اما خوشبین هستم.

«آن لینده» وزیر خارجه سوئد، روز شنبه، پیش از گفتگو با همتای ترک خود در نشست ناتو در برلین، گفت که استکهلم درست همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا «پ‌ک‌ک» را یک سازمان تروریستی می‌داند.

این در حالیست که اردوغان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ترکیه با درخواست عضویت در ناتو از سوی کسانی که علیه ما تحریم‌ وضع کرده‌اند، مخالفت خواهد کرد. سوئد و فنلاند پس از حمله ترکیه به سوریه در سال ۲۰۱۹، صادرات تسلیحات را علیه ترکیه تحریم کردند.

کد خبر 5492611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha