۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹

گفتگوی مشروح مهر با یک مستندساز-۱؛

آنچه می‌خواهید درباره «عنکبوت مقدس» بدانید/جزییات یک پروژه تخریبی

آنچه می‌خواهید درباره «عنکبوت مقدس» بدانید/جزییات یک پروژه تخریبی

سیدمهدی دزفولی کارگردان مستند بیان کرد که در سکانس ابتدایی فیلم، نمایی عمومی از شهر مشهد را می‌بینیم و در طول فیلم سعید حنایی به‌عنوان کاراکتر اصلی بارها به حرم امام رضا(ع) مراجعه می‌کند.

سیدمهدی دزفولی کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی درباره فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که نمایش آن در جشنواره فیلم کن بازتاب‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای پیدا کرده است، گفت: بنده فیلم «عنکبوت مقدس» را هفته گذشته و در جریان رونمایی در جشنواره فیلم کن دیدم که در واقع اولین و تنها نمایش رسمی فیلم تا به امروز هم محسوب می‌شود. این فیلم از نظر داستانی قوت چندانی ندارد چرا که روایتی مطابق با مستند «و عنکبوت آمد» مازیار بهاری دارد که در سال ۱۳۸۰ ساخته شده بود. روایت فیلم به‌طور کامل مبتنی‌بر روایت‌های همان مستند است و علاوه‌بر آن به‌صورت واضح از فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد هم الهام‌هایی گرفته است. اعتراض کارگردان این پروژه را هم هفته گذشته شاهد بودیم.

فیلمی فاقد جذابیت‌های سینمایی

وی افزود: فیلم از آنجایی که در ایران ساخته نشده و مشخص است امکانات محدودی برای بازسازی فضای ایران در خارج از کشور در اختیار داشته است، از نظر ساختاری فیلمی قوی نیست و مانند سایر فیلم‌های دیگر مرتبط با ایران که در خارج از کشور ساخته می‌شوند فیلمبرداری ضعیفی دارد و نتوانسته در فضاسازی موفق عمل کند. کوچه‌ها و خیابان‌ها و حتی تصویر ارائه شده از مردم بسیار ضعیف است و تنها با بازسازی لباس‌های پلیس و یا طراحی نوعی از برخورد و تماس تلاش شده تا فضا مشابه ایران شود اما از آنجایی که فیلم در اردن مقابل دوربین رفته است، در این زمینه توفیق چندانی نداشته است.

این مستندساز همچنین تأکید کرد: بازی بازیگران در فیلم هم از همین منظر بازی‌هایی خام و ضعیف است و همان‌طور که در نظرسنجی منتقدان جشنواره کن هم شاهد بودیم، این فیلم در دسته فیلم‌های ضعیف جشنواره امسال دسته‌بندی شده و نتوانسته است نظر کارشناسان و مخاطبان جشنواره‌ای را هم به سمت خود جلب کند. در واقع می‌توان گفت «عنکبوت مقدس» چارچوب و اسلوب درستی به لحاظ سینمایی ندارد که بخواهد برای مخاطب چه ایرانی و چه غیرایرانی جذاب باشد.

دزفولی درباره محتوای فیلم هم تأکید کرد: فیلم دارای محتوایی اگزجره و گل‌درشت است. فیلم محتوایی تند و تیز در راستای تخریب باورهای اسلامی و اعتقادات عمومی مردم ایران دارد. در سکانس ابتدایی فیلم که نمایی از آن در تیزر فیلم این روزها جنجال‌هایی هم به راه انداخته است، نمایی عمومی از شهر مشهد را می‌بینیم و در طول فیلم سعید حنایی به‌عنوان کاراکتر اصلی بارها به حرم امام رضا (ع) مراجعه می‌کند و تصویری به‌شدت متشرع و مقید از او در فیلم ارائه شده است که باور دارد اگر مشغول قتل زنان خیابانی در مشهد است، این باور برگرفته از همین اعتقادات و توسلاتش به حضرت رضا (ع) است. گویی ما شاهد فرد متشرعی هستیم که مشغول یک جهاد مقدس، در قالب آدم‌کشی است. فیلم در واقع تلاش دارد یک «تروریست مقدس» را به تصویر بکشد. فیلم از همین بهانه برای تخریب باورها و عقاید مذهبی مردم استفاده کرده است.

آنچه می‌خواهید درباره «عنکبوت مقدس» بدانید/جزییات یک پروژه تخریبی

این مستندساز با اشاره مجدد به دو فیلم مستند و داستانی ساخته‌شده در ایران بر مبنای پرونده سعید حنایی گفت: در مستند «و عنکبوت آمد» هم مازیار بهاری حدود ۲۰ سال پیش تلاش کرد تا از همین زاویه به پرونده سعید حنایی ورود کند. مازیار بهاری خودش می‌گوید قصد سفری به افغانستان حین سقوط طالبان در آن مقطع را داشته که سفری هم به مشهد می‌کند آنجا در جریان سوژه سعید حنایی قرار می‌گیرد و فرصت گفتگو با او و خانواده‌اش را به دست می‌آورد. او می‌گوید در یک روز همه گفتگوها را می‌گیرد و بعدها به فیلم‌های دادگاه سعید حنایی هم دسترسی پیدا می‌کند و سراغ خانواده‌اش می‌رود. او خود می‌گوید این مستند را ساختم تا بگویم طالبان در ایران هم وجود دارد، نیازی به رفتن به افغانستان نداشتم و به همین دلیل روی این سوژه کار کردم. خانم پژوهشگر و جامعه‌شناسی هم که محور اصلی مستند آقای بهاری است، بعدها به رادیو فردا پیوست و صحبت‌های بسیاری بعدها درباره آن مستند داشت. آن مستند هم به عنوان اولین فیلم درباره این سوژه با هدف تخریب عقاید مذهبی ساخته شده بود و به همین دلیل هم پخش رسمی در ایران نداشت. در حالی که بر اساس مستندات واقعیت پرونده اساساً اینگونه نبوده، شخصیت سعید حنایی اساساً کاراکتری مذهبی نداشته و در یکی از مستندات آمده است که حتی او به قربانیان تجاوز هم می‌کرده است.

دزفولی با اشاره به فیلم «عنکبوت» گفت: فیلمی که با بازی محسن تنابنده و ساره بیات درباره این پرونده در سینمای ایران ساخته شد، به نسبت به واقعیت موضوع نزدیک‌تر بود و به همین دلیل هم بدون مشکل ساخته شد و هم توانست برای اکران عمومی پروانه نمایش دریافت کند. «عنکبوت مقدس» اما به طور واضح با بهانه تخریب باورهای مذهبی مردم ایران ساخته شده است.

آنچه می‌خواهید درباره «عنکبوت مقدس» بدانید/جزییات یک پروژه تخریبی

دروغ‌های «عنکبوت مقدس» علیه ایران و مردم مشهد

وی درباره نقش زهرا امیرابراهیمی در این فیلم هم توضیح داد: این بازیگر نقش خبرنگاری را ایفا می‌کند که به‌طور کامل خیالی است و در پرونده واقعی سعید حنایی چنین خبرنگاری حضور نداشته است. این فرد تلاش دارد اینگونه واقعیت را نشان دهد که سعید حنایی با توسل به حضرت رضا (ع) و به‌واسطه باورهای دینی خود دست به این جنایت‌ها می‌زده است. او تلاش دارد بگوید اسلام، توجیه‌گر این جنس کشتن زن‌های خیابانی است. دروغ بزرگی که در این مسئله وجود دارد همین است که بالاخره سعید حنایی در زمان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بازداشت و محاکمه شد. پرونده او به‌طور کامل منتشر شد و مسئول رسیدگی به پرونده‌اش هم همین قاضی منصوری معروفی بود که چند سال پیش پرونده خودش هم جنجالی شد. در فیلم «عنکبوت مقدس» نقش این قاضی را نیما اکبرپور از مجریان بی‌بی‌سی فارسی ایفا می‌کند و تلاش شده است تا از آن آدم هم به‌عنوان قاضی پرونده، چهره فردی هم‌راستا با انگیزه‌های سعید حنایی تصویر شود که این یک دروغ مسلم است.

دزفولی با اشاره به اعدام سعید حنایی در سال ۸۰ تأکید کرد: سعید حنایی همان زمان خیلی اصرار داشت که افراد زیادی در جامعه با من هم‌دل و همراستا هستند اما واقعیت چیز دیگری بود. فیلم «عنکبوت مقدس» اما با همین نگاه تلاش دارد مردم مشهد را هم تخریب و همراستا با سعید حنایی تصویر کند. گویی شهر مشهد لانه عنکبوتی است که محوریت آن هم نعوذبالله حرم مطهر رضوی است. این در حالی است که در همان زمان بسیاری از مردم مشهد با این پرونده همراهی نکردند و در نهایت هم وقتی به جرم سعید حنایی رسیدگی و پرونده آن بسته شد، دیگر شاهد ادامه این دست جنایت‌ها در شهر مشهد نبودیم. اشاره به همدلی جامعه ایران با این قاتل، یکی دیگر از دروغ‌های بارز فیلم «عنکبوت مقدس» است.

این گفتگو ادامه دارد…

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5503801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      86 31
      بی شرفان خائن به وطن.از پول این مملکت بزرگ میشن میرن برای این اجنبی ها خوش رقصی میکن.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      لعنت مرحله ایی به ترتیب خداوندتبارک وتعالی اهل بیت علیهم السلام اجمعین کلیه موجودات حیوانلت جمادات نباتات وملائکه خداوند براهانت کنندگان عامدانه وهگاهانه برمحمد وال محمد علیهم السلام اجمعین
    • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      57 25
      لعنت خدا به صدر تا ذیل این فیلم ضد مذهبی وضد ملی
    • نادر IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      50 73
      همه مشکلات مملکت حل شده، مونده عنکبوت مقدس، دست بردارین تو رو خدا، خستمون کردین
      • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        52 21
        این چه جور توجیه هر مسئله جای خودش رو داره و باید برطرف بشه..دین نداریت ازاده باشین..کشور تو وخود تو را به بدترین شکل و سیاه خشن به دنیا معرفی میکنن و از ایرانی یک چهره وحشی وخشونت طلب به همه دنیا معرفی میکنن..و دراین میان به مقدسات مسلمانلن توهین میکنن ..مسلمان نیستی ایرانی که هستی..
      • همین نزدیکی IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        25 21
        معلومه شما هم از اونای
      • همین نزدیکی IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        17 14
        معلومه شما هم از اونای
      • رضا IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        17 10
        خدالعنت کنه هرکه باآل علی درافتاد
      • بینام IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        14 7
        یعنی چون جامعه مشکل زیاد داره نباید به مشکلات جدید واکنش نشون داد و اگه مشکل جدید پیش اومد چشامونو ببندیم اگه اینجوری مثل شما فکر کنیم باید بیست سال دیگه اگه ملت پدر تورو درآوردن پیگیری نشه چون مملکت کم مشکل نداره که خواسته باشیم به مشکل پدر شما رسیدگی بشه اندکی تامل پسر خوب
      • عارف IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
        4 2
        براتون وجهه ی کشور مهم نیست؟ تاحالا اصلا فکر کردین این فیلم ها اگر ب اسم ایران دیده بشن ینی چی؟ مردم جهان فکر میکنن مردم ایران وحشین ینی ایران هیچ پیشرفتی نداشته
      • بر قاتل حضرت زهرا لعنت IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
        0 0
        چه ربطی داره یعنی اگه دزدی زیاد بشه بگیم ولش کنید کاری به دزدا نداشته باشیم به اقتصاد برسیم هرچیزی جای خودش
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      27 17
      شما خوبی..
      • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        12 12
        نه همه بدن فقط تو امثال تو نیکین هه
    • مهدیه IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      81 22
      جانم فدای رضا جانم. لعنت بر دشمنان اهل بیت
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      77 46
      خاک بر سر زهرا میر ابراهیمی خاک برسر هر چی کافر بی دین هست
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      44 12
      خدا لعنت کنند تمام کسانی که با اثرشان موجب گمراهی جهان میشوند وبر علیه امامان ودرمقابل حق قرار میگیرن خدا نابودتان کند ریشه تان را بخشکاند
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      26 9
      خدا لعنت کنند تمام کسانی که با اثرشان موجب گمراهی جهان میشوند وبر علیه امامان ودرمقابل حق قرار میگیرن خدا نابودتان کند ریشه تان را بخشکاند
    • هادی AE ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      27 10
      لجن واره کن.همین وبس
    • سلطان IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      47 20
      خانم ابراهیمی بردن جایزه نخل طلایی افتخار نیست اینکه تو دل مردم کشورت جا داشته باشی افتخاره کاری به اون فیلم مبتذلی که ازشما پخش شد هم نداریم ولی اینکه بری به هرقیمتی در فیلمی بازی کنی که به شعور واعتقادات هموطنانت توهین بشه این یعنی نهایت پستی وهرزه گری
    • H.p IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      24 12
      یعنی یه بار تو عمرشون نگفتن یا امام رضا
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      33 16
      لعنت خدا و مؤمنان بر نویسنده کارگردان و بازیگران این فيلم دروغ و خائنانه و جانم فدای امام رضا علیه و علی آبائه السلام
      • A IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        17 9
        الهی آمین
      • ح.م IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
        7 0
        خدا لعنت کنه اونایی که باعث شدن دین از چشم مردم بیوفته و مردم رو از انسانیت دور کردن .چهره ایران رو در دنیا زشت نشون دادن .
    • معلم IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      26 20
      زنان خیابانی از شکم گرسنه تن به هرکاری میدن ...بهتره مکان زندگی وپول نان داشته باشن تا سعید حنایی قدعلم نکنه وزهرا ابراهیمی بهترین بازیگر نشه .....ازماست که برماست ...حالاازهمه چی ایراد بگیرین ...بهتره دنبال سرجشمه باشین....دست غارتگران راببرید ...
      • کاربر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        12 7
        آفرین نظرتون درسته
    • مجید RU ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      21 30
      او تلاش میکند چهره اسلام را خراب کند یعنی چی؟حنانی خودش یه ادم مذهبی بوده و توی صحبت هاش گفت بعد هر قتل احساس میکردم خدا بهم بیشتر نطر کرده.الکی جو ندید.طرف زیارت هم میرفته نمازم میخونده خانواده مذهبی هم داشته توی مستندش موجوده
      • هستی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
        21 3
        دوست عزیز گیرم اصلا شما راست میگین همینجوری بوده که نشون میده ،آخه مگه بازم میتونیم بگیم که همه ی زیارت کنندگان یانمازخونا همینجورین،مگه معاویه وامثال ایشون نمازخوان نبودن،یاچرا راه دوری بریم مگه با یک بی‌حجاب یابد حجاب دیدن میتونیم نظر بدیم که بدکاره هستن ،همرو نمیشه به یک چشم دید
    • بهزاد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      20 15
      لعنت خداوند بر سازندگان این فیلم خدا ازشون نگذره بی شرف ها ی کثیف
    • رضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      9 2
      تشکر از همه ارتش سایبری
    • Afshin afshar US ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      10 8
      سلام،اونهایی که از ائمه اطهار(ع)شناخت دارند می‌دونند که امامان پر از رأفت و گذشت و مهربانی بودند و با این اراجیف تأثیر منفی نمیگیرند.و همه آنهایی که عقل و منطق و هوش دارند می‌دونند که غالب قاتلین سریالی برای قتل هایی که انجام دادند برنامه و انگیزه ای داشتند یکی با دلایل شخصی و دیگری تعصبات مذهبی و..
    • اریو IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      10 6
      اینجوری که گفتید حتما باید بریم ببینیم چیه
      • ناشناس IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
        4 1
        اونا هم همین رو میخواهند تا با این فیلم کثیف عقاید ما رو تغییر بدن و اگر این نبود اینقدر غربی ها برای این فیلم هزینه نمیکردند جانم فدای رضا
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      20 3
      چه اعتقاد سستی ‌که این فیلم بخواد تآثیر روش بزاره
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 3
      لعنت‌خاک بر سرشون‌واقعا
    • بهار IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      11 1
      انشالله امام رضا جواب این انسان‌های پول پرست وشهرت پرستومیده
    • s IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 1
      ⏪گفت: دوستی می‌گفت؛ وقتی روسیه از طرف آمریکا و اروپا تحریم شد تمام هنرمندان و هنر‌پیشه‌های روسی را از آمریکا و اروپا اخراج کردند و از همه جشنواره‌ها، از جمله همین جشنواره کن محروم کردند، چرا ایران که ۴۳ سال است از طرف همین آمریکا و اروپا تحت شدید‌ترین تحریم‌ها قرار دارد نه فقط هنرپیشه‌ها و سینما‌گر
    • مریلا IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 4
      این ادمایی که در تهیه این فیلم هستن منفور دنیا و اخرتن خاک یرسرشون که نفرت از خودشون رو انداختن تو دل همه ی مردم لعنت بر ذات کثیفشون
    • ناشناس IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 5
      میخواهم از کارگردان فیلم بپرسم چگونه دلت آمد همچنین فیلمی بسازی واقعا خود شما اعتقاد نداری که کور مادر زاد رو شفا می‌دهد از طرف خدا پس ببین چه آبرویی پیش خدا داره که مریض را شفا می‌دهد وشما میخواهید آبروی امام رو ببرید وای بر شما که بخاطر فرش قرمز چه کارا میکنید
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      6 1
      واقعا افتضاحه افتضاح اصلا اون دست به این کارهم میز همه مسمونا که یکی نیستن اون خود داعش الان بوده که همه رو دارن تویه فاب نشون میدن
    • ک IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 3
      سوال اینجاست چهار کشور غربی چرا انقدر وقت گذاشتن و هزینه کردن؟ حالا ما براحتی چرا بگذریم؟
    • یازهرا IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 2
      لعنت خدابرعوامل سازنده این فیلم موهن وکثیف ماایرانیهابه امام رضاحساسیم هرکسی که توهین به امام ومقدساتمون کنه جایی درقلب مایرانیهاودراین خاک نداره خانم امیرابراهیمی کاش قبل ازاینکه اینجوری خودتوبی ارزش کنی میفهمیدی چراداری اینکارومیکنی فیلم خصوصی شماتوسط همکارانتون پخش شدباامام رضاچراتسویه حساب کردین
    • علی محمدی IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 1
      هنرمندان این فیلم بی غیرتهایی هستن که مایه ننگ تاریخ بشریتند وای برشما نگاهی به پیرامون خودکنید پشت سر بی شرفهایی ایستاده اید که هشت سال تمام ملت ایران ورزمندگان را به صدام لو میدادند . شماکه ننگ بشریتید ودین ازدلتان رخت بربربسته بقول امام حسین حداقلش تواین دنیا ازادمردباشید.پشتسرکسانی ایستاده اید ک
    • علی محمدی IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      شماپشت سرکسانی ایستاده اید که باطلند اما درباطل بودنشان مصممند اماشما چه عین قطارسرگردانی هستید که باسرعت پیش میرود درحالی که نه ازجاده خبرداردنه ازسوخت وسیله نهازمقصمسافر فقط بی هدف به پیش میتازد . ننگ ابدی برشماباد. شایدعفوکریمانه شخص امام شامل حالتان شود اما شاگردانش هرگز تحمل بودن شما دروطن راه
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      این کشورهای غربی ازهرچیزی که اسلام را تخریب کند استقبال میکنند مخصوصا فیلم های ساخته شده دراین مورد و عمدا به این فیلمها جایزه میدهند تا برجسته اش کنند ولی غافل ازآن که مردم ایران وشیعیان عاشق امامان خود هستند مخصوصا امام رضا چون پاک بودند پاک زندگی کردند و ساده زیست ومردمی بودند ودروغ نمیگفتند
    • احسان IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 1
      امامان وپیغمبران برای همه مسلمان هست ایرانی وغیرایرانی نداره.خدا عذابت رو زیاد کنه.انشالله همین دنیارسوابشی که شدی.ملت ما بیدار و هوشیار هست وبه این راحتی به کشورمان پشت نمیکنند. دشمنان بدانند که هیچ غلطی نمیتوانند بکنند ملت ما اجازه نخواهند داد که خون شهدای عزیز کشورمان پایمال شوداز جمله سردار دلها
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 1
      فیلمتون ازخودتون‌ بی ارزشتربود وطن فروشا